Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-27, 17:27
  #1
Medlem
Är helt insnöad på att skaffa mig en lägenhet i Stockholm, helst inom tullarna, men funkar med närliggande områden som Solna, Bromma, Nacka m.m.

Sitter dag ut och dag in inne på Hemnet, Blocket och liknaden sider och surfar runt, men känner att det kommer att ta ett tag att skramla ihop pengar till ett köp. Att hitta en någorlunda billiga etta att hyra i andra hand känns även det svårt.

Var därför lite nyfiken på hur ni i Stockholmsområdet skaffade erat boende.
* Hyr ni i första- eller andra hand? Kanske svart?
- Var det svårt att få tag på den?
* Äger ni erat boende?
- Hur finansierade ni det? Sparade ni ihop under flera års tid? Var det lätt/svårt att ta lån från banken i eran situation (heltidsjobb/student/arbetslös...)

Skulle vara kul att höra hur andra gjorde och om ni fixade en lägenhet snabbt eller om det tog ett tag och få den...
Citera
2014-04-27, 18:48
  #2
Medlem
oskichs avatar
BRF 1:a, en T- station från tull. Föredrar att kunna dra direkt ut i skogen runt husknuten, och kunna parkera bilen gratis på gatan utanför biltullarna. Cyklar in till Söder på 5 min om man vill ta del av "pulsen" :-)

Pluggade på annan ort i 4 år & investerade studiebidrag + extrajobb i aktiefonder för insats. Inga problem alls med banken när man hade handpenning + fast tjänst. Boendekostnad med 2,3% ränta för närvarande är ca: 3500kr/mån...
Citera
2014-04-28, 20:24
  #3
Avstängd
Tammers avatar
I och med att Alliansen i Stockholm har sålt ut nästan hela beståndet av Allmännyttans hyreslägenheter är det meningslöst att ställa sig i Bostadsförmedlingens kö. Hundratusen lägenheter har på detta sätt försvunnit från hyresmarknaden de senaste 10-15 åren. De lovade att använda pengarna från försäljningen till att bygga nya hyreshus, men det har de uppenbarligen inte gjort.

De jag känner som bor inom eller nära tullarna har varit inne på marknaden i tiotals år, antingen genom att ha köpt en bostadsrätt när det var billigare, eller bott i en f d hyresrätt som blivit "omvandlad" till bostadsrätt. Enda chansen att komma in på marknaden är att betala, helst bör man vara två personer med goda inkomster.

Att få lägenhet genom "kontakter" kan du glömma, det finns inga som kan dela ut lägenheter till bekanta längre. Om inte pappa råkar vara chef för ett fastighetsbolag då, men då hade du nog inte startat den här tråden...
Citera
2014-04-28, 21:05
  #4
Medlem
Bbobis avatar
Först bodde jag i andrahand men ungefär samtidigt som jag skulle flytta ut och bett om att få stanna nån månad extra så blev jag uppringd av Stockholm stads bostadsförmedling som erbjöd mig en ungdomslägenhet jag hade varit på visning för. Blev förvånad med tanke på att jag hade plats 25 före visning och plats 6 efter visning. Alla tackade nej verkade det som.

Det förvånar mig inte isig med tanke på hur tragiska alla andra på visningen verkade (alla var lika gamla då det endast var en specifik ålder som kunde söka). Jag som hårt arbetande vuxen människa kunde inte förstå att dessa som tog med sina morsor och klagade på vad dom skulle äta till middag var lika gamla som jag.

Hur som helst så bor jag kvar här efter några år med en hyra på 2800kr.
Citera
2014-04-28, 21:23
  #5
Medlem
Jodkulas avatar
Jag är inte riktigt där än, men söker just nu för första gången "på allvar" efter en bostad i Stockholm Min plan är att köpa eftersom jag tror det är ända sättet att långsiktigt lösa sitt boende om man vill bo i huvudstaden.

-Min första bostad i regionen var som inneboende lite norr om Stockholm (Bergshamra) och det var helt ok när jag pluggade men är ju knappast något man har nytta av i längden.

-Lyckades få ett andrahandskontrakt på 4 mån i Solna (som också ligger norr om Stockholm) genom en notis på universitetet. Hade lite flax och fick det förlängt till ett helt år.

-När det gick ut fick jag ta över en annan lägenhet i samma hus i 2a hand eftersom jag då lärt känna dom som bodde där lite. Den var egentligen lite stor och dyr så jag började terrorisera värden (en privatvärd) efter andra lägenheter. Efter nästan ett år tipsade han mig om att en annan värd han kände hade några lägenheter som skulle bli lediga så du terroriserade jag dom istället Det gick bra och eftersom dom kände min gamla värd och visste att jag skötte mig (förutom teleterror) fick jag fulhyra en etta där. ("Fulhyra" betyder att man bor i 2a hand trots att det inte finns någon 1a hands hyresgäst).

-Det var grymt bra men jag hade inte råd att betala för förstahandskontraktet så jag åkte ut efter 8 mån, men värden fixade då fram ett billigt 1a handskontrakt i Älvsjö. Köpte alltså mitt första kontrakt efter 2,5 år. Inne på marknaden!

-Bytte det efter lite mer än ett år till en annan lägenhet närmare Stockholm (eftersom Älvsjö suger jättehårt och jag hade fått jobb så jag kunde lägga lite emellan) och började direkt leta brf-byte. Gick jättetrögt eftersom jag inte kunde låna så mycket och alla ville ha skitmycke emellan såklart så fick bo kvar nästan ett år där.

-När jag haft fast jobb ett år gick jag till banken och fick lånelöfte och lyckades byta till mig en brf-lgnht i Råsunda för 1 milj + mitt kontrakt. (Fulade mot banken och sa att jag hade 150 000 eget kapital fast jag egentligen lånat det i en släktings namn ).

-Renoverade och sålde den för ett år sedan och köpte en bostadsrätt riktigt nära stan (lite söder om, men bara ett par t-banestationer). Har renoverat den också och har nu fått den värderad och har nu tillräckligt med "egna pengar" för att kunna börja titta på lägenhet i Stockholm!

Det har tagit nästan 6 år och varit ganska mycket jobb (+att jag fått bryta en del lagar ), men det gick. Ska inte ropa hej än dock. Brukar tänka att målet är "Vasastan innan 30". Så det är inte alls omöjligt även om man har exakt 0 kronor och inga kontakter när man börjar. Lycka till!
Citera
2014-04-28, 22:17
  #6
Medlem
Treants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jodkula
Jag är inte riktigt där än, men söker just nu för första gången "på allvar" efter en bostad i Stockholm Min plan är att köpa eftersom jag tror det är ända sättet att långsiktigt lösa sitt boende om man vill bo i huvudstaden.

-Min första bostad i regionen var som inneboende lite norr om Stockholm (Bergshamra) och det var helt ok när jag pluggade men är ju knappast något man har nytta av i längden.

-Lyckades få ett andrahandskontrakt på 4 mån i Solna (som också ligger norr om Stockholm) genom en notis på universitetet. Hade lite flax och fick det förlängt till ett helt år.

-När det gick ut fick jag ta över en annan lägenhet i samma hus i 2a hand eftersom jag då lärt känna dom som bodde där lite. Den var egentligen lite stor och dyr så jag började terrorisera värden (en privatvärd) efter andra lägenheter. Efter nästan ett år tipsade han mig om att en annan värd han kände hade några lägenheter som skulle bli lediga så du terroriserade jag dom istället Det gick bra och eftersom dom kände min gamla värd och visste att jag skötte mig (förutom teleterror) fick jag fulhyra en etta där. ("Fulhyra" betyder att man bor i 2a hand trots att det inte finns någon 1a hands hyresgäst).

-Det var grymt bra men jag hade inte råd att betala för förstahandskontraktet så jag åkte ut efter 8 mån, men värden fixade då fram ett billigt 1a handskontrakt i Älvsjö. Köpte alltså mitt första kontrakt efter 2,5 år. Inne på marknaden!

-Bytte det efter lite mer än ett år till en annan lägenhet närmare Stockholm (eftersom Älvsjö suger jättehårt och jag hade fått jobb så jag kunde lägga lite emellan) och började direkt leta brf-byte. Gick jättetrögt eftersom jag inte kunde låna så mycket och alla ville ha skitmycke emellan såklart så fick bo kvar nästan ett år där.

-När jag haft fast jobb ett år gick jag till banken och fick lånelöfte och lyckades byta till mig en brf-lgnht i Råsunda för 1 milj + mitt kontrakt. (Fulade mot banken och sa att jag hade 150 000 eget kapital fast jag egentligen lånat det i en släktings namn ).

-Renoverade och sålde den för ett år sedan och köpte en bostadsrätt riktigt nära stan (lite söder om, men bara ett par t-banestationer). Har renoverat den också och har nu fått den värderad och har nu tillräckligt med "egna pengar" för att kunna börja titta på lägenhet i Stockholm!

Det har tagit nästan 6 år och varit ganska mycket jobb (+att jag fått bryta en del lagar ), men det gick. Ska inte ropa hej än dock. Brukar tänka att målet är "Vasastan innan 30". Så det är inte alls omöjligt även om man har exakt 0 kronor och inga kontakter när man börjar. Lycka till!

Vilken jävla djungel.. kommer inom 2-3 att flytta hemifrån och försöka hitta en skaplig lägenhet att hyra. Tips?
Citera
2014-04-28, 23:47
  #7
Medlem
Rasande-Roses avatar
La upp en seriös annons på blocket, med bild och allt. Fick många seriösa erbjudanden, mest familjer som sökte inneboenden. Men kom över ett bra kontrakt där jag nu hyr en halv studentlgh och betalar halva hyran. Nackdelen var diverse obehagliga telefonsamtal och SMS. Men numera har jag vett nog att inte lägga ut telefonnumret på Blocket.

En seriös sökandeannons tror jag kan vara bra, då många som ska hyra ut nog hellre bläddrar bland färdiga sökanden, där all info redan finns, än att lägga in en annons själva med tusentals svar, varav de flesta mindre seriösa.
Citera
2014-04-29, 04:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treant
Vilken jävla djungel.. kommer inom 2-3 att flytta hemifrån och försöka hitta en skaplig lägenhet att hyra. Tips?

Det som citeras är långt ifrån normalt, men det är ju också ett sätt förstås. Själv stod jag ca 3,5 år i vanliga bostadskön, fick ett dyrt nybygge i förort och bytte till strax utanför tull efter 3 år i internkön.
Citera
2014-04-29, 04:57
  #9
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
En seriös sökandeannons tror jag kan vara bra, då många som ska hyra ut nog hellre bläddrar bland färdiga sökanden, där all info redan finns, än att lägga in en annons själva med tusentals svar, varav de flesta mindre seriösa.

Mycket bra tips, det var så jag fick min nuvarande bostad.
Citera
2014-04-29, 04:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jodkula
Jag är inte riktigt där än, men söker just nu för första gången "på allvar" efter en bostad i Stockholm Min plan är att köpa eftersom jag tror det är ända sättet att långsiktigt lösa sitt boende om man vill bo i huvudstaden.

-Min första bostad i regionen var som inneboende lite norr om Stockholm (Bergshamra) och det var helt ok när jag pluggade men är ju knappast något man har nytta av i längden.

-Lyckades få ett andrahandskontrakt på 4 mån i Solna (som också ligger norr om Stockholm) genom en notis på universitetet. Hade lite flax och fick det förlängt till ett helt år.

-När det gick ut fick jag ta över en annan lägenhet i samma hus i 2a hand eftersom jag då lärt känna dom som bodde där lite. Den var egentligen lite stor och dyr så jag började terrorisera värden (en privatvärd) efter andra lägenheter. Efter nästan ett år tipsade han mig om att en annan värd han kände hade några lägenheter som skulle bli lediga så du terroriserade jag dom istället Det gick bra och eftersom dom kände min gamla värd och visste att jag skötte mig (förutom teleterror) fick jag fulhyra en etta där. ("Fulhyra" betyder att man bor i 2a hand trots att det inte finns någon 1a hands hyresgäst).

-Det var grymt bra men jag hade inte råd att betala för förstahandskontraktet så jag åkte ut efter 8 mån, men värden fixade då fram ett billigt 1a handskontrakt i Älvsjö. Köpte alltså mitt första kontrakt efter 2,5 år. Inne på marknaden!

-Bytte det efter lite mer än ett år till en annan lägenhet närmare Stockholm (eftersom Älvsjö suger jättehårt och jag hade fått jobb så jag kunde lägga lite emellan) och började direkt leta brf-byte. Gick jättetrögt eftersom jag inte kunde låna så mycket och alla ville ha skitmycke emellan såklart så fick bo kvar nästan ett år där.

-När jag haft fast jobb ett år gick jag till banken och fick lånelöfte och lyckades byta till mig en brf-lgnht i Råsunda för 1 milj + mitt kontrakt. (Fulade mot banken och sa att jag hade 150 000 eget kapital fast jag egentligen lånat det i en släktings namn ).

-Renoverade och sålde den för ett år sedan och köpte en bostadsrätt riktigt nära stan (lite söder om, men bara ett par t-banestationer). Har renoverat den också och har nu fått den värderad och har nu tillräckligt med "egna pengar" för att kunna börja titta på lägenhet i Stockholm!

Det har tagit nästan 6 år och varit ganska mycket jobb (+att jag fått bryta en del lagar ), men det gick. Ska inte ropa hej än dock. Brukar tänka att målet är "Vasastan innan 30". Så det är inte alls omöjligt även om man har exakt 0 kronor och inga kontakter när man börjar. Lycka till!

Förlåt, men är du från Stockholm från början? Att flytta FRÅN Solna (och särskilt Råsunda)/Bergshamra TILL innanför tull är ... ja, närmast jubelidioti.
Citera
2014-04-29, 05:02
  #11
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Det som citeras är långt ifrån normalt, men det är ju också ett sätt förstås. Själv stod jag ca 3,5 år i vanliga bostadskön, fick ett dyrt nybygge i förort och bytte till strax utanför tull efter 3 år i internkön.

Vilket bolag?
Citera
2014-04-29, 05:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Vilket bolag?

HEBA. Utmärkt värd dessutom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback