Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-28, 10:14
  #409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
SD är generellt för högre akassa och höjningar av andra bidrag till lågavlönade.

Ja, SD är ett kommunist-parti precis som alla andra. Ganska skrattretande med alla kommunister i Sverige som bråkar över allt elände som de själva har ställt till med.
Det som händer i Sverige är rättvist. Den som säger något annat, vet inte vad han talar om.
Citera
2015-01-29, 14:11
  #410
Medlem
InCognitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Du tror att han är ensam om att förorda förbud när det kommer till tiggeri? Är det därför Norge nu beslutat om just det? Vi är många som har tröttnat på de negativa sidorna av den fria rörligheten och EU-medlemsstater som inte tar ansvar för sina medborgare. Det är dags att införa ett förbud och jag skulle inte heller vara främmande för att det skulle vara baserat på medborgarskap, hur illa det än säkert kan låta i vissa öron. Den fria rörligheten inom EU finns för att underlätta för marknaden och utbyte av arbetskraft, inte för att gemene rom från Rumänien ska sitta i tunnelbaneuppgången och säga "pleeeease" dagen i ända. Det är dags att deras hemländer tar ansvar för sina medborgare och att Sverige med lagliga medel pressar på så att en förändring av situationen kommer till stånd och utvisar personer som inte uppbringar någon försörjning eller uppehälle.

Nej. Det tror jag förstås inte. Däremot så osade ju hans inlägg om att motiven för åsikten var att han mest störde sig på folk i allmänhet: beslutsfattare, folk som frågar efter vägen, idioter och zigenare lyckades han hinna med en imponerande hast. Detta vittnar snarare om att man har problem med sin egen människosyn, snarare än tiggeriet som sådant. Däremot tycker jag att det är ett rimligt argument att som du skriver sätta press på hemländerna eller att nuvarande situation inte var syftet med EU-lagstiftningens fria rörlighet. Ett annat fungerande argument var det som jag nämnde senare, om att hemlösa och fattiga svenskar drabbas av en konkurrens som nuvarande system inte är rustat för. Mitt råd för framtiden är att inte tro att de som antyder en annan åsikt än din egna inte är så korkade att de inte kan läsa eller tänka, för då hamnar man lätt bara i missförstånd likt detta.

Jag tycker emellertid inte att förbud är vägen att gå. För fem år sedan hade jag sagt det med stor övertygelse eftersom att det då inte var ett lika utbrett problem och de flesta som var emot tiggeriet hade samma motiv som Gene Wilders; en form av projicerat förakt för svaghet. Numera har antalet i min uppfattning ökat och en del av de som tigger är aggressiva när de kommer fram. Det är uppenbart att situationen på längre sikt inte kommer att kunna lösas genom att fylla kopparna med växel - lika litet som problemen med giriga miljardärer minskar av att vi fortsätter ösa pengar över dem - och då aktualiseras såklart frågan om ett förbud.

Den viktiga lärdomen jag tror vi kan dra av hela fenomenet är att vi i det välbärgade Sverige går omkring i en kuliss och att den ekonomiska misär som tiggeriet vittnar om är ett slags rivande av denna kuliss. Verkligheten har nu sipprat ur och vi har fått se den på våra egna gator och alltså inte bara på TV-inslag som vi sedan tidigare blivit avtrubbade emot. Våra småpengar blir, med vår starka köpkraft, en annan människas dagslön. Hade vi också fått ta del av sotet, de slavliknande arbetsförhållandena och de uppsplittrade familjestrukturerna som följt med den kinesiska tillväxtboomen - en förutsättning för vår billiga elektronik - så hade det också varit ett slags rämnande av denna kuliss. När vi vill förbjuda tiggeriet så är det ett försök att reparera kulissen och förskjuta verkligheten från vår egen teaterscen.

Frågan är hur klokt det är. På kort sikt skulle vi nog slippa att se skiten och kunna fortsätta med vår ekonomiska teater. Men vad kommer hända med Europas och Sveriges ekonomi inom tjugo-trettio år? Kommer vi vara lika välbärgade eller kommer vi också, inte bara som Rumänien utan även mer utvecklade länder som Spanien, att uppleva en ekonomisk kollaps där vi trots att vi kan och vill arbeta inte förmår försörja oss? När jag ser dessa tiggare i ögonen så verkar de inte i genomsnitt vara så mycket sämre psykologiskt rustade än gemene svensk. Ibland tror jag till och med att många, trots den ekonomiska bristen, har ett betydligt rikare själsliv och en positivare syn på tillvaron än många av oss. Att de åker långväga för att sitta i kylan och tigga, medan deras barn förlorar en mor eller far, tycker jag är ett fruktansvärt slöseri med mänsklig potential. Hade vi kunnat styra upp ekonomin på ett sätt som möjliggör för människor försörjning utan att fortsätta i riktningen mot att det enda sättet är tiggeri eller ett arbete som är så likt slaveri att skillnaden är av teoretisk art, så tror jag att det hade kunnat gynna båda sidorna av tiggarkoppen.
Citera
2015-02-20, 18:03
  #411
Medlem
1. Är det rätt av SD att förbjuda tiggeri?
2. Är det ett populärt förslag som skulle lösa problemet med zigenarna?
3. Varför vill inte fler partier förbjuda tiggeri?


1. Ja det är rätt.
2. Populärt? Nej nödvändigt, då det har blivit som det blivit nu, och det eskalerar. Om vi fortsätter att tillåta tiggeriet och fortsätter att ge dessa människor pengar kommer snart halva Rumäniens befolkning att sitta utanför alla affärer, bostäder, i varenda gatuhörn. Att de tjänar bättre här i Sverige på tiggeriet än att arbeta i sina egna länder vittnar om att EU verkligen behöver agera - i tiggarnas hemländer.
3. Svenskarna är extremt rädda för att stämplas som rasister/orättvisetänkande. "Alla är lika värda" och visst är det så, men när en del ska/tvingas försörja en annan del blir vi väl inte helt jämlika längre eller?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback