Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-26, 14:13
  #1
Avstängd
http://www.expressen.se/nyheter/sd-v...-enda-partiet/

-----------

Förbjud tiggarna.

Det är ett av Sverigedemokraternas huvudbudskap i partiets EU-valkampanj som dras igång i dag.

– Vi är det enda parti som säger att vi vill förbjuda tiggeri i Sverige, säger Kristina Winberg, partiets toppkandidat i EU-valet.

Sverigedemokraterna samlas under lördagen för EU-valupptakt på Långholmen i Stockholm. Strax efter klockan 12 inleddes utfrågningen av partiets två toppkandidater i valet - Kristina Winberg och Peter Lundgren. Bakom dem på scenen stod partiets valaffischer med huvudbudskapen i valrörelsen: "Bryssel ut ur Sverige", "Vanligt folk till Bryssel" och "Det EU-kritiska partiet".

Från scenen presenterades också en annan fråga: förbjud tiggeri. Även om frågan till stor del är en inhemsk svensk fråga tänker partiet ta upp den i EU-valrörelsen, inte minst på grund av alla tiggare från Rumänien.

---------------

Är det rätt av SD att förbjuda tiggeri?
Är det ett populärt förslag som skulle lösa problemet med zigenarna?
Varför vill inte fler partier förbjuda tiggeri?
Citera
2014-04-26, 14:24
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
http://www.expressen.se/nyheter/sd-v...-enda-partiet/

-----------

Förbjud tiggarna.

Det är ett av Sverigedemokraternas huvudbudskap i partiets EU-valkampanj som dras igång i dag.

– Vi är det enda parti som säger att vi vill förbjuda tiggeri i Sverige, säger Kristina Winberg, partiets toppkandidat i EU-valet.

Sverigedemokraterna samlas under lördagen för EU-valupptakt på Långholmen i Stockholm. Strax efter klockan 12 inleddes utfrågningen av partiets två toppkandidater i valet - Kristina Winberg och Peter Lundgren. Bakom dem på scenen stod partiets valaffischer med huvudbudskapen i valrörelsen: "Bryssel ut ur Sverige", "Vanligt folk till Bryssel" och "Det EU-kritiska partiet".

Från scenen presenterades också en annan fråga: förbjud tiggeri. Även om frågan till stor del är en inhemsk svensk fråga tänker partiet ta upp den i EU-valrörelsen, inte minst på grund av alla tiggare från Rumänien.

---------------

Är det rätt av SD att förbjuda tiggeri?
Är det ett populärt förslag som skulle lösa problemet med zigenarna?
Varför vill inte fler partier förbjuda tiggeri?



Hade varit bättre att förbjuda Zigenare... två flugor i en smäll
Citera
2014-04-26, 14:24
  #3
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
http://www.expressen.se/nyheter/sd-v...-enda-partiet/

-----------

Förbjud tiggarna.

Det är ett av Sverigedemokraternas huvudbudskap i partiets EU-valkampanj som dras igång i dag.

– Vi är det enda parti som säger att vi vill förbjuda tiggeri i Sverige, säger Kristina Winberg, partiets toppkandidat i EU-valet.

Sverigedemokraterna samlas under lördagen för EU-valupptakt på Långholmen i Stockholm. Strax efter klockan 12 inleddes utfrågningen av partiets två toppkandidater i valet - Kristina Winberg och Peter Lundgren. Bakom dem på scenen stod partiets valaffischer med huvudbudskapen i valrörelsen: "Bryssel ut ur Sverige", "Vanligt folk till Bryssel" och "Det EU-kritiska partiet".

Från scenen presenterades också en annan fråga: förbjud tiggeri. Även om frågan till stor del är en inhemsk svensk fråga tänker partiet ta upp den i EU-valrörelsen, inte minst på grund av alla tiggare från Rumänien.

---------------

Är det rätt av SD att förbjuda tiggeri?
Är det ett populärt förslag som skulle lösa problemet med zigenarna?
Varför vill inte fler partier förbjuda tiggeri?


Är det rätt av SD att förbjuda tiggeri?


Ja, givetvis.

Är det ett populärt förslag som skulle lösa problemet med zigenarna?

Det skulle radikalt minska problemet.

Varför vill inte fler partier förbjuda tiggeri?

Samtliga överiga riksdagspartier - liksom journalistkåren - struntar i tiggarinvasionens konsekvenser för vanligt folk, eftersom de hyser ett förakt för gemene man.
Citera
2014-04-26, 14:29
  #4
Medlem
Förbjud tiggeri från folk som inte är svenska medbogare.
Citera
2014-04-26, 14:32
  #5
Medlem
Mycket bra förslag, tiggeriet kommer dock fortsätta och eskalera. Andra partier är för mesiga i frågan.
Citera
2014-04-26, 14:55
  #6
Medlem
papercut-ninjas avatar
Vilken form av gärning ska enligt förbudet klassas som tiggeri?

Hur ska ett förbud mot att be någon om pengar konkret utformas för att det inte ska bli en tandlös paragraf? Jag borde väl rimligtvis kunna be någon om pengar för att lösa en situation (glömt plånboken men måste tanka bilen för att komma hem, blivit bestulen eller rånad och behöver pengar till taxi, övertrasserat kontot och behöver pengar till mat), i vilken situation eller sammanhang ska jag inte få göra det?

Vad ska straffet för tiggeri vara? Böter är av uppenbara skäl en helt meningslös påföljd. Utvisning innebär bara dyra återresor bekostade av skattepengar, samma eller nya tiggare kommer komma tillbaka igen.

Rent pragmatiskt kostar tiggeriet oss enbart ett temporärt besvärande inslag i vardagslivet, jag kan fullständigt ignorera det och inte påverkas av det på något sätt, däremot påverkas jag av alla olika förslag till lösningar på problemet genom ökade offentliga utgifter, rättegångar, försvarare och resurser som läggs på ett icke-problem som existerar enbart därför att vissa människor vill tigga och andra vill ge pengar till dem. Enklare för mig att bara låta de människor som vill vara delaktiga i denna verksamhet vara det och strunta i dem.
Citera
2014-04-26, 15:15
  #7
Medlem
TrotsTrollets avatar
SD gör ju inget fel i att vilja förbjuda tiggeri. I en demokrati är det okej föreslå vad som helst.

Vet inte om jag är så mycket för förslaget dock, tror inte att det kommer leda någon vart. Tycker däremot det är bra att frågan om tiggarna lyfts i Bryssel. Merparten av tiggarna kommer ju från rumänien, eftersom de styrande där inte bryr sig.
Citera
2014-04-26, 15:22
  #8
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Helt rätt, de där jävla påskkäringarna som kommer och tigger godis är ett förbannat otyg.

+1

Citat:
Ursprungligen postat av papercut-ninja
Vilken form av gärning ska enligt förbudet klassas som tiggeri?

Hur ska ett förbud mot att be någon om pengar konkret utformas för att det inte ska bli en tandlös paragraf? Jag borde väl rimligtvis kunna be någon om pengar för att lösa en situation (glömt plånboken men måste tanka bilen för att komma hem, blivit bestulen eller rånad och behöver pengar till taxi, övertrasserat kontot och behöver pengar till mat), i vilken situation eller sammanhang ska jag inte få göra det?

Vad ska straffet för tiggeri vara? Böter är av uppenbara skäl en helt meningslös påföljd. Utvisning innebär bara dyra återresor bekostade av skattepengar, samma eller nya tiggare kommer komma tillbaka igen.

Rent pragmatiskt kostar tiggeriet oss enbart ett temporärt besvärande inslag i vardagslivet, jag kan fullständigt ignorera det och inte påverkas av det på något sätt, däremot påverkas jag av alla olika förslag till lösningar på problemet genom ökade offentliga utgifter, rättegångar, försvarare och resurser som läggs på ett icke-problem som existerar enbart därför att vissa människor vill tigga och andra vill ge pengar till dem. Enklare för mig att bara låta de människor som vill vara delaktiga i denna verksamhet vara det och strunta i dem.

En idé är ju att man gör ett tillägg till lagen om förargelseväcande beteende. Då kan man komma åt det "klassiska" tiggeriet.

Men jag håller med dig, om att lagstiftning mot tiggeri med stor sannolikhet kommer att bli en dyr historia för staten (läs: skattebetalarna). Det känns som att pengarna skulle kunna göra större nytta om de används på ett annant sätt.
Citera
2014-04-26, 15:37
  #9
Medlem
FashionMonsters avatar
Varför ska något sådant lagstiftas, sluta ge dom pengar bara så är problemet "löst".

Skulle aldrig få för mig att slänga pengar till dessa personer men desto mer absurt och totalitaristiskt att förbjuda folk från att sitta och skramla med en burk om dom känner för det.
Citera
2014-04-26, 15:48
  #10
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FashionMonster
Varför ska något sådant lagstiftas, sluta ge dom pengar bara så är problemet "löst".

Skulle aldrig få för mig att slänga pengar till dessa personer men desto mer absurt och totalitaristiskt att förbjuda folk från att sitta och skramla med en burk om dom känner för det.

Det är en mycket bra anledning till att vara emot en sådan lagstiftning. Men tycker ändå att det är ett problem som måste lösas på något sätt, tror som sagt inte att lagstiftning är rätt sätt.
Citera
2014-04-26, 15:50
  #11
Medlem
TheKeyboardWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdaq
Stör ni er på tiggare eller?
Absolut, det är i varje hörn speciellt i Göteborg och Stockholm. De blir allt aggressivare också. För inte så länge sedan var det en man som blockerade ingången till Willy:s och stoppade McDonald's burken i ansiktet på mig.
Citera
2014-04-26, 15:54
  #12
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Är det rätt av SD att förbjuda tiggeri?


Ja, givetvis.

Är det ett populärt förslag som skulle lösa problemet med zigenarna?

Det skulle radikalt minska problemet.

Varför vill inte fler partier förbjuda tiggeri?

Samtliga överiga riksdagspartier - liksom journalistkåren - struntar i tiggarinvasionens konsekvenser för vanligt folk, eftersom de hyser ett förakt för gemene man.

Hur kan du vara säker på att det skulle minska problemet radikalt?
Polisen kan inte ens klara upp majoriteten av alla mindre brott, så är läget idag. Tror att de är än mindre är kapabla till att upprätthålla en lag mot tiggeri. Det är för många tiggare och för dyrt att lagföra dem.
__________________
Senast redigerad av TrotsTrollet 2014-04-26 kl. 16:02.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback