Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-26, 08:25
  #1
Avstängd
frukostvins avatar
Vad är ursprunget till begreppet pinnjakt. Begreppet som används när svensk polis fokuserar på mängdbrott, såsom fortkörning i tätbebyggt område, omhändertagande av fullgubbe... osv för att öka på statistiken av uppklarade brott

Det närmaste jag kan erinra mig är "en fjäder i hatten". Jag inser att det har en koppling, men jag fattar inte detta med pinnar?
__________________
Senast redigerad av frukostvin 2014-04-26 kl. 08:48.
Citera
2014-04-26, 10:07
  #2
Medlem
Hestapos avatar
Pinne kan liknas vid poäng, alltså en poängjakt för att i polisens fall frisera siffrorna i statistiken för uppklarade brott genom att ta enkla poäng.
Citera
2014-04-26, 10:22
  #3
Medlem
egon2bs avatar
Att jaga pinnar kan syfta på hur underbefäl i Försvaret befordrades förr i tiden. Vicekorpralen hade en pinne eller ett streck på axelklaffen, korpralen två och furiren tre.

Samtidigt finns det ett sätt att räkna pinnar med 5-gruppering. Vi har här diskuterat om det finns datorsymboler för det räknesättet när man går från |||| till 5, dvs drar ett femte streck över de fyra. Avprickning kallas det ibland.

Hur som helst så är tekniken för att notera pinnar hos polisen densamma som när man för protokoll i brännboll och prickar av med talet 5 som bas. Situationen är snarlik.

Ref. Sök "avprickning"
__________________
Senast redigerad av egon2b 2014-04-26 kl. 10:27.
Citera
2014-04-26, 11:21
  #4
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Att jaga pinnar kan syfta på hur underbefäl i Försvaret befordrades förr i tiden. Vicekorpralen hade en pinne eller ett streck på axelklaffen, korpralen två och furiren tre.

Knappast. På den nivå jagades det inte efter befordran. De som stannade under rustmästares grad var försvarets grovarbetare. Det var redan från början utstakat hur de mot bakgrunden av tjänsteåren skulle befordras. Det fanns inga genvägar inom dessa tre nivåer. De personer som stannade med furirs grad saknade genomgången skolutbildning och sådan gavs ingen möjlighet att komplettera med förr i tiden. Det fanns inget komvux då. De som nådde rustmästares grad hade i alla fall godkände [om än släta] betyg från 6-årig grundskola.

Vicekorpral var ju, före 1972, framför allt en grad för värnpliktiga under grundutbildning. Efter 1972 försvann den graden [och flera andra] och korpral motsvarande det som tidigare benämndes vicekorpral.
Citera
2014-04-26, 12:13
  #5
Avstängd
frukostvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Att jaga pinnar kan syfta på hur underbefäl i Försvaret befordrades förr i tiden. Vicekorpralen hade en pinne eller ett streck på axelklaffen, korpralen två och furiren tre.

Samtidigt finns det ett sätt att räkna pinnar med 5-gruppering. Vi har här diskuterat om det finns datorsymboler för det räknesättet när man går från |||| till 5, dvs drar ett femte streck över de fyra. Avprickning kallas det ibland.

Hur som helst så är tekniken för att notera pinnar hos polisen densamma som när man för protokoll i brännboll och prickar av med talet 5 som bas. Situationen är snarlik.

Ref. Sök "avprickning"

Du har jämt en enorm kunskapsflora bakom dig tillsammans med en massa skitsnack när du hävdar en sak. Va då? "datorsymboler för det räknesättet när man går från |||| till 5, dvs drar ett femte streck över de fyra" På engelska voro ju detta pins, i nån bemärkelse?

Tack! Jag vet vad du menar.. men fördjupa dig inte mer än nödvändigt i assembler...

Vad jag kanske tänkte på att det möjligen hade nåt med simborgarmärkena man tog i ungdomens glada dagar?

Det är inte så viktigt, men ändock en sak jag funderat på.
__________________
Senast redigerad av frukostvin 2014-04-26 kl. 12:22.
Citera
2014-04-26, 16:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frukostvin
Vad är ursprunget till begreppet pinnjakt. Begreppet som används när svensk polis fokuserar på mängdbrott, såsom fortkörning i tätbebyggt område, omhändertagande av fullgubbe... osv för att öka på statistiken av uppklarade brott

Det närmaste jag kan erinra mig är "en fjäder i hatten". Jag inser att det har en koppling, men jag fattar inte detta med pinnar?
Pinnar är alltså en summa, en pinne är ett. Folk som sitter inne eller gör värnplikten anger hur lång tid de har varit på plats samt hur lång tid de har kvar i pinnar, det vill säga antal dagar. (Fjorton pinnar muck innebär två veckor innan man kommer ut.) Poliser som jagar pinnar vill maximera antalet lösta brott.

Detta på grund av att det enklaste sättet att notera dessa summor helt enkelt är (som Egon påpekade) genom att lägga till pinnar (I, II, III, IIII och slutligen ett snedstreck över IIII för 5, och sedan börja om igen).

https://hrdag.martus.org/about/chad_photo_essay.shtml
Sök på ordet "walls" på sidan, eller kolla igenom bilderna tills du hittar den där fångarna räknat dagar.
Citera
2014-04-26, 17:20
  #7
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostvin
... Va då? "datorsymboler för det räknesättet när man går från |||| till 5, dvs drar ett femte streck över de fyra" ...
Det saknas såvitt jag vet Unicode-positioner för den symbolen som avser 5 i en avprickning. Fyra streck kan man som sagt till nöds åstadkomma med fyra beloppstecken.

Ref. http://www.unicode.org/charts/ – datorsymboler kodade enligt Unicode.
Citat:
Ursprungligen postat av frukostvin
På engelska voro ju detta pins, i nån bemärkelse?
Ge dig inte ut på så djupt vatten med svenska verbformer som du inte behärskar. På engelska vore ...
__________________
Senast redigerad av egon2b 2014-04-26 kl. 17:24.
Citera
2014-04-27, 01:06
  #8
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Knappast. På den nivå jagades det inte efter befordran. De som stannade under rustmästares grad var försvarets grovarbetare. Det var redan från början utstakat hur de mot bakgrunden av tjänsteåren skulle befordras. Det fanns inga genvägar inom dessa tre nivåer. De personer som stannade med furirs grad saknade genomgången skolutbildning och sådan gavs ingen möjlighet att komplettera med förr i tiden. Det fanns inget komvux då. De som nådde rustmästares grad hade i alla fall godkände [om än släta] betyg från 6-årig grundskola.

Vicekorpral var ju, före 1972, framför allt en grad för värnpliktiga under grundutbildning. Efter 1972 försvann den graden [och flera andra] och korpral motsvarande det som tidigare benämndes vicekorpral.
Det fanns ju faktiskt något som hette Försvarets läroverk, där begåvade gossar från fattiga hem kunde komplettera sin utbildning.
Citera
2014-04-27, 11:25
  #9
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det fanns ju faktiskt något som hette Försvarets läroverk, där begåvade gossar från fattiga hem kunde komplettera sin utbildning.

Min poäng var att de som stannade i spannet "vicekorpral-furir" inte jagade "pinnar". Så fort man hade en godkänd skolutbildning (utanför eller i försvarets regi), var jakten efter något helt annat än "pinnar" på kragspeglarna.
Citera
2018-02-09, 22:38
  #10
Medlem
bump


Vad har patrullerande poliser för åsikt i pinnjaktsfrågan?
Bra eller dåligt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback