2014-04-25, 10:22
Medlem
Hej!

Jag har en kandidatexamen inom biologi och läser just nu en master inom biologi, totalt har jag just nu över 250hp inom biologi (och lite kemi/miljö). Jag har länge haft funderingar kring att doktorera, men konkurrensen är rätt tuff om doktorandplatser inom mitt område och arbetsmarknaden är inte allt för ljus för en grön biolog... Efter att länge ha hört om lärarbrist (eller rättare sagt kommande brist) inom naturvetenskapliga ämnen har jag börjat att allvarligt fundera på att bli gymnasielärare inom biologi. Hade det inte varit för att man måste läsa 90hp till så hade jag nog testat på det med en gång. Dock funderar jag på om det verkligen är värt att läsa de poängen? Jag kommer inte att kunna få något CSN sista halvåret, och det känns rätt jobbigt att klara ekonomin då. Lärarlönen känns lite i underkant för mig, men den funkar, är mest orolig för arbetsmiljön och att det ändå inte skulle vara så lätt att få jobb?

Så, några frågor då: Hur jobbig är KPU? Planen är att läsa på distans och samtidigt göra klart min master, alltså 200% studietakt.
Hur ser det ut för en gymnasielärare i biologi på arbetsmarknaden? Jag kommer enbart ha biologi, men är välutbildad inom ämnet. Från vad jag har sett söks det nästan bara lärare med behörighet i minst 2 ämnen...

Ursäkta för mycket text, men har lite svårt att få ner allt kort och koncist
Senast redigerad av ActionCurry 2014-04-25 kl. 10:28.
Citera
2014-04-25, 16:16
Avslutad
Vet inte om man kan köra KPU på distans. Det ingår ju en del praktik. Men i övrigt är det nog rätt slappt. De pedagogiska/didaktiska kurserna på lärarutbildningarna är rena skämtet.

Dock tror jag att du måste vara helt färdig med biologin innan du kan ge dig på KPU. Plus att du nog måste ha två terminer av ett annat ämne också. Men det där verkar rätt anpassningsbart. Hör av dig till skolan och fråga.
Citera
2014-04-25, 19:06
Medlem
Goldwaters avatar
Läser de inte VFU på KPU:n? VFU är alltså s.k verksamhetsförlagdutbildning, och även om den verkar ohyggligt slappt så kräver den ju mycket närvaro.
Citera
2014-04-25, 23:26
Medlem
VFU ä alltid ett krav för att få någon typ av lärarexamen (som inte ska förväxlas med universitetslektor). Förordningen säger att du behöver ha två ämnen för att bli en ämneslärare för grundskolans senare år och gymnasiet.
Citera
2014-04-26, 15:59
Medlem
kvarnvagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ActionCurry
Hej!

Jag har en kandidatexamen inom biologi och läser just nu en master inom biologi, totalt har jag just nu över 250hp inom biologi (och lite kemi/miljö). Jag har länge haft funderingar kring att doktorera, men konkurrensen är rätt tuff om doktorandplatser inom mitt område och arbetsmarknaden är inte allt för ljus för en grön biolog... Efter att länge ha hört om lärarbrist (eller rättare sagt kommande brist) inom naturvetenskapliga ämnen har jag börjat att allvarligt fundera på att bli gymnasielärare inom biologi. Hade det inte varit för att man måste läsa 90hp till så hade jag nog testat på det med en gång. Dock funderar jag på om det verkligen är värt att läsa de poängen? Jag kommer inte att kunna få något CSN sista halvåret, och det känns rätt jobbigt att klara ekonomin då. Lärarlönen känns lite i underkant för mig, men den funkar, är mest orolig för arbetsmiljön och att det ändå inte skulle vara så lätt att få jobb?

Så, några frågor då: Hur jobbig är KPU? Planen är att läsa på distans och samtidigt göra klart min master, alltså 200% studietakt.
Hur ser det ut för en gymnasielärare i biologi på arbetsmarknaden? Jag kommer enbart ha biologi, men är välutbildad inom ämnet. Från vad jag har sett söks det nästan bara lärare med behörighet i minst 2 ämnen...

Ursäkta för mycket text, men har lite svårt att få ner allt kort och koncist

Den pedagogiska/didaktiska utbildningen är ofta vad man gör den till, ganska lätt om man bara vill ta sig igenom men vill man få ut något av det för sin framtida karriär kan man lägga behöva lägga ner mycket tid (ska vi räkna procent skulle jag säga att det kan variera mellan 25% - 100% (naturvetenskaplig) studietakt beroende på ambition och område). Dock kommer du behöva göra ett antal veckor praktik som kommer vara svårt/omöjligt att kombinera med andra studier, förutom kanske examensarbetet som är mera fritt. Dessa är dessutom oftast spridda över flera kurser.

Ditt stora problem är dock att du bara verkar ha ett ämne. Kolla upp om dina andra kurser kan kombineras till att bli behörig i Naturkunskap (detta beror till stor del på lärosäte). Dels därför att det är svårare att få jobb som biologilärare jämfört med naturkunskapslärare och dels för att du behöver två ämnen. Tyvärr ger det inte mycket att vara extra utbildad, förutom kanske om du konkurrerar med en i övrigt likvärdig kandidat.

När det gäller arbetsmiljön kan detta variera mellan skola och år så det är svårt att säga mycket om. Är du beredd att flytta borde det finnas ganska bra chanser till att få jobb beroende på hur stor brist det egentligen blir och vilken ämneskombination du har i slutändan.
Citera
2014-04-28, 14:59
Medlem
Tack för alla svar!

Att det är VFU är inget problem eftersom jag inte har något schemalagt under HT14 och majoriteten av VT15, därmed kan jag utan problem ha heltids-praktik då. Likaså går det bra med distansstudier (det är just på distans som jag har sökt till hösten).

Att man måste ha 2 ämnen i sin examen gäller definitivt om man läser lärarprogrammet, men jag kan inte hitta någonstans att det är obligatoriskt för en examen. Jag har kollat på lärarförbundets hemsida och på olika universitets hemsidor ang. KPU, och det krävs enbart 120 hp i ett ämne för gymnasieskolan för att klara förkunskapskravet. Har ni någon länk till någon sida med förordningen som säger att 2 ämnen är ett krav?

Givetvis är det mycket sämre med ett ämne jämfört med två, men naturkunskap tror jag inte att jag har tillräckligt med kurser till. Jag har 15 hp biokemi, ett antal hp ekologi (kanske kan gå som miljö), lite ekotoxikologi, samt några hp nutrition/livsmedelskunskap. I övrigt är det ren biologi (e.g. fysiologi, etologi, evolution). Saknar helt fysik t.ex.

Flytta för ett bra jobb är inget problem, det har jag varit beredd på att göra ända sedan jag började läsa biologi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in