Tack för alla svar!
Att det är VFU är inget problem eftersom jag inte har något schemalagt under HT14 och majoriteten av VT15, därmed kan jag utan problem ha heltids-praktik då. Likaså går det bra med distansstudier (det är just på distans som jag har sökt till hösten).
Att man måste ha 2 ämnen i sin examen gäller definitivt om man läser lärarprogrammet, men jag kan inte hitta någonstans att det är obligatoriskt för en examen. Jag har kollat på lärarförbundets hemsida och på olika universitets hemsidor ang. KPU, och det krävs enbart 120 hp i ett ämne för gymnasieskolan för att klara förkunskapskravet. Har ni någon länk till någon sida med förordningen som säger att 2 ämnen är ett krav?
Givetvis är det mycket sämre med ett ämne jämfört med två, men naturkunskap tror jag inte att jag har tillräckligt med kurser till. Jag har 15 hp biokemi, ett antal hp ekologi (kanske kan gå som miljö), lite ekotoxikologi, samt några hp nutrition/livsmedelskunskap. I övrigt är det ren biologi (e.g. fysiologi, etologi, evolution). Saknar helt fysik t.ex.
Flytta för ett bra jobb är inget problem, det har jag varit beredd på att göra ända sedan jag började läsa biologi