Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-25, 01:01
  #1
Avstängd
ZLAKOWSKIs avatar
Kan man få tegel att brinna med tändvätska tro? Syftet är inte att teglet ska brinna upp det ska bara bli lite märken.


Finns det någon bättre blandning?
Citera
2014-04-25, 01:10
  #2
Medlem
skunkjobbs avatar
Man klär insidan av värmepannor med tegel, sen kan du dra dina egna slutsatser. Sotmärken kan det bli i alla fall.
Citera
2014-04-25, 01:19
  #3
Medlem
Tegel har redan blivit bränt en gång. Samma logik kan appliceras på "kan man elda en sten med tändvätska?".
Citera
2014-04-25, 08:54
  #4
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZLAKOWSKI
Kan man få tegel att brinna med tändvätska tro? Syftet är inte att teglet ska brinna upp det ska bara bli lite märken.


Finns det någon bättre blandning?

Tegel brinner inte ^^, även om du häller tändvätska på. I bästa fall så kanske tändvätskan brinner upp.

Men tändvätska brinner inte särskilt bra, alls. Men det kan hjälpa till att få lite fart om du har ett bränsle (tex. grillkol), tar du på för mycket så kan det bli svårt att tända grillen.

Bensin, Aceton eller Etanol brinner bra mycket bättre, som någon annan sade innan så kommer det inte hända särskilt mycket, du kanske får lite sot på teglet.

Salpeter Socker kanske?
Citera
2014-04-25, 09:12
  #5
Medlem
GalFisks avatar
Salpeter+socker är nog det bästa enkla om man vill göra märken. Termit kanske funkar med, om inte teglet spricker. Om du bara vill göra ett sotigt märke kan du hålla en tändare, ljuslåga eller annen gul låga mot. Det gula i lågan är glödande sot, som kyls av teglet och fastnar på det. Du kan också rita med en acetylenbrännare med sotig låga.
Citera
2014-04-26, 19:34
  #6
Avstängd
ZLAKOWSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Salpeter+socker är nog det bästa enkla om man vill göra märken. Termit kanske funkar med, om inte teglet spricker. Om du bara vill göra ett sotigt märke kan du hålla en tändare, ljuslåga eller annen gul låga mot. Det gula i lågan är glödande sot, som kyls av teglet och fastnar på det. Du kan också rita med en acetylenbrännare med sotig låga.
när jag testade en blandning av saltpeter och socker en gang förut var det I syfte för att få rök, lite OT men om jag vill få en pipa att röka (utan att jag röker den endast för synes skulle skulle jag kunna hälla I den blandningen I en pipa och köra utan att pipan blir förstörd? jag hade ett rullap papper I mitten som en "veke", brinner blandningen inte av sig själv?
Citera
2014-04-27, 15:57
  #7
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZLAKOWSKI
när jag testade en blandning av saltpeter och socker en gang förut var det I syfte för att få rök, lite OT men om jag vill få en pipa att röka (utan att jag röker den endast för synes skulle skulle jag kunna hälla I den blandningen I en pipa och köra utan att pipan blir förstörd? jag hade ett rullap papper I mitten som en "veke", brinner blandningen inte av sig själv?

SS brinner ganska varmt och det ger ganska mycket restprodukter, du förstör sannolikt din pipa.
Men om du bara blöter tidningspapper i en mättad lösning av salpeter så tror jag att du har ett bättre recept på din självrykande pipa
Citera
2014-04-27, 17:01
  #8
Avstängd
ZLAKOWSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allanthya
SS brinner ganska varmt och det ger ganska mycket restprodukter, du förstör sannolikt din pipa.
Men om du bara blöter tidningspapper i en mättad lösning av salpeter så tror jag att du har ett bättre recept på din självrykande pipa
va? hur kan jag då tända på den?
Citera
2014-04-27, 18:48
  #9
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZLAKOWSKI
va? hur kan jag då tända på den?

Du får låta den torka först...
Citera
2014-04-28, 10:04
  #10
Medlem
GalFisks avatar
Tidningspapper (eller torkpapper)+salpeterlösning som fått torka glöder och ryker bra, det kan jag intyga. Det blir inte så förfärligt varmt heller.
Ammoniumnitrat fungerar också bra till detta. Vilket nitrat som ryker mest vet jag inte, då jag inte gjort jämförande test. Ammoniumnitrat är hygroskopiskt, så med mindre det ryker mycket mer eller är mycket lättare eller billigare att skaffa, rekommenderar jag kaliumnitrat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback