Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-25, 00:47
  #1
Medlem
Morsning korsning!

Jag och en polare planerar att åka till Australien i ca 6 månader för att jobba och uppleva Australien i all dess ära men vi har lite funderingar som vi inte har hittat svaren på. Jag tackar på förhand alla ädla själar som tar sej tiden att svara

Vi börjar med jobb. Jag har sett att fruktplockning, servicejobb och lastning av containrar vid hamnen är jobb med stor personalomsättning. Men jag har inte sett så mycket annat. Hur är det med t.ex. Jobb i någon slags kiosk eller liknande?

Jag har dessutom erfarenhet inom bilbranschen som personbilsmekaniker. Är faktiskt väldigt nyfiken på huruvida det finns möjlighet att hitta något jobb inom det.

Sen boende - här letar vi verkligen efter tips på hur vi ska göra. Idealet skulle vara att bo, så kort som möjligt på ett vandrarhem, för att sedan hitta en lägenhet att hyra billigt. Kvalitén på lägenhet i sej är oväsentlig, den kan vara hur sketen som helst, så länge det inte kryllar av vägglöss, vi vill helst bara ha en egen lya att återvända till om nätterna.

Detta är som sagt idealet och vi är medvetna om att vi inte kan vara kräsna och att problematiska situationer troligen kommer att uppstå, men om ni har tips så är vi satans glada.

Vart skulle ni rekommendera att åka, för att söka jobb, bo och uppleva folket, kulturen osv. Jag känner att jag helst placerar mej en bit ifrån dom mest besökta backpackerställena då jag hellre bekantar mej med australiensare.

Sen funtar jag själv på att fixa en bil där nere för en billig peng om det finns möjlighet. Vart kan man kolla runt på sådant? Finns det orter där man bör undvika att befinna sej i trafiken på helvetestrafik eller dylikt, respektive orter där en bil är ett helgon?

Jag såg att november - februari är säsongsmånaderna med mest konkurrens angående jobb. Om vi åker i t.ex mars eller april, finns det några fördelar vi kan ta del av samt finns det nackdelar vi inte är medvetna om? Vi har relativt lite koll överlag så det är högst troligt.

När det gäller kravet på pengabufferten för att få tillåtelse in i landet har jag också mina funderingar. Kan kravet på summan pengar man har variera beroende på hur länge man ska vara där? Låt oss jämföra med en person som åker med en biljett tillbaka om 1 år och med en person som har returbiljett ett halvår senare. Eller t.ex en person med en enkelbiljett.

Det här är för tillfället dom enda frågorna som jag kan komma på. Är Grymt tacksam för svar!
Citera
2014-04-25, 01:09
  #2
Medlem
Manboiiis avatar
Använd google, finns hur mycket info som helst om det där..

http://www.australia.com/plan/before...-visa-faq.aspx

tog 5 sec att ta fram..
Citera
2014-04-25, 01:22
  #3
Medlem
Zinghos avatar
Eller varför inte läsa denna tråd (FB) Work and travel - Australien
Det finns en grupp på fejzbok som heter Svenskar i Sydney där det kryllar av Svenska backpacker som kan svara på många utav dina frågor.

EDIT: länken till svenska kyrkans fejzbok sida https://www.facebook.com/groups/Sven...ydney/?fref=ts Dom har flera undergrupper .. Socialt i Sydney där backpackers arrangerar fester osv .
__________________
Senast redigerad av Zingho 2014-04-25 kl. 01:28.
Citera
2014-04-25, 15:29
  #4
Moderator
najass avatar
(FB) Work and travel - Australien

Australien --> Papperskorgen
/Moderator
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2363383

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback