Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-24, 22:41
  #1
Medlem
PiusXIIIs avatar
Funderar på att köpa en ny dator och främst då på en Mac. Ska ha den främst för musikproduktion på hobbybasis, men även som all-round-dator. Har alltid haft PC tidigare. Tycker att macarna är dyra, men så finns det Mac Mini. Garageband tyx följa med, men inte Logic pro X. Klarar datorn att köra dessa program på ett bra sätt? Vilken skärm behöver man? Kan man använda sin gamla pc-skärm eller måste man köpa en specialanpassad? Dessutom tyx många tro att det är en ny Mac Mini på gång. Vad tror ni om det? Hur bra är en Mac Mini, jämfört med en PC för 6-7 000?
Citera
2014-04-24, 22:56
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Funderar på att köpa en ny dator och främst då på en Mac. Ska ha den främst för musikproduktion på hobbybasis, men även som all-round-dator. Har alltid haft PC tidigare. Tycker att macarna är dyra, men så finns det Mac Mini. Garageband tyx följa med, men inte Logic pro X. Klarar datorn att köra dessa program på ett bra sätt? Vilken skärm behöver man? Kan man använda sin gamla pc-skärm eller måste man köpa en specialanpassad? Dessutom tyx många tro att det är en ny Mac Mini på gång. Vad tror ni om det? Hur bra är en Mac Mini, jämfört med en PC för 6-7 000?

Jag tycker inte du ska köpa en Mac Mini om du vill syssla med musikproduktion (även om det är på amatörnivå). "Normalt" så brukar man köra MacBook Pro om du sysslar med musik, om inte iMac.

Kolla MBP 13". Tror inte dem ligger på över 13 000:-
Citera
2014-04-24, 23:21
  #3
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HOLYGRAIL
Jag tycker inte du ska köpa en Mac Mini om du vill syssla med musikproduktion (även om det är på amatörnivå). "Normalt" så brukar man köra MacBook Pro om du sysslar med musik, om inte iMac.

Kolla MBP 13". Tror inte dem ligger på över 13 000:-

Varför? Det är ju nästan dubbla priset.
Citera
2014-04-24, 23:30
  #4
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HOLYGRAIL
Jag tycker inte du ska köpa en Mac Mini om du vill syssla med musikproduktion (även om det är på amatörnivå). "Normalt" så brukar man köra MacBook Pro om du sysslar med musik, om inte iMac.

Kolla MBP 13". Tror inte dem ligger på över 13 000:-

Idioti!
Och vadå Normalt?

TS köp dig en Mini det är en väldigt kompetent dator och jag rekommenderar inte att du betalar extra för exempelvis en i7a satsa på lite extra ram istället men för guds skull sätt i det själv blir mycket billigare och är mycket enkelt.
MBP13 är ganska överprisad tråkigt nog.
Om du inte har ett enorm behov av en bärbar så köp mini.
Om du nog vill ha en bärbar så räcker en Air för dina behov.
Citera
2014-04-24, 23:42
  #5
Medlem
PiusXIIIs avatar
Jag tänker att om en mini fixar Logic Pro X så klarar den även Cubase och liknande program. Det enda som gör mej lite förvånad är att Logic Pro X inte följer med. Och så är det detta med skärmen. Kan jag använda skärmen jag använder med min pc?
Citera
2014-04-24, 23:46
  #6
Medlem
zodiac08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Jag tänker att om en mini fixar Logic Pro X så klarar den även Cubase och liknande program. Det enda som gör mej lite förvånad är att Logic Pro X inte följer med. Och så är det detta med skärmen. Kan jag använda skärmen jag använder med min pc?

Ja så länge den har HDMI uttag fungerar den bra tillsammans med Mac Mini
Citera
2014-04-25, 00:19
  #7
Medlem
PiusXIIIs avatar
Vad är fördelen med att köpa en Mini Mac jämfört med en pc för motsvarande pengar?
Citera
2014-04-25, 00:38
  #8
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Vad är fördelen med att köpa en Mini Mac jämfört med en pc för motsvarande pengar?

Mindre risk för virus
Snyggare
Status
Kvalitet
Pålitlig
Enklare handhavande

Har själv pc dock...
Citera
2014-04-25, 05:14
  #9
Medlem
17is17s avatar
Köpte själv en Mac Mini för två månader sen ungefär. Använder den mest till för att spela FM (Football Manager), som den klarar av väldigt bra. Flyttar var fjortonde dag mellan mina föräldrar och har en PC hos ena föräldern som köptes för runt 5k, plus en skärm för 1,5k. Macen köptes för 6k utan skärm då jag redan har en, som jag använde till min gamla PC (vilket bör svara på en av dina frågor, kolla dock så att du har rätt sladdar och uttag på din skärm. Mac Mini tar bara HDMI, dock följer en adapter för DVI-HDMI med, var själv tvungen att köpa en annan sladd).

Man kan LUGNT säga att PC:n är mer värd sina pengar om man inte behöver bra grafikkort etc. Den har 3,3 GHz med fyra kärnor, så den är riktigt snabb. Macen har lite bättre grafikkort men är långsammare när jag spelar FM. Den har 2,5 GHz med två kärnor.

Alltså, en PC för 6k är bra mycket bättre än en Mac Mini för samma pris, enligt mig. Leta bara efter rätt komponenter. Du behöver förmodligen inte världens bästa grafikkort om du ska hålla på med musik men kanske behöver fyra kärnor och en bra processorhastighet.

Logic kostar ju en del också, tror det är runt 2k.
Citera
2014-04-26, 06:48
  #10
Medlem
PiusXIIIs avatar
Försäkringskassan satte in 25 000 på mitt konto. Är det en ny modell på gång?
Citera
2014-04-26, 09:15
  #11
Medlem
maltzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Försäkringskassan satte in 25 000 på mitt konto. Är det en ny modell på gång?

Japp, men ingen förutom apple vet när dom släpps.
Citera
2014-04-26, 09:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zodiac08
Ja så länge den har HDMI uttag fungerar den bra tillsammans med Mac Mini

Mac mini har displayport/thunderbolt, det finns gott om adaptrar för att kunna köra vilken skärmtyp som helst mot macminin, så oavsett port på skärmen så kommer de funka bra mot mac minin.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback