Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-24, 22:31
  #1
Medlem
Heaven.girls avatar
Lyckades smälla vänstra sidan av huvudet ganska ordentligt, blev inga egentliga märken men örat är konstigt.
Hela sidan känns lite avdommnad och värker, speciellt vid käkbenet men värst är örat.

På utsidan är det rött och precis efter kändes det som om det rann vätska ur det. Jag hör på det men på ett annorlunda sett och när jag trycker på den inre snibben i örat så händer ingenting medan samma sak i andra örat bildar ett undertryck.

Vad har hänt?
Läker det av sig själv? Hur snabbt?
Citera
2014-04-24, 23:05
  #2
Medlem
kekomis avatar
http://www.1177.se/Jonkopings-lan/Fa...edsatt-horsel/

Citat:
Slag på örat eller huvudet kan orsaka hål på trumhinnan och sämre hörsel tills hålet har läkt. Våld mot örat eller huvudet kan också ge skador på kedjan av hörselben.[...] Samtidigt kan man också få skador på innerörat eller på ovala fönstret mellan mellanörat och innerörat. Därför är det viktigt att bli undersökt om man hör sämre efter våld mot huvudet.

Du skriver förvisso att du "hör annorlunda" och inte direkt dåligt, men jag hade helt klart kontaktat vården för säkerhets skull.
Citera
2014-04-25, 16:51
  #3
Medlem
Heaven.girls avatar
Har absolut inte haft tid att kontakta vården idag då jag jobbat, men om det behövs så gör jag det på måndag.
Undertrycket saknas ännu men jag hör helt normalt, fast lite annorlunda. Är öm bakom örat om det nu spelar nån roll.
Citera
2014-04-25, 18:40
  #4
Medlem
E.W.s avatar
Låter som en perforation av trumhinnan, d.v.s. att det gått hål på den. Traumatiska perforationer av trumhinnan ska alltid kontrolleras av läkare.
Citera
2014-04-25, 18:52
  #5
Medlem
Heaven.girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Låter som en perforation av trumhinnan, d.v.s. att det gått hål på den. Traumatiska perforationer av trumhinnan ska alltid kontrolleras av läkare.

Jaha, är det bråttom eller kan de vänta till måndag?
Citera
2014-04-25, 19:14
  #6
Medlem
E.W.s avatar
Jag skulle åka till jourcentralen för att kolla det idag. Också för att se att inget annat i anslutning till örat blivit skadat.
Citera
2014-04-25, 19:20
  #7
Medlem
Heaven.girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Jag skulle åka till jourcentralen för att kolla det idag. Också för att se att inget annat i anslutning till örat blivit skadat.

Tror inte det finns sånt här men kan ringa vår motsvarighet till sjukvårdsupplysningen och se vad de säger. De brukar veta vart man ska vända sig.

(Varför händer sånt här alltid då man inte kan besöka hälsocentralen på normal tid? )
Citera
2014-04-25, 19:25
  #8
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heaven.girl
Tror inte det finns sånt här men kan ringa vår motsvarighet till sjukvårdsupplysningen och se vad de säger. De brukar veta vart man ska vända sig.

(Varför händer sånt här alltid då man inte kan besöka hälsocentralen på normal tid? )

Låter som en bra idé.
Citera
2014-04-25, 19:52
  #9
Medlem
Heaven.girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Låter som en bra idé.

Ringde och hon som svarade tyckte inte att jag behövde söka vård, hon sa att jag ska skydda örat från vatten i två veckor och gå till läkare om det börjar göra mer ont eftersom jag kan behöva antibiotika då.
Citera
2014-05-05, 01:08
  #10
Medlem
Heaven.girls avatar
Update:
Mitt öra har idag börjar göra ont, det värker och jag tycker att det blir värre.
Om jag lutar huvudet åt sidan så det örat hamnar neråt så lättar smärtan.

Vätska eller infektion?

Jag söker bara vård om jag absolut måste.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback