Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-24, 22:02
  #1
Medlem
Jegerns avatar
Tjenare flashbackare!

Detta kommer att bli långt men är tacksam om ni orkar läsa

Fakta:
Man mellan 20-25
Aldrig varit speciellt fysiskt aktiv i någon sport mm förutom skolans idrott en gång i veckan.

Hur började allt?

Det började med att när jag vaknade upp så hade jag ont på en viss punkt i höften höger sida,
varenda morgon gjorde det ont som fan och värkte men det släppte mer och mer under dagen.
Så här höll det på i några månader tills det blev höst, då jag satt ute ofta och stillasittande så kändes det som att pungkulorna "ströps" typ som att dem skulle explodera Efter några sådana upplevelser så åkte jag till vårdcentralen och dem kunde inte hitta nått, så jag lät det vara och det försvann av sig själv. Nästa gång jag hade ont var i vänster ljumske och vänster pungkula som jag fortfarande har ont i nästan konstant än idag. Jag fick riktigt ont i vänster ljumske när vi hade varit ute en halvdag och åkt tefat efter bil ute på isen, mycket upp och ner hoppande från tefatet in i bilen måste vare grymt påfrestande för min arma kropp.

Sedan eskalerade det totalt, fick ont som fan i längdryggen/röven och baksida lår på båda benen (det kunde växla från dag till dag, så ena dagen kunde vänster göra ont och vice versa)
Det liksom strålade ner i benen MEN det hoppade över knäna, i knäna hade jag inte ont alls över huvud taget. Det var nu jag inte orkade jobba mer, det gjorde så jävla ont och jag gick framåt böjd pga smärtan, jag kunde få smärt "attacker" av att sätta mig i en bil så jag fick liksom stå still i "luften" och andas djupt och sen sakta sätta mig eller resa mig.

Tiden gick och en magisk kväll så låste sig ryggen så jag såg ut som en vinkel hake, jag hade så förbannat ont så det blev akuten. Blev inlagd direkt och fick 3 eller 4 morfin sprutor ( minns inte exakt hur många) och hade fortfarande ont. En vecka låg jag där med massa röntgen och undersökningar, efter veckans konstatera dem att jag hade ett litet diskbråck.

Efter mitt konstaterade diskbråck så fick jag gå på en jävla massa sjukgymnastik träffar som inte gjorde mig bättre. Jag blev så trött på att inget hände så jag började gå ut att gå för att röra mig för vid detta laget var jag sjukskriven och satt bara vid datorn på dagarna, tiden gick och jag fick tillslut nog besökte en kiropraktor för att se om han kunde göra nått. Jo då, det tog han 3 sekunder innan han såg att mitt ena ben var "längre" än det andra, mitt bäcken var snett/roterat så vänster ben var 3 cm kortare än det andra, han "knäckte" till mig och jag fick fick återkomma några gånger med några veckors mellanrum.

Nu ska jag inte till honom på 6 månader för nu är jag helt rak i kroppen har tränat regelbundet på gym, både själv och med personlig tränare för att komma igång å göra rätt. Jag har blivit av med dem värsta smärtorna och är som sagt spikrak i ryggen och har en bra hållning och träningen börjar synas fysiskt
Dock har jag fortfarande kvar smärta och värk, vänster smalben på framsidan och utsidan värker nästan konstant och likaså vänster ljumske. Om jag jag tar i eller reser mig upp eller lyfter något kan det ibland hugga tag i höger bak lår. Det värker även i längdryggen till och från och nu när jag varit hemma och varit sjukskriven så har även mina knän börjat värka

Det ända som lindrar min smärta är att gymma, under tiden och precis efter är jag så gott som smärtfri men det håller inte i sig särskilt länge.
Brukar ta en morgon promenad och då värker varken ben eller nånting efter det, förutom att jag blir stel och det kan hugga till i vänster ljumske igen.

Jag kan inte jobba för det orkar jag inte med, har fått sömnproblem så jag sover sjukt oregelbundet så jag kan inte leva livet normalt över huvudtaget, jag har nu i veckan varit och gjort en fotanalys för att få inlägg i mina skor så att jag går rätt ( min höger fot pekar utåt)

Jag är beredd att prova nästan vad som helst för att bli av med min smärta, vart ska man vända sig till? akupunktur? massage? läkare? har ingen aning längre och piller vill jag inte knapra mer än nödvändigt då de proppade i mig en jävla massa citodon, tramadol och en massa mediciner.


Har ni läst igenom hela texten är det väldigt uppskattat
Jag var lite smått förbannad när jag skrev denna text så det är inte klass på min text
Citera
2014-04-24, 22:18
  #2
Medlem
stelapinnens avatar
Jag tycker det låter som du har nerver i kläm
Citera
2014-04-24, 22:36
  #3
Medlem
Be om fetanylplåster eller eller targeniq dessa brukar slå hål på smärta. Är det nerverna som är i kläm kan du be att få testa neurotin
Citera
2014-04-24, 23:19
  #4
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Mitt allra bästa råd: Gå till en sjukgymnast som kan McKenziemetoden. Du kommer att få övningar som pumpar tillbaks diskmassan in i disken och goda råd du kommer att ha nytta av hela livet. Den hjälper många som har det som du, under förutsättning att man gör övningarna och följer råden. Men du verkar vara den typen som gillar att röra på dig, så du är som klippt och skuren för McKenzie, av vad jag kan utläsa här.

Vill ge dig ett litet tips också. När du tränat och är helt slut, sätter dig och vilar, hur är din hållning då? Gissningsvis sitter du hopsjunken, hängande i ytterläge, utan svank och med gamnacke. Samma sak när du står och vilar, säckar ihop. Så gör vi nästan allihop. Det är lika viktigt att tänka på hållningen när du sitter som står, och speciellt när du är utpumpad. Sitt bara i stolar med svankstöd eller rulla ihop ett badlakan och lägg i svanken. Dra in hakan så du inte får gamnacke. Har du en bra stol att sitta i när du sitter vid datorn? Tänk på att alltid behålla svanken, när du sitter, står och även i liggande. Kolla hur det blir när du ligger, har du för hård eller mjuk säng blir det till att byta.

Det kan ta lite tid innan du känner skillnad, till och med att du kanske kan får mer ont första tiden innan kroppen har vant sig vid rätt hållning i alla lägen. Eller så känner du skillnad snabbt, att det känns naturligt och riktigt.

Det finns övningar för självmobilisering av låsningar också, så slipper du gå till kiropraktorn. En kunnig sjukgymnast kan lära ut dem om du behöver.

Skriv gärna mer och berätta hur det går, hoppas att mina tips kan hjälpa dig och lycka till!
Citera
2014-04-24, 23:30
  #5
Medlem
Jegerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Mitt allra bästa råd: Gå till en sjukgymnast som kan McKenziemetoden. Du kommer att få övningar som pumpar tillbaks diskmassan in i disken och goda råd du kommer att ha nytta av hela livet. Den hjälper många som har det som du, under förutsättning att man gör övningarna och följer råden. Men du verkar vara den typen som gillar att röra på dig, så du är som klippt och skuren för McKenzie, av vad jag kan utläsa här.

Vill ge dig ett litet tips också. När du tränat och är helt slut, sätter dig och vilar, hur är din hållning då? Gissningsvis sitter du hopsjunken, hängande i ytterläge, utan svank och med gamnacke. Samma sak när du står och vilar, säckar ihop. Så gör vi nästan allihop. Det är lika viktigt att tänka på hållningen när du sitter som står, och speciellt när du är utpumpad. Sitt bara i stolar med svankstöd eller rulla ihop ett badlakan och lägg i svanken. Dra in hakan så du inte får gamnacke. Har du en bra stol att sitta i när du sitter vid datorn? Tänk på att alltid behålla svanken, när du sitter, står och även i liggande. Kolla hur det blir när du ligger, har du för hård eller mjuk säng blir det till att byta.

Det kan ta lite tid innan du känner skillnad, till och med att du kanske kan får mer ont första tiden innan kroppen har vant sig vid rätt hållning i alla lägen. Eller så känner du skillnad snabbt, att det känns naturligt och riktigt.

Det finns övningar för självmobilisering av låsningar också, så slipper du gå till kiropraktorn. En kunnig sjukgymnast kan lära ut dem om du behöver.

Skriv gärna mer och berätta hur det går, hoppas att mina tips kan hjälpa dig och lycka till!

Det där mackenziemetoden lät intressant, surfade in Svenska McKenzieinstitutet och hittade en sjukgymnast nära, detta måste testas

När jag är på gymmet är jag stenhård med hållningen och när jag är klar så duschar jag vanligtvis direkt och kör hem, då sitter jag som man ska. även när jag går/står så håller jag en bra hållning
Det är när jag sitter vid datorn som jag fuskar med hållningen men ska nog skaffa en bättre så att man kan hålla bra hållning även där. Tackar tusen gånger för tipset
Citera
2014-04-25, 00:22
  #6
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegern
Det där mackenziemetoden lät intressant, surfade in Svenska McKenzieinstitutet och hittade en sjukgymnast nära, detta måste testas

När jag är på gymmet är jag stenhård med hållningen och när jag är klar så duschar jag vanligtvis direkt och kör hem, då sitter jag som man ska. även när jag går/står så håller jag en bra hållning
Det är när jag sitter vid datorn som jag fuskar med hållningen men ska nog skaffa en bättre så att man kan hålla bra hållning även där. Tackar tusen gånger för tipset

Men vad bra! Det ser ut att lösa sig, att det blir som jag hoppas. Eftersom du redan har koll på det där med hållningen är mycket redan vunnit, om alla ändå bara visste hur viktigt det är.

Kosta på dig en riktigt bra datastol om du ska byta, snåla inte tycker jag. Kolla Blocket och Tradera om du har det knapert med sjukpenning, ibland hittar man riktiga lyxarbetsstolar för ett par hundra bara.
Citera
2014-04-25, 17:05
  #7
Medlem
Jegerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Men vad bra! Det ser ut att lösa sig, att det blir som jag hoppas. Eftersom du redan har koll på det där med hållningen är mycket redan vunnit, om alla ändå bara visste hur viktigt det är.

Kosta på dig en riktigt bra datastol om du ska byta, snåla inte tycker jag. Kolla Blocket och Tradera om du har det knapert med sjukpenning, ibland hittar man riktiga lyxarbetsstolar för ett par hundra bara.

Jodå en stol ska inhandlas så fort som möjligt

Det jag är lite förvirrad över är att när jag kom till kiropraktorn så sa ungefär såhär
" Det är inte diskbråcket du har ont av, eftersom smärtan hoppar över knäet tex så kan det inte vara bråcket som trycker på. Nerv signaler funkar på samma sätt som en el kabel dvs signalen går hela vägen från rygg ner till benet. Så det du har ont av är att ditt bäcken var sned ställt"

Visst han fixade ju mig rak och så, men har fortfarande smärta så jag börjar tvivla lite på att det "bara" är mitt bäcken som spökar
Citera
2014-05-14, 13:02
  #8
Medlem
Jegerns avatar
Uppdatering!

Var på vårdcentralen idag för att via den vägen försöka få hjälp, vet inte vad jag ska göra efter det besöket........

Det var iaf en dansk "neurokirurg" Som sa till mig det INGEN annan läkare sagt till mig innan under dessa 2 år av smärta...
" Din ryggkanal är bra mycket mindre än andras och att sista biten i längdryggen är rak, när alla andras är svag svängda"

Inga ryggövningar på gymmet Jag får knappt göra nånting enligt honom för att det kan föranleda till en kass rygg resten av livet, han sa aldrig om det kan komma att bli bättre eller sämre
Vad fan ska jag göra? Vill inte leva på sjukpenning och belasta andra skattebetalare när jag borde kunna jobba som alla andra


Ps Ska testa mckenzie betoden
Citera
2014-05-15, 19:27
  #9
Medlem
http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-r...erews-sjukdom/

Ingen läkare som har funderat på reumatisk sjukdom, tex Bechterews? Läs ovanstående info från 1177.
Citera
2014-05-15, 19:54
  #10
Medlem
sephines avatar
Spinal stenos i ländryggen är en förträngning av spinalkanalen som kan påverka passerande nervstrukturer och ge upphov till sensoriska och motoriska störningar samt smärta.

källa:http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=4439

Kan det varit detta läkaren avsåg?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback