Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-24, 21:55
  #1
Medlem
Jag har börjat med programmet stronglifts 5x5 relativt nyligen. Innan det gjorde jag bara isoleringsövningar länge vilket var jävligt stort misstag av mig. Jag har också deffat under styrketräning och gör det än idag för att magen är fortfarande rund och mjuk och små kvinnobröst som jag vill ta bort. Frågan är om jag bör deffa under stronglifts 5x5? Jag har börjat med en tom stång, tex bänkpress och kommit upp till 85 kg och där börjar det bli lite tufft och ska försöka öka 2,5 kg efter varje pass.

Kan jag börja ligga på kaloriöverskott för att kunna bli stor trots hög fettprocent? Måste jag tänka på att ta bort fett innan?
__________________
Senast redigerad av zyxos 2014-04-24 kl. 21:57.
Citera
2014-04-24, 21:58
  #2
Medlem
Om du deffar så bygger du säkert inte så effektivt. På balans eller överskott kommer du bygga desto mer.
Citera
2014-04-24, 22:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Om du deffar så bygger du säkert inte så effektivt. På balans eller överskott kommer du bygga desto mer.
Föreslår du att jag förbränner kalorier först innan jag börjar bygga muskler? Vad jag förstår så kommer man inte orka lyfta när man ökar.
Citera
2014-04-25, 10:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyxos
Föreslår du att jag förbränner kalorier först innan jag börjar bygga muskler? Vad jag förstår så kommer man inte orka lyfta när man ökar.

Vad menar du om man får fråga?
Citera
2014-04-25, 12:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr4zze84
Vad menar du om man får fråga?
Jag undrar om det är viktigt att gå ner i vikt och bli av med fett först innan jag ska ligga på kaloriöverskott och bygga muskler? Jag är fortfarande ganska överviktig.
Citera
2014-04-25, 12:41
  #6
Medlem
.adepts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyxos
Jag undrar om det är viktigt att gå ner i vikt och bli av med fett först innan jag ska ligga på kaloriöverskott och bygga muskler? Jag är fortfarande ganska överviktig.
Är du överviktig och inte har några nämnvärda mängder muskler så banta riktigt hårt ett tag. Börja sedan på sl 5x5 och lägg dig på ett litet överskott och kör på så i ett par månader.
Citera
2014-04-25, 12:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .adept
Är du överviktig och inte har några nämnvärda mängder muskler så banta riktigt hårt ett tag. Börja sedan på sl 5x5 och lägg dig på ett litet överskott och kör på så i ett par månader.
Okej, jag vill inte banta rejält och tappa muskler så jag deffar. Jag läste nånstans att man blir ändå starkare av att köra stronglift och deffa samtidigt. Kan jag lita på det?
Citera
2014-04-25, 12:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyxos
Okej, jag vill inte banta rejält och tappa muskler så jag deffar. Jag läste nånstans att man blir ändå starkare av att köra stronglift och deffa samtidigt. Kan jag lita på det?

Beror ju helt på hur långt man kommit i sin träning. I
Början kan man öka oavsett bulk eller deff.
Citera
2014-04-25, 13:26
  #9
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyxos
Okej, jag vill inte banta rejält och tappa muskler så jag deffar. Jag läste nånstans att man blir ändå starkare av att köra stronglift och deffa samtidigt. Kan jag lita på det?

Är du otränad och överviktig så behöver du inte vara särskilt orolig över att tappa muskler, särskilt inte om du över huvud taget tränar och äter åtminstone någorlunda rätt. Du kommer som sagt att bygga mer på ett överskott, men det finns ingen anledning till att känna att du slösar bort deffen genom att köra stronglifts, eller tvärtom.
Citera
2014-04-25, 18:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyxos
Föreslår du att jag förbränner kalorier först innan jag börjar bygga muskler? Vad jag förstår så kommer man inte orka lyfta när man ökar.

Det är lite upp till dig. Enklast kanske är att hårdbanta så du kommer ner i vikt och sen kan börja köra seriöst från början. Jag känner ju inte dig så kan inte ge något bra råd. Det fungerar ju att gå ner på deff och köra 5x5 också, men då tar det ju väldigt lång tid innan du ser bra ökningar eller går ner i vikt till en "acceptabel" vikt (i dina ögon).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback