Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2014-04-26, 15:46
  #61
Medlem
Trafiken/miljön - mindre avgasutsläpp genom mindre köer, då människor arbetar mer olika tider, som någon nämnde tidigare i tråden.
Mindre trafikolyckor pga mer fritid vilket minskar stressen att skynda sig hem.
Mindre singelolyckor pga man inte är lika trött som efter ett långt arbetspass.
Citera
2014-04-26, 15:52
  #62
Medlem
Lobengulas avatar
Trevlig tråd det här. Men det är inrikespolitik som diskuteras så tråden flyttas dit. Det finns förvisso som någon redan uppmärksammat en befintlig tråd i PI men som diskuterar ämnet ur en annan aspekt. Men modsen i PI avgör givetvis själva hur det blir med en eventuell sammanfogning.

Arbetsliv och arbetmarknad => Politik Inrikes

/Mod
Citera
2014-04-26, 16:46
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Ämnet är redan söndernött kolla in (FB) Vänsterpartiets 6 timmars arbetsdag? så har du kvällen räddad.

Skummade igenom lite snabbt, men verkar inte riktigt vara det breda tänket som jag hoppades på att det skulle bli av den här tråden(fler oväntade teorier om påverkan av en ev införsel). Men passar nog att sammanfoga trådarna som mod skrev. Kan få lite frisk fläkt i tråden kanske. Får se om jag orkar läsa igenom den senare. Men tack för tipset och tiden du lagt på att diskutera i tråden så länge.
Citera
2014-04-26, 18:30
  #64
Medlem
Här är min teori utan att ens läst TS:

6 timmars arbetsdag innebär 25% mer arbeten. Det innebär också 25% högre lönekostnader som jag får betala för att lata jävla kommunarbetare som sitter och facebookar hela dagen lång tycker det är jobbigt att sitta på sin jävla röv åtta timmar.

Det är populism så det skriker om det och vänsternissarna som förslog det ville samma år bygga lägenheter med hela årets budget samtidigt som man på något vis ändå hade en budget där man struntade i att ta med uppenbara utgifter för att folk som TS inte har någon som helst inblick i hur ett samhälle eller en ekonomi fungerar överhuvudtaget.

Jag spyr på våra politiker. Finns idag inte ett enda parti som har alla hästar i stallet. Moderaterna står högst upp på listan, men ändå väääääääldigt lång ner, då Anders Borg är erkänt kompetent i internationella sammanhang. Det kommer gå åt helvete...
Citera
2014-04-26, 18:42
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murmelzebra
Gärna mer sådant här! Tråden verkar ha övergått i en diskussion om arbetslöshet och om det är genomförbart över huvud taget istället...

Mer teorier om vad 6 timmars arbetsdag kan påverka tack! Både positiva och negativa

Troligtvis är det inte hållbart att nyanställa med en extra för att göra personalens återstående två timmar av dagen. Försvinnande vinstmarginaler idag..
Citera
2014-04-26, 21:53
  #66
Medlem
Drinis avatar
Om 6 timmars arbetsdag hade varit en vinst för företagen hade vi redan haft detta.

6 timmars arbetsdag med bibehållen lön?i ett land utan låglöneyrken och med enorm brain drain?
Vi har redan så mycket lagar och skatter som gör landet lika attraktivt för företag som min spegelbild är för tjejer. Glöm det bara om ni inte vill gå ner 25% i lön och acceptera en drastiskt sänkt levnadsstandard. Resultatet av förslaget skulle bli mycket mindre skatteintäkter med färre företag, fler arbetslösa med färre arbetstillfällen pga just färre företag. Högre kostnader för välfärden iom det och högre kostnader för OB tillägg då enormt många jobb (teamledare,techlead,chef,butiksanställd med erfarenhet etc) inte kan delas upp. Och vi saknar som sakt redan låglönejobb och kompetent arbetskraft till de yrken som har en framtid i Sverige.
Citera
2014-04-26, 22:19
  #67
Medlem
Finns redan en lång tråd om detta. (FB) Vänsterpartiets 6 timmars arbetsdag?


Vad jag kan se är detta väldigt ogenomtänkt för de flesta. Inte minst av vänsterstollarna i den stora tråden.

* Minskar vi arbetstiden så minskar välfärden motsvarande.
Detta kan enkelt inses. De ni köper varor och tjänster av kommer också att gå ned i arbetstid och inget blir levererat när de är lediga. Frisörerna kommer att arbeta mindre också så du får hoppa över var fjärde klippning. Tandläkarna går ned på 6 timmar så vart fjärde tandläkare besök blir inställt. Vårdcentralen och akuten lika så. Stängt 6 timmar per dygn. (Och nej det går inte att gå dit på de andra timmarna. Det hinner inte personalen med. Vården klarar färre besök).

* Ska ni behålla viss service på nuvarande nivå så måste ni minska annat.
Dvs vill ni ha kvar sjuk och hälsovård, så måste folk omskola sig till sjukvårdspersonal. Och kanske brandkår, polis, rättsväsende mm. Då blir det mindre levererat i områdena som minskar.
Dvs ni får troligen halverad standard på andra områden.

* Tänk att ni i praktiken får halverad nettolön.
med en uniform minskning till 6 timmar så skulle det blir en minskning med 25%. Emellertid vill ni nog ha kvar en hel del samhällstjänst på nuvarande nivå. Då köper ni relativt sett mer samhällstjänst. Och en del av lönen går till det.
Det kan också inses på så sätt att de som ni annars skulle köpa annan konsumtion av finns inte kvar då de i stället börjat jobba med den samhällstjänst ni vill ha.

Således, minskad arbetstid och halverad privatkonsumtion. Det är vad det handlar om.
Citera
2014-04-26, 22:38
  #68
Medlem
Alltid mycket lättare att förkasta en ide än att se möjligheter och lösningar.

Men i fallet med 6 timmars arbetsdag så har ju historien visat att detta är helt omöjligt. Se bara på de konsekvenser samhället drabbades av när vi gick ner till 8 timmars arbetsdag och endast 5 arbetsdagar i veckan.

Eller ja, det gick ju rätt bra fastän motståndet lät precis som det gör idag.
Ingen påstår att omställningen till 6 timmars arbetsdag skall ske över en natt. Det har sagts förut och det kommer sägas igen att omställningen kan ske stegvis där man varje år avstår en liten del av löneökningen mot kortare arbetstid.

Lönerna har ju minskat drastiskt i förhållande till producerat värde under flera decennier nu så jag köper inte att det skulle vara ekonomiskt omöjligt. Men så låter det alltid, spelar ingen roll hur låga löner eller skatter är så är dom alltid för höga eller ett hot om man skall tro näringslivets representanter.

Vi blir mer och mer effektiva och produktiva så varför skulle inte detta kunna gynna även den stora massan? Skall all utveckling bara ske för att berika kapitalet ännu mera och den absoluta majoriteten av mänskligheten bara existera för att uppfylla dess behov?
Citera
2014-04-26, 23:13
  #69
Avstängd
Krystalls avatar
Det är klart att det är möjligt. Dock lär det leda till att man får jobba tills man är minst 70. Folkhälsan för majoriteten lär öka, medans de som inte orkar eller kan får lida mer.
Citera
2014-04-27, 22:14
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Alltid mycket lättare att förkasta en ide än att se möjligheter och lösningar.

Men i fallet med 6 timmars arbetsdag så har ju historien visat att detta är helt omöjligt. Se bara på de konsekvenser samhället drabbades av när vi gick ner till 8 timmars arbetsdag och endast 5 arbetsdagar i veckan.

Eller ja, det gick ju rätt bra fastän motståndet lät precis som det gör idag.
Ingen påstår att omställningen till 6 timmars arbetsdag skall ske över en natt. Det har sagts förut och det kommer sägas igen att omställningen kan ske stegvis där man varje år avstår en liten del av löneökningen mot kortare arbetstid.

Lönerna har ju minskat drastiskt i förhållande till producerat värde under flera decennier nu så jag köper inte att det skulle vara ekonomiskt omöjligt. Men så låter det alltid, spelar ingen roll hur låga löner eller skatter är så är dom alltid för höga eller ett hot om man skall tro näringslivets representanter.

Vi blir mer och mer effektiva och produktiva så varför skulle inte detta kunna gynna även den stora massan? Skall all utveckling bara ske för att berika kapitalet ännu mera och den absoluta majoriteten av mänskligheten bara existera för att uppfylla dess behov?

Precis! De som inte insett att vi redan gör mer och mer på jobbet utan att få betalt för det, bör som jag tipsat om tidigare i tråden se "Lönesänkarna" innan man säger att det är "omöjligt" .

En lösningen jag ser för att kunna införa 6 timmars arbetsdag är att staten sänker arbetsgivaravgifterna samtidigt. Då fler arbetande bör betyda mer skatt in för staten, vilket i sin tur bör balansera ut förlusten av sänkta intäkter av arbetsgivaravgifterna.

Länk till dokumentären - > http://www.svtplay.se/video/1031746/lonesankarna
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback