Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2014-04-25, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaLL
Njae koktid för fläskkött är runt 30min, blir inte mycket bättre om det får stå i flera timmar imo. Skillnad med högrev och nöt.
Hört talas om pulled pork, fläsklägg m rotmos?
Citera
2014-04-25, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Inte mig du frågade men jag är överförtjust i denna (ungefär) http://www.kokaihop.se/recept/laxlasagne-med-spenat-2

Laxlasange med spenat, dock kan man öka på vitlöken, samt ersätta delar av laxen med gravlax för mer sälta (gifter sig bra med den söta spenaten).

Tar 30 minuter, kanske 40 i ugn, då hinner man plocka undan och fram tallrikar+bestick och kanske fixa en sallad.

Har man bara allt hemma så bör det gå på under en timme. Ska man börja grava laxen så blir det värre

Tack Andra som tipsar om "extraordinära rätter på under 1 timme", de tipsar bara recept... Det jag söker är ju såklart referenser från personen på att maten är helt fantastiskt god... Och i mitt tycke så är då rätter under 1 timme sällan extraordinära... Ska prova ditt förslag någon dag, låter gott
Citera
2014-04-25, 23:34
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Du får jättegärna komma med förslag eller recept. Upp till bevis.

Jag använder sällan recept om jag inte bakar, men en pannstekt (eller grillad) laxfilé med en salsa på rostad paprika, jalapeno och soltorkade tomater tar inte en timme att göra, men det är en smakexplosion som heter duga.
Citera
2014-04-26, 16:47
Medlem
Citat:
Tro mig, i många fall lagar jag mat som tar mellan en halvtimme, timma. Men maten blir okej. Det blir enbart mat för att mätta. Fiskpinnar och pasta är en sådan rätt, men hur gott är det på en skala 1-10?
Taco? Korvstroganoff? Det är rätter som jag lagar, för att jag tycker de smakar helt okej. Men det är inga rätter som "blowing your mind away". (Ursäkta för det engelska uttrycket) Och sådan rätter går i mitt tycke inte att framställa på under 1 timme.
Jag talar om att laga en maträtt som inte ens rätterna hos Fin-restauranger kommer i närheten av.

Du menar alltså, på fullaste allvar, att du i ditt hem, med begränsad tillgång till utrustning och råvaror kan laga en maträtt som inte "fin-restauranger" kommer i närheten av?
Jag är imponerad!
Dela med dig av recept!
Citera
2014-04-26, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chefdec
Du menar alltså, på fullaste allvar, att du i ditt hem, med begränsad tillgång till utrustning och råvaror kan laga en maträtt som inte "fin-restauranger" kommer i närheten av?
Jag är imponerad!
Dela med dig av recept!

Fin-restauranger var kanske att ta i (har inte ätit på restauranger som tar 400-500 spänn för en rätt).

Men restauranger som har kötträtter för en sådär 200 spänn som jag ätit på, deras rätter kommer åtminstone inte i närheten av fläskkarrén som jag brukar laga. Men som sagt så tar den rätten jag brukar laga 3-4 timmar... Så egentligen förståeligt.

Edit: Jag skrev receptet på fläskkarrén jag brukar laga, i denna tråd längre upp.
Citera
2014-04-26, 18:23
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Fin-restauranger var kanske att ta i (har inte ätit på restauranger som tar 400-500 spänn för en rätt).

Men restauranger som har kötträtter för en sådär 200 spänn som jag ätit på, deras rätter kommer åtminstone inte i närheten av fläskkarrén som jag brukar laga. Men som sagt så tar den rätten jag brukar laga 3-4 timmar... Så egentligen förståeligt.

Edit: Jag skrev receptet på fläskkarrén jag brukar laga, i denna tråd längre upp.
För två hundra spänn brukar man få en sketen plankstek Scandic eller liknande, så är det det som är din måttstock på bra restaurang så förstår jag. En ordinär hamburgare på en pub ligger ju på runt 150 kr, så om man ska äta en rätt med riktigt bra kött får du nog räkna med att lägga 300 kr och uppåt. Kolla själv vad t.ex. hängmörad ryggbiff kostar per kg i butik, bara köttbiten till en 300 kronors rätt kostar runt hundringen, sen tillkommer allt annat.
Vad kulle du själv betala på restaurang för "din" karré och tror du att andra skulle betala den summan?
Citera
2014-04-26, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
För två hundra spänn brukar man få en sketen plankstek Scandic eller liknande, så är det det som är din måttstock på bra restaurang så förstår jag. En ordinär hamburgare på en pub ligger ju på runt 150 kr, så om man ska äta en rätt med riktigt bra kött får du nog räkna med att lägga 300 kr och uppåt. Kolla själv vad t.ex. hängmörad ryggbiff kostar per kg i butik, bara köttbiten till en 300 kronors rätt kostar runt hundringen, sen tillkommer allt annat.
Vad kulle du själv betala på restaurang för "din" karré och tror du att andra skulle betala den summan?

Med tanke på att jag vare sig har någon utbildning inom Hotell-Restaurang-branschen, eller har jobbat inom yrket, så skulle jag definitivt inte kunna ta flera hundra kronor för rätten. Bara för att jag gillar den, så innebär ju inte det att alla andra gillar det... Men jag föredrar hur som helst ordentligt kryddat kött. som marinerats, stekts och kokats. Är förtjust i det, medan jag exempelvis tycker att kött som marinerat, kryddats och grillats smakar sämre... Men men vi alla gillar olika rätter/tillagningssätt.

Men för att svara på din fråga, så skulle jag nog inte ta mer än runt 100 spänn för den rätten. Annat skulle väl vara bra fräckt.
Citera
2014-04-26, 20:59
Medlem
Citat:
Du får jättegärna komma med förslag eller recept. Upp till bevis.
Ett exempel på en rätt som tar långt under en timmer är wok, rätt gjort smakar det underbart! Nu säger jag inte att jag personligen är duktig nog för att slänga ihop en så kallad "mind-blowing rätt" wok, men poängen är att det går utmärkt
Citera
2014-04-26, 22:07
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raffe01
Ett exempel på en rätt som tar långt under en timmer är wok, rätt gjort smakar det underbart! Nu säger jag inte att jag personligen är duktig nog för att slänga ihop en så kallad "mind-blowing rätt" wok, men poängen är att det går utmärkt

Oja, woka går snabbt. Kräver nästan Mise en place om det är bra fräs i pannan.

Men för middag en vardagskväll har jag nästan svårare att se vad som inte går på en timme.

Har man nåt som man inte tinat upp osv så blir det väl värre, men det beror inte på maträtten utan pga glömska.

Men jag tycker min idé om att TS ska fixa till nån gryta som står färdig att värmas när morsan kommer hem borde testas.

Kanske det är så att hon rent av är less att vara 9 timmar på jobbet och sen slava åt familjen när hon kommer hem utan tack. Blir det avdukning, disk och sen till tvättkorgen för mamma åxå?
Citera
2014-05-22, 02:12
Medlem
Inget mästerligt recept men detta tycker iaf jag och min sambo funkar som en snabb och hyfsat god vardagsmiddag.

Kyckling i bitar
Wokgrönsaker
Gul lök
Vitlök
Kokosmjölk
Lite kryddor, typ salt, vitpeppar, paprikapulver och cayennepeppar

Stek kyckling i en stekpanna samtidigt som du wokar dina wokgrönsaker i en annan. När kycklingen börjar bli genomstekt, lägg i löken, vitlök och låt det bli genomstekt. Häll sen på kokosmjölken och blanda i kryddor och låt puttra någon minut. Om ni vill så kan ni lägga i övriga grönsaker i samma gryta och låta det puttra med. Jag har ibland lite sweet chili sås som tillbehör om jag vill ha lite mer hetta. Klart!
Citera
2014-05-23, 11:19
Medlem
Citat:
Mat som lagas på under 1 timme blir aldrig mer än okej.
Det jag stör mig så himla mycket på är att det tar runt 20-30 minuter att tillaga något gott och sedan 5-10 minuter att äta.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in