Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-29, 12:06
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Här har du nu en giftig hypotes att jobba vidare på:

Tiberius: Stab för ett Staybehind/Gladio nätverk kontrollerad av MI6/CIA.

Charon (underjorden): Kontrollerar svenska nyckelbyggnader.

Veneri (veneriska sjukdommar): Kontrollerar svenska nyckelpersoner via Doris Hopps bordell och andra prostituerade.

Chantal (Jane Frances de Chantal är änkornas skyddshelgon): En organisation med rätt att döda.
Venerdi ska det ju vara. Annars tycker jag att det är din bästa hypotes hittills.
Citera
2014-04-29, 20:54
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Eftersom du ständigt återkommer till denna fråga och har följt MOP sedan första början så har jag av artighets skäl tittat på detta. Din numerologi ger jag inte så mycket för, jag har tittat närmare på företagsnamnen och försökt hitta en koppling till Gladio.

Till min förvåning hittade jag en ganska intressant koppling (i värsta "utredaren" stil).

Vad kan Charon vara?
1981 registrerades en enskild firma med namnet Charon förvaltning av Anders Tengbom.
http://www.solidinfo.se/foretag/char...tning/personer

Anders Tengbom är en mycket känd arkitekt:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Tengbom

Företagsnamnet Charon för ju tankarna till underjorden. Försvarets hemliga anläggningar förvaltas av fortifikationsverket, helt säkert finns ett motsvarande behov av hemliga anläggningar även på den civila sidan. Tengbom arkitekter har i tre generationer ritat eller lett ombyggnationer för Svenska nyckelbyggnader bl.a. följande:

SEB huvudkontor vid Kungsträdgården (Ivar)
Ombyggnad Regeringskansliet Rosenbad
Svenska ambassaden i Moskva (Anders)
Klara skyddsrum (Anders)
Ombyggnad Sagerska huset -statsministerns tjänstebostad(Svante).


Svenska riket har med andra ord mycket högt förtroende för familjen Tengbom och bolaget Tengbom arkitekter, dessa måste vara säkerhetsklassade på högsta tänkbara nivå. Vi vet alltså att Tengbom gör hemliga och viktiga arbeten för Svenska staten, han skulle alltså vara mycket lämplig att bistå även en hemlig underjordisk organisation, läs staybehind, krigs IB etc med förvaltning.. (kanske rentav hemliga ritningar).

Finns koppling till Gladio?
Anders Tengboms syster Ann Mari var gift med ingen mindre än den tyska prinsen Archibald von Bismarck, sonson till rikskanslern Otto von Bismarck och arvtagare till prinstiteln. Under kriget nazist och verksam i utrikesförvaltningen på hög nivå, främst i Italien.

https://en.wikipedia.org/wiki/Otto_C...d_von_Bismarck

Efter kriget saknade CIA nätverk i Östeuropa därför tog man över den Nazistiska administrationens underrättelsetjänst och utrikesförvaltning. Många nazister som skulle ställts inför rätta klarade sig genom att arbeta för CIA via den nyskapade Västtyska underrättelsetjänsten. Detta är ingen hemlighet, arbetet leddes av Reinhard Gehlen tidigare chef för Nazisternas militära underrättelsetjänst. Kan inte tänka mig en attraktivare profil än anglofilen Archibald Bismarck att enrollera i uppbyggnaden av det europeiska staybehind, dvs operation Gladio. Efter kriget vistades familjen Bismarck ofta i Sverige, dottern Gunilla Bismarck gick samtidigt som kungen på Sigtuna och var bjuden på kungens 50 års kalas.

En pikant omständighet är att Ann Mari och Archibalds äldsta son Ferdinand Bismarck tjänstgjorde i Brasilien och Bryssel(EEC) samma årtal som den svenske diplomaten Curt Lidgaard (känner dom varandra?)

https://en.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_von_Bismarck

https://www.flashback.org/sp41807241
Det du inte tror på är inte numerlogi, som är en form av mystik, utan steganografi. Det finns och har funnits ett antal olika CHARON:
Kod:
19 111110-1034 1	CHARON FÖRVALTNING	E	Firma	01	
19 440922-3940 1	CHARON - J. PARMATOW	E	Firma	12	Avregistrerad pga verksamheten upphört
19 740531-2054 1	Charon			E	Firma	01	
19 751124-3953 1	Charon Data		E	Firma	12	Avförd enligt 17 § handelsregisterlagen
 556188-3868 		Charon			AB	Bifirma	01	Likvidation avslutad
 556306-9607 		Charon Film Aktiebolag	AB	Firma	01	
 556498-7880 		CHARON Begravningstjänst AB	AB	Firma	01	
 556525-9198 		Parallellimportören - The Charon Co Aktiebolag	AB	Firma	12	
 556588-9192 		Charon Aktiebolag	AB	Firma	14	Likvidation avslutad
 556681-2334 		AB Charon Bygg & Bo	AB	Firma	12	Likvidation avslutad
 769603-8426 		Bostadsrättsföreningen Charon 1	BRF	Firma	01	Avförd enligt 11 kap 18 § lag om ek.föreningar
 916429-7104 		Charon Import Handelsbolag	HB	Firma	10	Avregistrerad pga verksamheten upphört
 916516-2414 		Charon i Eskilstuna Kommanditbolag	KB	Firma	04	Avregistrerad pga verksamheten upphört
 916834-0207 		Charon Lunch Handelsbolag	HB	Firma	14	Avregistrerad pga verksamheten upphört
Men det som du fann var kanske det första? Och intressant!
Citera
2014-07-01, 01:19
  #15
Medlem
Citat:
En pikant omständighet är att Ann Mari och Archibalds äldsta son Ferdinand Bismarck tjänstgjorde i Brasilien och Bryssel(EEC) samma årtal som den svenske diplomaten Curt Lidgaard (känner dom varandra?)

Rätt ska vara rätt... Curt Lidgaard tjänstgjorde i Buenos Aires som ligger i Argentina och inte i Brasilien.
uppgiften om Bryssel stämmer dock.
Citera
2014-07-01, 01:40
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Capri och Tiberius för ju tankarna till Malcolm Munthe, SOE officer som sprängde Tyska ammunitionståget i Krylbo 1941. Under kriget genomförde han också dolda operationer i Italien och gömde sig i sin fars villa "San Michele" på Capri. Denna villa är byggd på de gamla ruinerna av kejsar Tiberius villa på Capri. Något som inte minst Malcolms far Axel Munthe gjorde en stor sak av.

Malcolm Munthes informella nätverk i Skandinavien under kriget kallades "Red horse/Röda Hästen".

https://en.wikipedia.org/wiki/Malcolm_Munthe

Kan man tänka sig att Malcolm Munthe och Archibald von Bismarck är gudfäder för operation Gladio i Sverige?


Man kan nog inte underskatta betydelsen av Malcolm Munthes verksamhet i Sverige. Både Willy Brandt (blivande förbundskansler i Västtystkland) och Bruno Kreisky (blivande förbundskansler i Österrike) ingick i Brittiska SOE:s verksamhet i Sverige under 40-talet. Där knyter dom också kontakter med bl.a. paret Myrdal och Torsten Nilsson. Olof Palme är fortfarande bara en spoling men kommer ju också in i politiken via underrättelsevärlden. Är man konspiratorisk lagd kan ju undra vem som igentligen kontrollerade den Europeiska socialdemokratin? I vart fall finns i alla fall många gemensamma nämnare mellan socialdemokratin och Amerikansk och Brittiska intressen, inte minst kampen mot kommunismen.

En annan aktör som dyker upp i nätverket är den blivande CIA chefen William Colby som infiltrerar sig in i tysk ockuperade Norge i april 1945 som ledere för NORSO Group ett sabotage team som ska slå mot norska järnvägar i krigets absoluta slutskede. Direkt efter krigsslutet är det Willam Colby som bygger upp det svensk Gladio då han är stationerad i Stockholm. Han är CIA chef mellan åren 1973-76. Han druknar under mystiska omständigheter den 27 April 1996.

Wikipedia om Willy Brandt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Willy_Brandt

Wikipedia om William Colby
https://en.wikipedia.org/wiki/William_Colby
Citera
2018-11-11, 20:11
  #17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Varför så kryptisk, och varför taggarna utåt?’
Ber om ursäkt för att jag skrev ”skickat” istället för det mer korrekta ”postat”
Det var en tabbe som jag insåg för sent.
Har haft stor respekt för dig, och dina inlägg, men jag känner inte igen dig nu.
Jag fattar fortfarande ingenting.
Vad visar det fallande diagrammet, och den italienska texten ska man väl inte behövs Google translate för?
Handlar allt om italienska skofabrikörer och skoförsäljare.
Visar diagrammet den fallande årsredovisningen?
Jag är tydligen usel på att kommunicera. Så jag får väl ta itu med saken och göra ett mer allvarligt försök med källor och förklaringar senare, men kortfattat:

Jag tror att Lozere Risaliti var en italiensk högerextremist som flydde till Sverige 1974 och som 1976 blev bulvanägare företagen Charon & Chantal som sålde italienska modeskor. Exakt vad C&C sysslade med vet jag inte men det är inte omöjligt att det handlade om penningtvätt. De annonserade ett antal gånger per år i DN med början från 1976. Diagrammet visar inte årsredovisningen, som du tycks ha trott, utan antal DN-annonser per år. Annonseringen tog extra fart i januari och februari 1986 och slutade tvärt med två annonser den 27 februari resp 1 mars. Sedan inga fler annonser och konkurs i början av 90-talet, då LR flyttade till Köpenhamn och öppnade en restaurang som nu drivs av hans son Lorenzo.

Hans vän Tomaso Perra, som idag är krogkung i Stockholm, blev ägare till sin första restaurang, La Bussola (kompassen), den 28 februari 1986 där han satt på en restaurang på Sveavägen när Palme sköts. I mitten på 70-talet började han arbeta hos Gideon Karlsson på Jordec, ett företag som förekommer i Pete Bratts bok om IB. Något år efter mordet blev han själv ägare till Jordec.

Sociogrammet visar varför jag misstänker Risaliti och Perra för inblandning i MOP. Detta är vad jag ser, men absolut inte har bevisat, och jag tror att galningen bakom mordet är Angleton - som kanske t.o.m. lät mörda sin ärkefiende och forne vän Kim Philby postumt, exakt ett år efter att han själv dött.

Om du fortfarande vill veta mer så får du vänta tills jag har skrivit ihop något mer utförligt.
Citera
2018-11-11, 20:21
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag är tydligen usel på att kommunicera. Så jag får väl ta itu med saken och göra ett mer allvarligt försök med källor och förklaringar senare, men kortfattat:

Jag tror att Lozere Risaliti var en italiensk högerextremist som flydde till Sverige 1974 och som 1976 blev bulvanägare företagen Charon & Chantal som sålde italienska modeskor. Exakt vad C&C sysslade med vet jag inte men det är inte omöjligt att det handlade om penningtvätt. De annonserade ett antal gånger per år i DN med början från 1976. Diagrammet visar inte årsredovisningen, som du tycks ha trott, utan antal DN-annonser per år. Annonseringen tog extra fart i januari och februari 1986 och slutade tvärt med två annonser den 27 februari resp 1 mars. Sedan inga fler annonser och konkurs i början av 90-talet, då LR flyttade till Köpenhamn och öppnade en restaurang som nu drivs av hans son Lorenzo.

Hans vän Tomaso Perra, som idag är krogkung i Stockholm, blev ägare till sin första restaurang, La Bussola (kompassen), den 28 februari 1986 där han satt på en restaurang på Sveavägen när Palme sköts. I mitten på 70-talet började han arbeta hos Gideon Karlsson på Jordec, ett företag som förekommer i Pete Bratts bok om IB. Något år efter mordet blev han själv ägare till Jordec.

Sociogrammet visar varför jag misstänker Risaliti och Perra för inblandning i MOP. Detta är vad jag ser, men absolut inte har bevisat, och jag tror att galningen bakom mordet är Angleton - som kanske t.o.m. lät mörda sin ärkefiende och forne vän Kim Philby postumt, exakt ett år efter att han själv dött.

Om du fortfarande vill veta mer så får du vänta tills jag har skrivit ihop något mer utförligt.
Det blev lite klarare nu vad du menar.
Förmodligen är det inte bara du som är dålig på kommunikation, utan det gäller även mig.
Lathet.
Diagrammet slog jag pannan blodig på, och min italienska är inte vad den borde vara.
Gör ett nytt försök.
Arrivederci 😀
Citera
2018-11-11, 22:09
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Capri och Tiberius för ju tankarna till Malcolm Munthe, SOE officer som sprängde Tyska ammunitionståget i Krylbo 1941. Under kriget genomförde han också dolda operationer i Italien och gömde sig i sin fars villa "San Michele" på Capri. Denna villa är byggd på de gamla ruinerna av kejsar Tiberius villa på Capri. Något som inte minst Malcolms far Axel Munthe gjorde en stor sak av.

Malcolm Munthes informella nätverk i Skandinavien under kriget kallades "Red horse/Röda Hästen".

https://en.wikipedia.org/wiki/Malcolm_Munthe

Kan man tänka sig att Malcolm Munthe och Archibald von Bismarck är gudfäder för operation Gladio i Sverige?

Det låter lite konstigt att Malcolm Munthe och Bismarck skulle samarbeta. Det var ju ett tyskt ammunitionståg som sprängdes. Att det var känsligt gjorde att informationen om det snarare var desinformation.

Jag klistrar in ett inlägg jag gjorde i denna tråd.

Krylbosmällen, vilka var egentligen skyldiga? (Misstänkt sabotage 1941 Avesta)


Citat:
En Martin Munthe svarar på Järnvägshistoriskt Forum



Krylbosmällen igen

Citat:
Kan och får du idag säga högt vilken person som var involverad i Krylbo "som inte skulle varit där"? Jag blev så himla nyfiken! ;-)

Svaret från Martin

Citat:
Krylbosmällen igen
av Martin Munthe @, lördag, maj 18, 2013, 21:02 (1400 dagar sedan) @ Anette H.
Nja, jag vill inte riktigt säga vem det handlade om därför att han fram till sin död ganska nyligen bad själv att får slippa bli inblandad. Men det handlade om en svensk officer som hade försatt Sverige i ett extremt kitiskt politiskt läge om det hade framkommit att han hade någonting med det att göra. Utan tvekan hade det dragit in Sverige i kriget. Malcolm och den här mannen var männen som utförde sabotaget. Som jag har förstått det så var det inte Malcolm som placerade laddningarna på tåget - han satt utklädd till landskapsmålare i närhete och agerande ögon och öron. Det finns vittnen som såg Malcolm på plats i vit målarrock och med stafli. Malcolm gillade förklädnader.

En svensk officer som samarbetade med SOE. Det låter som James Bond. Han gjorde uppdrag i både Sverige och Norge under kriget.

Citat:
Mja, Malcom "Grane" Munthe var son till Axel Munthe, den svenske kungens livläkare, och familjen stammade från Flandern. Hans mor var engelska och han själv var engelsk medborgare. Men han tillbringade somrarna i Dalarna där han blev vän med Olof Lagercrantz som skriver om honom så här och Krylbosmällen.

Citat:
Min första krets, Olof Lagercrantz (1982) sid 100-101
Nio år senare i februari 1940 under det finska vinterkriget mötte jag Grane i norra Finland. Han var civilklädd i hatt, lågskor, trenchcoat. Det var trettio grader kallt. Synen av honom i snölandskapet var overklig som det Ekelöfska midnatsspannet. Han var engelsk officer men fick ej bära uniform. Hans hemliga uppdrag var att överlämna till Finlands armé i väldiga lådor nerpackade flygplan. Hur dessa flygplan skulle kunna monteras i den finska ödemarken fattade jag inte. Lådorna var också ouppackade när kriget tog slut.

Efter Moskvafreden 12 mars gav sig Grane på hemväg. 9 april 1940 befann han sig i Bergen och såg genom hotellfönstret tysk trupp rycka an. Han skyndade ner i källaren och köpte där av maskiningenjör en smutsig overall och ett dragspel. Så utstyrd gav han sig ut på stan, spelande Deutschland, Deutschland uber alles och utgivande sig vara en skeppsbruten norsk sjöman.
Tyskarna förhörde honom men släppte honom och han tog sig så småningom över fjällen till Sverige.

Vi träffades och han ville ha min medverkan att spränga i luften tyska ammunitionståg, vilka i hemlighet passerade Sverige. Fegt sa ja nej och undvik därför ansvar för den stora smällen vid Krylbo station då ett sådant tåg exploderade

Så Malcolm Grane Munthe försökte rekrytera svenska officerare för attentat mot tyska intressen i Sverige under kriget. Intressant.

Och det är här TS steganografi kommer in i bilden.

Malcolm Grane Munthe känner Olof Lagercrantz vars son David Lagercrantz tar över författarskapet efter Stieg Larsson.

Citat:
Inlägg
Jag "kom det här på spåren" när jag läste "Min första krets" av Olof Lagercrantz. Familjerna Lagercrantz och Munthe kände tydligen varandra.

Intressant är att David Lagercrantz bok "Det som inte dödar oss" har en karaktär som heter Gabriella Grane som har varit ledarskribent på SvD. Olof var ju ledarskribent på DN och kände den engelske SOE-agenten Malcolm Grane Munthe.

Stieg Larsson nämner ju mordet på Olof Palme och James Angleton i sin trilogi och David Lagercrantz alluderar till Malcolm Grane Munthe i sin bok men vad är det steganografiska budskapet och till vem är den riktad?

Det högerextremistiska nätverket inom SÄPO blir i Stieg Larssons trilogi utpekad som en tänkbar organisation i MOP men SL fick inte tillfälle att utveckla det och David Lagercrantz styr bort från en sådan koppling. Agenda finns tydligen men med andra dolda budskap.
Citera
2018-11-12, 07:28
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag är tydligen usel på att kommunicera. Så jag får väl ta itu med saken och göra ett mer allvarligt försök med källor och förklaringar senare, men kortfattat:


Hans vän Tomaso Perra, som idag är krogkung i Stockholm, blev ägare till sin första restaurang, La Bussola (kompassen), den 28 februari 1986 där han satt på en restaurang på Sveavägen när Palme sköts. I mitten på 70-talet började han arbeta hos Gideon Karlsson på Jordec, ett företag som förekommer i Pete Bratts bok om IB. Något år efter mordet blev han själv ägare till Jordec.

Sociogrammet visar varför jag misstänker Risaliti och Perra för inblandning i MOP. Detta är vad jag ser, men absolut inte har bevisat, och jag tror att galningen bakom mordet är Angleton - som kanske t.o.m. lät mörda sin ärkefiende och forne vän Kim Philby postumt, exakt ett år efter att han själv dött.

Om du fortfarande vill veta mer så får du vänta tills jag har skrivit ihop något mer utförligt.


Jordec Ekonomikonsult skötte enligt journalisten Thomas Sjöberg i artikeln om bokföringen för bla Tomas Perra och hans krogar.

Den ekonomiska bilden av ett företag är intressant ur underrättelsesynpunkt på olika sätt och med kunskap i ekonomi och insikt i ett företags verksamhet kan bokföringen ge värdefull information och dessutom kopplingar till intressanta personer med ekonomiska intressen i företaget. Med andra ord en "liten guldgruva" av underrättelser.

Om vi tittar lite på nationell nivå så var/är Volvo ett för Sverige "krigsviktigt" företag vid ett krig mellan "öst och väst" genom sin produktion och underhåll av transportmedel för civila och miltära ändamål. Det var logiskt att IB hade (fortfarande har?) personal i Volvoorganisationen där informationsströmmar strålar samman som de datoriserade ekonomisystemen. På Volvo placerades Svante Winqvist efter att ha blivit avslöjad i samband med Sjukhusspionaffären. Motivet för IBs intresse är här den strategiska produktionskapaciteten av transportmedel.

Intresse för krogars verksamhet kan vara som du säger penningtvätt men det tror jag IB skulle låta passera, summorna som tvättas blir inte i den storleksordningen att de är av nationellt intresse. Det är mer en polisiär fråga. Däremot är restauranger och krogar, läs Tennstopet, tydligen populära tillhåll för "hemliga agenter" och kan ju vara ur den synvinkeln en underrättelsekälla.

Kopplingar mellan ägare/krögare Tomaso Perra till extremistiska nätverk som liknar/har kontakt med nätverk som "staybehind" blir däremot intressant och med inblick i bokföringen och lite utredning av personrelationer (sociogram) skulle Tomaso Perra på kort tid "vändas" av IB och tjäna syftet att utforska och infiltrera nätverken. Samhällets skada av penningtvätten uppvägs då av samhällsnyttan av kontroll över de extremistiska nätverken.

Skulle det inom SÄPO ha funnits/finns en hemlig avdelning "sektionen" som var inblandad i MOP så blir IBs ansträngningar fruktlösa kanske till och med infiltrerade och MOP blir lite av "a walk in the park" utan risk att avslöjas vilket kan skymtas som ett Stieg Larssons tema i Millenniumtrilogins sista del "Luftslottet som sprängdes".

Vilken kausal koppling (organisation/person/verksamhet) till MOP som finns framgår inte av dina inlägg men vore intressant att ta del av om du har sådan information. Inte nödvändigtvis koppling till skytten.
Citera
2018-11-12, 11:12
  #21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jordec Ekonomikonsult skötte enligt journalisten Thomas Sjöberg i artikeln om bokföringen för bla Tomas Perra och hans krogar.

Den ekonomiska bilden av ett företag är intressant ur underrättelsesynpunkt på olika sätt och med kunskap i ekonomi och insikt i ett företags verksamhet kan bokföringen ge värdefull information och dessutom kopplingar till intressanta personer med ekonomiska intressen i företaget. Med andra ord en "liten guldgruva" av underrättelser.

Om vi tittar lite på nationell nivå så var/är Volvo ett för Sverige "krigsviktigt" företag vid ett krig mellan "öst och väst" genom sin produktion och underhåll av transportmedel för civila och miltära ändamål. Det var logiskt att IB hade (fortfarande har?) personal i Volvoorganisationen där informationsströmmar strålar samman som de datoriserade ekonomisystemen. På Volvo placerades Svante Winqvist efter att ha blivit avslöjad i samband med Sjukhusspionaffären. Motivet för IBs intresse är här den strategiska produktionskapaciteten av transportmedel.

Intresse för krogars verksamhet kan vara som du säger penningtvätt men det tror jag IB skulle låta passera, summorna som tvättas blir inte i den storleksordningen att de är av nationellt intresse. Det är mer en polisiär fråga. Däremot är restauranger och krogar, läs Tennstopet, tydligen populära tillhåll för "hemliga agenter" och kan ju vara ur den synvinkeln en underrättelsekälla.

Kopplingar mellan ägare/krögare Tomaso Perra till extremistiska nätverk som liknar/har kontakt med nätverk som "staybehind" blir däremot intressant och med inblick i bokföringen och lite utredning av personrelationer (sociogram) skulle Tomaso Perra på kort tid "vändas" av IB och tjäna syftet att utforska och infiltrera nätverken. Samhällets skada av penningtvätten uppvägs då av samhällsnyttan av kontroll över de extremistiska nätverken.

Skulle det inom SÄPO ha funnits/finns en hemlig avdelning "sektionen" som var inblandad i MOP så blir IBs ansträngningar fruktlösa kanske till och med infiltrerade och MOP blir lite av "a walk in the park" utan risk att avslöjas vilket kan skymtas som ett Stieg Larssons tema i Millenniumtrilogins sista del "Luftslottet som sprängdes".

Vilken kausal koppling (organisation/person/verksamhet) till MOP som finns framgår inte av dina inlägg men vore intressant att ta del av om du har sådan information. Inte nödvändigtvis koppling till skytten.
De misstänkt kausala kopplingarna ska framgå av detta sociogram.

Det vi sysslar med är tvivelaktigt och sånt som polisen egentligen ska sköta: ett mer eller mindre befogat forskande kring personer och organisationer vars eventuella anknytning till MOP vi undrar över. Eftersom jag en gång i tiden upptäckte ett samband mellan ett IB-företag och tre företag vars namn tycks kunna syfta på MOP, så fortsätter jag på detta spår, om så till vägs ände. Men hade jag vetat vilket kompakt ointresse som uppgiften skulle möta hade jag aldrig ha delgivit den på Flashback. Några få viktiga undantag finns, personer som verkligen fört saken framåt.

Perra svarade på en annons från Jordec och tycks snabbt ha fått inflytande över verksamheten. Hans far flyttade till Sverige från Sardinien och fick ett såpass bra jobb på LM Ericsson att han kunde ordna bra sommarjobb åt sin son. Sjöbergs artikel, Bratts IB-bok och KBs söktjänst https://tidningar.kb.se är mina källor.

Detta handlar om samtidshistoria men jag är ingen forskare utan mer som en hund som följer ett spår utan att riktigt veta var det slutar.

Jag har aldrig antytt att Perra sysslar med penningtvätt, även om det säkert finns mycket att misstänka honom för. Men skoaffärerna CHARON & CHANTAL kan ha sysslat med penningtvätt, om de var bulvanföretag till CIA. Det är känt att knarkpengar tvättades åt CIA i Panamaföretag och om CIA på längre sikt sysslade med kartläggning av Palme i Stockholm så behövdes en ekonomisk bas för detta. Dessutom skulle företagens DN-annonser kunnat haft en sammankallande funktion. De två sista annonserna, dagen före och dagen efter MOP, där det meddelas att Chantal vid Norrmalmstorg är stängt för ombyggnation och att alla kunder hänvisas till CHARON känns ödesmättad.

Bild på Risaliti och Perra på Risalitis restaurang i Köpenhamn. Mannen till vänster är för mig okänd.
__________________
Senast redigerad av iesho 2018-11-12 kl. 11:28.
Citera
2018-11-12, 11:40
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
De misstänkt kausala kopplingarna ska framgå av detta sociogram.

Det vi sysslar med är tvivelaktigt och sånt som polisen egentligen ska sköta: ett mer eller mindre befogat forskande kring personer och organisationer vars eventuella anknytning till MOP vi undrar över. Eftersom jag en gång i tiden upptäckte ett samband mellan ett IB-företag och tre företag vars namn tycks kunna syfta på MOP, så fortsätter jag på detta spår, om så till vägs ände. Men hade jag vetat vilket kompakt ointresse som uppgiften skulle möta hade jag aldrig ha delgivit den på Flashback. Några få viktiga undantag finns, personer som verkligen fört saken framåt.

Perra svarade på en annons från Jordec och tycks snabbt ha fått inflytande över verksamheten. Hans far flyttade till Sverige från Sardinien och fick ett såpass bra jobb på LM Ericsson att han kunde ordna bra sommarjobb åt sin son. Sjöbergs artikel, Bratts IB-bok och KBs söktjänst https://tidningar.kb.se är mina källor.

Detta handlar om samtidshistoria men jag är ingen forskare utan mer som en hund som följer ett spår utan att riktigt veta var det slutar.

Jag har aldrig antytt att Perra sysslar med penningtvätt, även om det säkert finns mycket att misstänka honom för. Men skoaffärerna CHARON & CHANTAL kan ha sysslat med penningtvätt, om de var bulvanföretag till CIA. Det är känt att knarkpengar tvättades åt CIA i Panamaföretag och om CIA på längre sikt sysslade med kartläggning av Palme i Stockholm så behövdes en ekonomisk bas för detta. Dessutom skulle företagens DN-annonser kunnat haft en sammankallande funktion. De två sista annonserna, dagen före och dagen efter MOP, där det meddelas att Chantal vid Norrmalmstorg är stängt för ombyggnad och att alla hänvisas till CHARON känns ödesmättad.

Bild på Risaliti och Perra på Risalitis restaurang i Köpenhamn. Mannen till vänster är för mig okänd.

Tack för ditt svar. Det var inte min mening att attribuera penningtvätt till Perra som person även det skulle kunna gå att tyda in i mitt inlägg, så tack för ditt klarläggande. Med organisationer är det en annan sak men också där saknar åtminstone jag bevis för penningtvätt kopplat till krogar i Stockholm.

Jag såg nu i ditt tidigare inlägg att du avsåg Charon & Chantal när det gällde penningtvätt vilket också kunde utgöra objekt att placera tvättade pengar i. Som frontföretag för CIA eller valfri underrättelseorganisation kan de ha sitt värde på olika sätt tom om det är känt att de är frontföretag.

Citat:
Jag tror att Lozere Risaliti var en italiensk högerextremist som flydde till Sverige 1974 och som 1976 blev bulvanägare företagen Charon & Chantal som sålde italienska modeskor. Exakt vad C&C sysslade med vet jag inte men det är inte omöjligt att det handlade om penningtvätt

En liten fråga. Ditt sociogram är så överskådligt och tydligt att jag måste fråga hur du gjorde det? Ett program eller app som går att ladda ner?

Jag väntar med intresse fler klargörande från dig angående de tre företagen och deras koppling till IB/SÄPO.
__________________
Senast redigerad av Utredaren 2018-11-12 kl. 12:07.
Citera
2018-11-12, 12:56
  #23
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
En liten fråga. Ditt sociogram är så överskådligt och tydligt att jag måste fråga hur du gjorde det? Ett program eller app som går att ladda ner?
Jag använder ett program för vektorgrafik (Open Office) och skriver in namn som har anknytningar nära varandra. När alla namn finns med flyttar jag omkring namnen, lägger in linjer och finjusterar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback