Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-24, 15:23
  #1
Medlem
shitwreckeds avatar
Under läkningstiden av min septumpiercing bestämde jag mig för att byta smycke. Inte bra, jag vet. Men läkningen gick så pass bra att jag ville testa ändå. Jag bytte från en ring till en bullet (tror de kallas så, ett rakt smycke som inte syns utanför näsan!) efter 4,5 vecka in i läkningstiden. Efter bytet så gick allt bra, jag slapp infektioner och annat obehagligt. Efter en tid så slutade jag även tvätta piercingen två ggr per dag och låg nere på 1 gång per dag eller bara varannan dag. Nu två veckor efter bytet och sex veckor in i läkningstiden så luktar min piercing illa, det kommer inte var från den men den gör lite ont och luktar som sagt.

Frågan är om jag ska byta tillbaka till mitt första smycke? Det känns bara risky när det verkar som att läkningen har tagit ett steg tillbaka. Att röra runt med piercingen är det sista jag vill göra. Jag har även hört att stål kan börja lukta men att det inte ska sabba läkningen (?). Kan även tillägga att jag har varit väldigt sjuk till och från den senaste tiden, det kanske bara är immunförsvaret som är lite lågt just nu?
Citera
2014-04-25, 07:15
  #2
Medlem
MisterToms avatar
Hur gammal är den?
Citera
2014-04-25, 10:28
  #3
Medlem
shitwreckeds avatar
Drygt 6 veckor
Citera
2014-04-25, 17:21
  #4
Medlem
Min är helt läkt och några år gammal. Händer ändå att den luktar då och då. Brukar ta ut den och tvätta så försvinner det igen. Är väl inget bra tips för en som håller på att läka, ville mest bara försäkra om att det inte är något konstigt att den luktar ibland. Jag skulle bara tvätta den lite oftare om jag var du eftersom den gör lite ont men i mina ögon är det inte konstigt att piercingen kan bli lite småinfekterad då och då, även om den har läkt. När jag hade piercings i läppen räckte det med att jag sov extra hårt eller råkade få en smäll på dem för att de skulle bli lite dåliga i några dagar. Det gick alltid över utan problem.

Om jag vore du skulle jag låta bli att pila för mycket men ändå försöka rengöra den lite och sen vänta bara, det borde gå över.
Citera
2014-04-26, 01:29
  #5
Medlem
spola den i duschen bara. låt smycket sitta i.
Citera
2014-04-28, 04:02
  #6
Medlem
Pikazhys avatar
Oavsett hur bra läkningen verkar gå ska du inte hålla på och byta smycken och skit hur som under rekommenderad läkningstid, men gjort är gjort, nu hoppas vi bara att du inte gör om det.

Lukten går som sagt att tvätta bort, min luktar (ursäkta ordvalet) fitta till och från den med men brukar snurra på den i duschen och/eller tvätta i handfatet, försvinner lukten för ett tag, finns säkert någon bättre lösning.

Byt inte tillbaka till det andra smycket, låt den nya sitta bara och var schysst mot den, inte så mycket "nöjes-pilla" så ska du se att det löser sig. Jag minns att min septum kändes rätt bra om man tryckte mot den under läkningstiden och strax efter att jag töjt den så det är inget ovanligt.
Citera
2014-04-30, 12:23
  #7
Medlem
Min gamla septum (5mm) stank praktiskt taget de 3 första åren.
Lukten var värre vid förkylningar eller när jag ätit vissa saker.
Har även hört andra ha samma problem, har inte haft något med infektioner att göra i de fallen.
Man vänjer sig.
Citera
2014-05-03, 05:53
  #8
Medlem
shitwreckeds avatar
Hrm, tror faktiskt inte att jag kam ta något av era tips faktiskt jag känner mig riält dålig och misstänker nämligen att jag har influensa! Om det ska vara piercingens fel så måste väl själva hålet göra förbannat ont eller vara ect? Jag bedömer att min piercing är i det närmsta normal jämfört med mina känslor i kropp och huvud.

Nä, "hoppas" på influensa. Känns konstigt om jag skulle ha typ blodförgiftning eller hjärtinflammation när min pircing bara gör lite ont och inte sådär svinont(?).

Känner mig dock orolig. Är ju hypokondriker och samtidigt läkarrädd
Citera
2014-05-03, 12:25
  #9
Medlem
Som jag skrev, när jag var sjuk så stank min septum.. Jag tror du oroar dig i onödan.
Citera
2014-05-03, 12:34
  #10
Medlem
shitwreckeds avatar
Hypokondriker som sagt var tar det i nuläget lugnt och oroar mig inte för min piercing haha!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback