Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-24, 13:36
  #1
Medlem
Lång historia kort: Jag är en 27-årig tjej som drabbades av ätstörningar och gick ner x antal kilon förra året. Eftersom jag var smal redan från början blev jag rätt underviktig av det hela.

Sedan förra året har jag lyckats få bättre koll på mina matvanor och har gått upp några kilon. Jag väger för tillfället runt 47 kg till mina 165 cm. Nu vill jag fortsätta äta bra och bygga upp en fin kropp. Därför tar jag med tacksamhet emot alla tips jag kan få på hur jag ska käka och träna.
Vad gäller motion älskar jag att cykla och springa, och har börjat med dessa aktiviteter igen efter en tids uppehåll. Jag har alltid varit aktiv och tror (hoppas) därför att jag har (hade) en bra grundmuskultatur, men eftersom jag alldeles säkerligen förlorade muskler under min svältepisod är jag troligen mer "skinny fat" nu än förr...
Citera
2014-04-24, 13:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spelaringenrollju
Lång historia kort: Jag är en 27-årig tjej som drabbades av ätstörningar och gick ner x antal kilon förra året. Eftersom jag var smal redan från början blev jag rätt underviktig av det hela.

Sedan förra året har jag lyckats få bättre koll på mina matvanor och har gått upp några kilon. Jag väger för tillfället runt 47 kg till mina 165 cm. Nu vill jag fortsätta äta bra och bygga upp en fin kropp. Därför tar jag med tacksamhet emot alla tips jag kan få på hur jag ska käka och träna.
Vad gäller motion älskar jag att cykla och springa, och har börjat med dessa aktiviteter igen efter en tids uppehåll. Jag har alltid varit aktiv och tror (hoppas) därför att jag har (hade) en bra grundmuskultatur, men eftersom jag alldeles säkerligen förlorade muskler under min svältepisod är jag troligen mer "skinny fat" nu än förr...

Ju mer du tränar desto mer måste du äta. Ifall det går hand i hand för dig så är det bara o köra. Om du vill gå upp i vikt måste du äta mer energi än du gör av med. Mycket lättare att hålla koll på det om man räknar allt man äter, men det går säkert inte hand i hand med din sjukdom heller.
Citera
2014-04-24, 14:42
  #3
Medlem
Konsten är att träna, äta och sova regelbundet

Vill du öka så måste du ta in mer kalorier än vad du bränner, så du vill ha många måltider under dagen. Frukost, mellis, lunch, middag. Eventuellt någon gainer efter träningen. För att inte öka för mycket måste du se över ditt kalori-intag och balansera det med hur hårt du tränar/arbetar. Det finns massvis med kalkylatorer på nätet som beräknar hur mycket du måste ta in för önskad vikt.

Se också över om ditt intag av vitaminer och mineraler räcker till.

Sov
Citera
2014-04-24, 14:54
  #4
Medlem
http://www.kaloritabell.com/kaloriraknare.php

I din vikt fyller du i önskad vikt och du får fram hur (~) mycket du behöver äta per dag för att nå dit.

Handla ägg, lax, yoghurt, rött kött, nötter, olivolja, vete, havre o.s.v. Kroppen är till mestadel vatten så rent matematiskt lägger du på dig vikt/storlek genom att dricka mycket vatten.
Citera
2014-04-24, 15:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taoisten
Konsten är att träna, äta och sova regelbundet

Vill du öka så måste du ta in mer kalorier än vad du bränner, så du vill ha många måltider under dagen. Frukost, mellis, lunch, middag. Eventuellt någon gainer efter träningen. För att inte öka för mycket måste du se över ditt kalori-intag och balansera det med hur hårt du tränar/arbetar. Det finns massvis med kalkylatorer på nätet som beräknar hur mycket du måste ta in för önskad vikt.

Se också över om ditt intag av vitaminer och mineraler räcker till.

Sov

Att räkna kalorier etc. är någonting jag (tyvärr) är väldigt bra på. Jag försöker att inte göra det nuförtiden, och försöker även att inte väga mig öht då jag bara får ångest av det. Alltså: jag siktar inte på någon särskild vikt, utan på en SUND kropp och estetiskt tilltalande kropp, men jag skulle som sagt behöva vissa råd för hur jag går tillväga för att uppnå detta. (Vad som är en estetiskt tilltalande kropp är ju förstås väldigt subjektivt, men jag tänker mig väl främst en slank och fast kropp som varken är benig, dallrig eller biffig. Någon slags gyllene medelväg mao.) Det är viktigt för mig att försöka lyssna på kroppens hunger cues istället för att bestämma på förhand hur mycket jag "får" eller "inte får" äta. Kanske min fråga främst är denna: I min situation, vad hade ni gjort? Vilken typ av träning? Mer gym eller mer cardio? Vilken typ av mat?

Jag älskar som sagt att cykla och springa. Vad beträffar mat är den främsta "regeln" jag för tillfället har att undvika produkter med en massa tillsatt socker.
Citera
2014-04-24, 15:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spelaringenrollju
Att räkna kalorier etc. är någonting jag (tyvärr) är väldigt bra på. Jag försöker att inte göra det nuförtiden, och försöker även att inte väga mig öht då jag bara får ångest av det. Alltså: jag siktar inte på någon särskild vikt, utan på en SUND kropp och estetiskt tilltalande kropp, men jag skulle som sagt behöva vissa råd för hur jag går tillväga för att uppnå detta. (Vad som är en estetiskt tilltalande kropp är ju förstås väldigt subjektivt, men jag tänker mig väl främst en slank och fast kropp som varken är benig, dallrig eller biffig. Någon slags gyllene medelväg mao.) Det är viktigt för mig att försöka lyssna på kroppens hunger cues istället för att bestämma på förhand hur mycket jag "får" eller "inte får" äta. Kanske min fråga främst är denna: I min situation, vad hade ni gjort? Vilken typ av träning? Mer gym eller mer cardio? Vilken typ av mat?

Jag älskar som sagt att cykla och springa. Vad beträffar mat är den främsta "regeln" jag för tillfället har att undvika produkter med en massa tillsatt socker.
Okej jag förstår. Gällande typ av träning skulle jag sätta ihop någon styrke-cardio-hybrid. Inte allt för mycket cardio om det nu är din avsikt att öka lite i massa (?). Speciellt om du springer eller cyklar mycket. När det kommer till gymmet och styrketräning skulle jag satsa på lätta vikter och istället många reps med full motion; alltså dra samman och sträck ut muskeln i reppet; för en lång och fin muskel.

Gällande mat ska du äta mycket proteinrik och långdigisterande mat för slimmade muskler; ägg, mjölk, kyckling, brunt ris, keso, biff, spenat..

Svarar det på något?
Citera
2014-04-24, 15:56
  #7
Medlem
Jag tror inte 'långdigisterande' är ett ord, men du förstår nog ändå!
Citera
2014-04-24, 17:04
  #8
Medlem
super86s avatar
[quote=spelaringenrollju]Lång historia kort: Jag är en 27-årig tjej som drabbades av ätstörningar och gick ner x antal kilon förra året. Eftersom jag var smal redan från början blev jag rätt underviktig av det hela.

Sedan förra året har jag lyckats få bättre koll på mina matvanor och har gått upp några kilon. Jag väger för tillfället runt 47 kg till mina 165 cm. Nu vill jag fortsätta äta bra och bygga upp en fin kropp. Därför tar jag med tacksamhet emot alla tips jag kan få på hur jag ska käka och träna.
Vad gäller motion älskar jag att cykla och springa, och har börjat med dessa aktiviteter igen efter en tids uppehåll. Jag har alltid varit aktiv och tror (hoppas) därför att jag har (hade) en bra grundmuskultatur, men eftersom jag alldeles säkerligen förlorade muskler under min svältepisod är jag troligen mer
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback