Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-24, 10:45
  #1
Medlem
stigmas avatar
Jag är lite orolig för min snart 17-åriga dotter. Tidigare umgicks hon med en massa kompisar. Dom tjoade och stojade runt och verkade ha roligt.
Men senaste halvåret är hon aldrig med någon efter skolan. Hon bara tränar. Snabba promenader, löpning, gym etc. Och alltid själv.
Efter skolan byter hon snabbt om till träningskläder. Tydligen ska allt sitta så tajt som möjligt nu för tiden. Hon tar på sig pulsmätare på armen och stormar iväg.
Nu råkar jag veta inlogget till hennes Endomondo ( en träningsapp) så jag ser att det är helt galna pass hon ger sig ut på. Hon kan först powerwalka 1.5 mil, sedan springa en mil.
När hon kommer hem stänger hon in sig på sitt rum och råpluggar. Hon verkar varken glad eller ledsen. Hon är som en robot. Hon äter mycket. Så det är inte frågan om nån anorexi. Hon säger att hon strävar efter den perfekta balansen mellan fett och muskler.

Då till min fråga. Bör jag vara orolig för hennes ensamhet? När jag frågar om hennes gamla kompisar säger hon att dom bara är barnsliga och ändå aldrig skulle palla att hänga med henne.

Är det normalt att tonårstjejer tränar själva?

Tillägg : Hon köper träningsgrejer på nätet genom att knappa in mitt personnummer så det dräller in fakturor från Klarna till min mail. Påtalar jag detta blir hon skitförbannad.
__________________
Senast redigerad av stigma 2014-04-24 kl. 10:48.
Citera
2014-04-24, 10:50
  #2
Medlem
mario.ms avatar
De är väl bättre att din dotter tränar ensam eller? Innebär att hon har en mycket stor vilja. Inget annat än applåder till henne
Citera
2014-04-24, 10:57
  #3
Medlem
Som pappa hade jag vart extremt stolt över min dotter för o haft sån vilja
Citera
2014-04-24, 10:58
  #4
Medlem
Smugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mario.m
De är väl bättre att din dotter tränar ensam eller? Innebär att hon har en mycket stor vilja. Inget annat än applåder till henne

Det är dock inte bra om sånt här går till överdrift heller...
De pratas mycket just nu om att detta kan bli ett beroende och hälsorisk för många

Att träna är SJÄLVKLART bra, men det ska vara i rätt mängd!
Citera
2014-04-24, 10:58
  #5
Medlem
strangelifes avatar
Jag förstår inte vad som problemet med detta skulle vara? Hon låter ju som en otroligt motiverad människa. Varför är du orolig? Många i tonåren vill vara för sig själva. Träna och plugga mycket är väl bättre än att festa och ränna runt om nätterna?
Citera
2014-04-24, 10:59
  #6
Medlem
eXtremos avatar
Det är ju ett större problem att hon köper saker och använder dina uppgifter, utan ditt explicita godkännande.
Citera
2014-04-24, 11:00
  #7
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigma
Tillägg : Hon köper träningsgrejer på nätet genom att knappa in mitt personnummer så det dräller in fakturor från Klarna till min mail. Påtalar jag detta blir hon skitförbannad.

Hon sköter sig alldeles bra, tränat man mycket så äter man mycket..

Däremot reagera jag på detta, hon köper träningskläder bara sådär så får du betala det? Och när du påtalat henne om detta blir hon skitförbannad på vad??

SKAFFA DIG KULOR OCH TA KLÄDERNA IFRÅN HENNE OCH SKICKA TILLBAKA DOM

Jojo om du har råd att betala detta åt henne, självklart kan du hjälpa henne påvägen, men det är en principsak. LÄR HENNE ATT FRÅGA FÖRST, du ska kunna ta upp detta med henne utan att hon blir förbannad.. Nä dags att du visar vem som bestämmer....
Citera
2014-04-24, 11:02
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stigma
Jag är lite orolig för min snart 17-åriga dotter. Tidigare umgicks hon med en massa kompisar. Dom tjoade och stojade runt och verkade ha roligt.
Men senaste halvåret är hon aldrig med någon efter skolan. Hon bara tränar. Snabba promenader, löpning, gym etc. Och alltid själv.
Efter skolan byter hon snabbt om till träningskläder. Tydligen ska allt sitta så tajt som möjligt nu för tiden. Hon tar på sig pulsmätare på armen och stormar iväg.
Nu råkar jag veta inlogget till hennes Endomondo ( en träningsapp) så jag ser att det är helt galna pass hon ger sig ut på. Hon kan först powerwalka 1.5 mil, sedan springa en mil.
När hon kommer hem stänger hon in sig på sitt rum och råpluggar. Hon verkar varken glad eller ledsen. Hon är som en robot. Hon äter mycket. Så det är inte frågan om nån anorexi. Hon säger att hon strävar efter den perfekta balansen mellan fett och muskler.

Då till min fråga. Bör jag vara orolig för hennes ensamhet? När jag frågar om hennes gamla kompisar säger hon att dom bara är barnsliga och ändå aldrig skulle palla att hänga med henne.

Är det normalt att tonårstjejer tränar själva?

Tillägg : Hon köper träningsgrejer på nätet genom att knappa in mitt personnummer så det dräller in fakturor från Klarna till min mail. Påtalar jag detta blir hon skitförbannad.
Det kan urarta till anorexia det lovar jag dig, så började det för kompisar..
Det har med kontrollbehov att göra, uppmärksamma kontrollbehovet och försök få henne att jobba på det.
Citera
2014-04-24, 11:06
  #9
Medlem
Jag tycker att du kan fråga om du får följa med till gymmet eller på en powerwalk. Låter som en bra hobby att ha med sin dotter!
Citera
2014-04-24, 11:06
  #10
Medlem
stigmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strangelife
Jag förstår inte vad som problemet med detta skulle vara? Hon låter ju som en otroligt motiverad människa. Varför är du orolig? Många i tonåren vill vara för sig själva. Träna och plugga mycket är väl bättre än att festa och ränna runt om nätterna?

Jo, men ensamheten stör mig lite. Kompisarna hon hade var roliga och trevliga och det var kul att ibland snacka med deras farsor.

Denna unga dam har även utvecklat ett osympatisk drag som jag med skräckblandad känsla känner igen från hennes mamma.
Vi gick en långpromenad tillsammans. Jag tjatade med mig själv. Med tunga suckar accepterade hon mitt sällskap. Men det var en riktig jävlig promenad som gick över ett berg. När jag ramlade omkull i en klippskreva och slog mej sträckte jag upp min hand mot henne. Hon stod ett tag och tittade på mig med mörk blick. Sedan hjälpte hon pliktskyldigt upp.
Citera
2014-04-24, 11:11
  #11
Medlem
strangelifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigma
Jo, men ensamheten stör mig lite. Kompisarna hon hade var roliga och trevliga och det var kul att ibland snacka med deras farsor.

Denna unga dam har även utvecklat ett osympatisk drag som jag med skräckblandad känsla känner igen från hennes mamma.
Vi gick en långpromenad tillsammans. Jag tjatade med mig själv. Med tunga suckar accepterade hon mitt sällskap. Men det var en riktig jävlig promenad som gick över ett berg. När jag ramlade omkull i en klippskreva och slog mej sträckte jag upp min hand mot henne. Hon stod ett tag och tittade på mig med mörk blick. Sedan hjälpte hon pliktskyldigt upp.


Så du vill tvinga henna att umgås med kompisar mot hennes vilja?
Du får helt enkelt acceptera att vissa i tonåren drar sig undan till en ensamhet, det är inget ovanligt.
Citera
2014-04-24, 11:13
  #12
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Ge henne beröm och uppmuntran, det skulle göra henne gott, Jätteduktigt av henne att träna och kämpa på mot sina mål. Det bör alla göra. Hon är ung, hon kommer att vara vuxen i 50 år till och har inte ens varit vuxen ännu i ett år. Hon kommer träffa massvis med vänner och kärlek =)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback