Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-24, 10:30
  #1
Medlem
thorfromasgards avatar
Vill gärna dela mig med mina funderingar med FB-folket.

Vad om hela världen slopade sina konventionella valutor och började räkna värde på saker och tjänster i KWh i stället?

Dagens monetära system saknar ju helt någon som helst koppling till vårt universum. Pengar är ju bara villkorligt definierade enheter.

Jag har ingenting emot dagens banksystem med alla dess för- och nackdelar men jag anser att nuvarande monetära systemet gör det omöjligt för mänskligheten att bli medvetna om sin omgivning och dra paralleller mellan ekonomiska världen och riktiga fysiska världen.

Antag att en liter mjölk kostar 10kr. Vad säger det till oss? Det säger att samma paket kan kosta 1 EUR, eller 1,5 USD, eller kanske 120 kenyanska shillingar.
Om samma paket kostade 9KWh så skulle det innebära att dess motsvarande värde på 9KWh skulle vara precis detsamma, oavsett var i Universum vi befinner oss i.

Om vi går vidare, så kan vi inse att en KWt-timme är en sådan enhet som aldrig ändras oavsett tid och plats (så länge vi håller oss till klassisk fysik) och oavsett bankernas eller individernas vilja.

Så vad har ni för tankar kring ett sådant förslag?
Skulle ni välkomna det eller inte?
Vilka för-/nackdelar ser ni i detta?
Citera
2014-04-24, 10:34
  #2
Medlem
Manboiiis avatar
Pröva se det såhär istället

Hur tror det du det hade sett ut om ett paket mjölk kosta 9kr över hela världen??

Din teori kommer aldrig någonsin att funka.
Citera
2014-04-24, 10:34
  #3
Medlem
thorfromasgards avatar
En relevant artikel till ämnet för de som vill förstå frågan lite djupare:

"Should currency be denominated in kilowatt hours?"

Ian Senior, Institute of Economic Affairs, 15 January 2014

http://www.iea.org.uk/blog/should-cu...kilowatt-hours
Citera
2014-04-24, 10:39
  #4
Medlem
thorfromasgards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Pröva se det såhär istället

Hur tror det du det hade sett ut om ett paket mjölk kosta 9kr över hela världen??

Då skulle kronan uppfylla samma funktion som USD gör nu i vissa område. Men det skulle inte ändra grunden. En krona kan inte representera hur mycket arbete/energi gick åt tillverkning och vilken mängd av arbete/energi gick åt vinst. Dessutom är kronan reglerad.

Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Din teori kommer aldrig någonsin att funka.

Det råder ingen tvekan på att förutsättningarna till att det ska funka är nästan obefintliga.
Men det behöver inte vara ett hinder för att diskutera konceptet i sig.
__________________
Senast redigerad av thorfromasgard 2014-04-24 kl. 10:44.
Citera
2014-04-24, 11:42
  #5
Medlem
Personligen gillar jag tanken. Att istället för att ha pengar på en bank ha en energi reserv. Det skulle ge folk lite motivation att slänga upp vind snurror på ägorna, sol paneler på taken o.s.v.

Vad låter mer logiskt?

Att spara energi i en "bank" som alla kan använda men som du har ett mängdbevis på och på så sätt byta till sig varor?
eller
Att spara låtsas pengar som inte går att äta eller använda till något annat än att byta till sig mot andra varor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback