Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-24, 10:21
  #1
Medlem
swixxys avatar
Som topic, varför betraktas snuset på samma sätt som cigaretter?
Jag tycker att snus borde få en högre ställning inom tobakshierarkin för att snuset är faktiskt ett svenskt kulturarv.
Citera
2014-04-24, 10:42
  #2
Medlem
pellenicklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swixxy
Som topic, varför betraktas snuset på samma sätt som cigaretter?
Jag tycker att snus borde få en högre ställning inom tobakshierarkin för att snuset är faktiskt ett svenskt kulturarv.
Håller med fullständigt.
Citera
2014-04-24, 10:43
  #3
Medlem
staticages avatar
Det är väl mest eu som gafflat om snuset,snus är väl inte jättestort utanför skandinavien och vi är bara en liten stat i landet eu,dom vill bara att allt ska vara enhetligt i landet.
Citera
2014-04-24, 11:27
  #4
Medlem
ascHacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Det är väl mest eu som gafflat om snuset,snus är väl inte jättestort utanför skandinavien och vi är bara en liten stat i landet eu,dom vill bara att allt ska vara enhetligt i landet.

En av anledningarna till att vi borde gå ur EU. Har varit hos 3 tandläkare som ALLA har påpekat att mitt snusande har haft positiv eller ingen påverkan på mina tänder. Kommer aldrig köpa att snus är speciellt farligt för hälsan och dessutom är det som du säger något vi borde vara stolta över.
Citera
2014-04-24, 11:51
  #5
Medlem
RullaDens avatar
Av folket betraktas det väl inte som cigg utan ett mer hälsosammare alternativ? Det är bara mutade politiker och lobbyister som får det att se ut så.
Citera
2014-04-24, 11:56
  #6
Medlem
Robows avatar
Såg på en dokumentär rätt nyligen om just snus, länken fanns på existenz. Snus har ju numera börjat marknadsföras som ett avvänjningspreparat till cigaretter. Bland annat Camel som är med och annonserar på detta sätt. Så det är inte bara lilla Sverige som nyttjar det.

//Robow
Citera
2014-04-24, 19:01
  #7
Medlem
Håller med signaturen RullaDen.

Bland folket på gatan så upplever jag det som att dom flesta upplever det som att snus är bättre och mindre farligt än cigaretter. Upplever det som att snus har högre status än cigaretter. Det är väl mest (lobbyister, politiker) mutade övergödda gubbjävlar (Vissa kärringar) som gnäller om snuset och även vissa journalister.
Citera
2014-04-27, 14:53
  #8
Medlem
swixxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullaDen
Av folket betraktas det väl inte som cigg utan ett mer hälsosammare alternativ? Det är bara mutade politiker och lobbyister som får det att se ut så.
Det beror helt på vilka kretsar man hänger i tror jag.
Enligt vissa är så är det faktiskt likställt med rökning.
Citera
2014-04-28, 12:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swixxy
Det beror helt på vilka kretsar man hänger i tror jag.
Enligt vissa är så är det faktiskt likställt med rökning.
Vilka kretsar då?
Citera
2014-04-29, 22:40
  #10
Medlem
swixxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199011x
Vilka kretsar då?
Det finns väl ingen generell krets så, vissa "grupperingar" anser att det är lika illa. I alla fall där jag bor.
Citera
2014-04-30, 12:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swixxy
Det finns väl ingen generell krets så, vissa "grupperingar" anser att det är lika illa. I alla fall där jag bor.
Ja, dom mindre vetande. Nästan all forskning som finns visar att snus är mycket mindre farligt än cigaretter.
Citera
2014-04-30, 13:44
  #12
Medlem
Fossilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199011x
Ja, dom mindre vetande. Nästan all forskning som finns visar att snus är mycket mindre farligt än cigaretter.

Snus behöver inte ens vara farligt. Har läst att det kan orsaka fostret gomspalt om man är gravid.

Förutom det och att det kan missfärga tänderna så är fördelarna:

Man kan snusa vart som helst.
Det påverkar inte folk i din omgivning.
Det förstör inte dina lungor m.m.
Det motverkar karies.
En prilla tar ca. 5 dygn på sig att brytas ned av natur, medan ciggfimpar tar månader.
Man får större effekt.
Det ser inte lika bögigt ut.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback