Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-24, 02:12
  #1
Medlem
BaldEagles avatar
Hur ser ni konservativa i Sverige på HBT?
Är ni för/emot att bÖgar kan gifta sig?
Adoptera barn?

Vill ni förbjuda Pride?

Hur ser ni på HBT-influenser i utbildning och kulturen? Bör åtgärder vidtas och i så fall vilka åtgärder?

Finns något land som kan vara förebild för Sverige i denna fråga?

Hanterar Ryssland denna fråga bra?

Eller bör bÖgeri helt enkelt förbjudas som i Afrika och Mellanöstern?

Motivera gärna varför den ena eller andra ståndpunkten är konservativ.


Jag är homofob men konservativa oavsett inställning är välkomna i denna tråd.
Hade jag styrt Sverige hade jag kriminaliserat homosex, men också lagt resurser på rehab. Är det konservativt?
Citera
2014-04-24, 02:32
  #2
Medlem
TrotsTrollets avatar
Jag bryr mig inte om att människor bögar, varför skulle jag vilja lägga energi på att bry mig om dem? Så länge jag slipper delta får de böga så mycket de vill.

Något som faktiskt stör mig är allt tyck-synd-om-mig-gnäll i media, från homos. Det finns många som gnäller fast de inte drabbats av något, sådant stör mig oavsett vad de gnäller om.

Angående adoption så är jag lite tveksam. Hade jag varit i situationen att adoptera bort ett barn hade jag helt klart valt ett hetero-par. Men jag tror inte att ett gay-par i sig är ett speciellt stort problem, det finns ju många bra barn som växt upp med ensamstående. Däremot kan det bli problem om barnet får ta skit av utomstående för föräldrarnas lägging.
Citera
2014-04-24, 03:27
  #3
Medlem
JehovasSistaVittnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaldEagle
Är ni för/emot att bÖgar kan gifta sig?
Jag är för att de ska kunna gifta sig men man ska inte kunna tvinga en viss kyrka eller präst att behöva viga ett homopar om han inte vill det pga sin tro.
Citat:
Ursprungligen postat av BaldEagle
Adoptera barn?
Nej ett barn behöver en mamma och pappa av olika kön.
Citat:
Ursprungligen postat av BaldEagle
Vill ni förbjuda Pride?
Nej men jag ser inte Pride som något positivt för HBTQ-personer, hade jag varit homosexuell hade jag inte viljat bli förknippad med Pride.
Citat:
Ursprungligen postat av BaldEagle
Hur ser ni på HBT-influenser i utbildning och kulturen? Bör åtgärder vidtas och i så fall vilka åtgärder?
Du får specificera.
Citat:
Ursprungligen postat av BaldEagle
Finns något land som kan vara förebild för Sverige i denna fråga?
Inte som jag tänkt på.
Citat:
Ursprungligen postat av BaldEagle
Hanterar Ryssland denna fråga bra?
Inte enligt svensk media men jag litar inte på vår media och har inte skaffat mig en egen uppfattning om Ryssland.
Citat:
Ursprungligen postat av BaldEagle
Eller bör bÖgeri helt enkelt förbjudas som i Afrika och Mellanöstern?
Nej, det blir inte mindre bögeri för man förbjuder det. Är det inte ett land i mellanöstern där det söks allra mest på bögporr?
Citera
2014-04-24, 06:16
  #4
Medlem
Man bör forska mer om detta tillstånd för att se om man hjälpa dem ur det.
Jag tror att Ryssland här är en förebild, även om det är svårt att bilda sig en uppfattning med västliga media.
Sverige borde inte ge pengar till RFSL och RFSU, det är alldeles för mycket sex i ungdomsprogram o.s.v. Däremot bör det vara sexualundervisning i skolorna men absolut inte från nämnda organisationer.

Giftermål och adoption självklart nej. Registrerat partnerskap är en bra politisk kompromiss. Varför ska de ha rätt att gifta sig? De kan sätta upp en egen bögkyrka och gifta sig där.
Citera
2014-04-24, 09:30
  #5
Medlem
Fiskfjolls avatar
Har inget emot fikusar. Det ända som jag tycker är störande är att en del måste skrika ut att de är bögar.
Angående Pride så kan de ta väck skiten. Det gör nog mer skada än nytta att de framställer sig som sexgalningar.
Gifta sig borde de få göra men borgerligt.
Citera
2014-04-24, 11:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaldEagle
Hur ser ni konservativa i Sverige på HBT?

Jag tycker delvis synd om dem, men har just inget problem med individerna som sådana.

Citat:
Är ni för/emot att bÖgar kan gifta sig?

Emot. Äktenskap är för man och kvinna. För homosexuella fanns partnerskap, vilket fungerade väl.

Citat:
Adoptera barn?

Nej. Det är svårt för ett barn att bli adopterad, och då skall man inte göra det svårare genom att det sker i en oortodox familjebildning.

Citat:
Vill ni förbjuda Pride?

Nej, men heller inte legitimera det på det sätt som sker i dag. En motbild måste också få framföras, där fr a manliga homosexuella är mer lösaktiga och sprider fler skamliga sjukdomar än andra konstellationer. Det är dåligt för samhälet och för individerna.

Citat:
Hur ser ni på HBT-influenser i utbildning och kulturen? Bör åtgärder vidtas och i så fall vilka åtgärder?

Den heterosexuella kärnfamiljen skall i alla lägen lyftas fram som den önskade och lämpliga formen för relationer. Att man tillåter andra lösningar innebär inte att man bör jämställa dem.

Citat:
Finns något land som kan vara förebild för Sverige i denna fråga?

Nej, egentligen inte. Vi måste hitta vår egen väg.

Citat:
Hanterar Ryssland denna fråga bra?

Nej. Ryssland är ett icke-demokratiskt, auktoritärt land, där politiken kommenderas uppifrån. Sådant leder sällan till något gott.

Citat:
Eller bör bÖgeri helt enkelt förbjudas som i Afrika och Mellanöstern?

Nej, det vore olämpligt. Men samtidigt skall inte avvikande sexuella preferenser framställas som likvärdiga. En homosexuell relation är garanterat ofruktsam, och kan därmed inte jämställas med en heterosexuell relation som alltid är potentiellt fruktsam.

Citat:
Motivera gärna varför den ena eller andra ståndpunkten är konservativ.

Mina uppfattningar är konservativa därför att de grundar sig i verklighetsförhållanden och på långvarig beprövad erfarenhet.

Citat:
Jag är homofob men konservativa oavsett inställning är välkomna i denna tråd.
Hade jag styrt Sverige hade jag kriminaliserat homosex, men också lagt resurser på rehab. Är det konservativt?

Det låter närmast som utopiskt, där du vill skapa ett likriktat samhälle genom tåvngsåtgärder. Du får fundera igenom dessa ställningstaganden, ty konservativt är det inte.
Citera
2014-04-29, 11:20
  #7
Medlem
Xheqnhouzs avatar
Jag vet inte om jag kan klassas som "konservativ"... men hur som helst så tycker jag att inte att staten borde lägga sig i vad vuxna människor gör i privata sammanhang (så länge det rör sig om frivilliga handlingar mellan samtyckade personer). Annorlunda uttryckt skulle jag inte ha något emot att erkänna homosexualitet som en negativ rättighet.

Frågan blir lite mer komplicerad när det gäller vilka offentliga uttryck homosexualitet och den homosexuella rörelsen bör få ta sig. (Skall man tillåta pride-parader? Samkönade äktenskap? Hur skall sexualundervisning i allmänna skolor behandla homosexualitet?)

Man kanske kan jämföra frågan om homosexualitet med prostitution - som ju var lagligt men reglerat tidigare, då Sverige generellt var mycket mer konservativt. (Typ, "folk får väl ägna sig åt det, så länge det sker privat och diskret, och inte stör den allmänna ordningen eller sedlighetskänslan.")
__________________
Senast redigerad av Xheqnhouz 2014-04-29 kl. 11:24. Anledning: språklig korrigering
Citera
2014-04-29, 23:07
  #8
Medlem
Amors avatar
Homosexualiten är i grunden ingen stor fråga. Snarare är det frågan om en udda störning, som man knappt borde lägga notis om.

Som det ser ut nu har det dock blivit till ett symptom på ett degenerat samhälle. I en postmodern tidsålder har vi i västvärlden förkastat alla normer och identiteter. Homosexualitet har blivit en tillflyktsort för många förvirrade människor.

Tror det är viktigt att vi konservativa står upp för en heterosexuell norm. Sedan kan det vara så att vissa av oss bor i större städer där det numera är vanligt att man har homosexuella i vänskapskretsen eller familjekretsen. Givetvis kan det vara älskade familjemedlemmar eller vänner, men vi kan för den sakens skull inte säga att deras livsstil skall utgöra en norm för framtida generationer.

Homosexualitet är en brist(eller synd om vi skall tala i religiösa termer). Vi har alla synder, högmod är en större synd. Därför är jag på det personliga planet inte särskilt dömande, men jag vill att politiken gentemot homosexuell livsstil skall vara restriktiv.
Citera
2014-04-30, 10:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaldEagle
Hur ser ni konservativa i Sverige på HBT?

Homosexualitet är väl främst något som intresserar socialkonservativa. Men många samhällen som har varit hårt socialkonservativa har kombinerat det med homosexuella relationer. Punkten där det brukar bli problem är när homosexuella inte lever I 'traditionella familjer', med relationen vid sidan om, utan har en 'alternativ livsstil'. So malla andra gånger när folk lever som dom själva vill sander det budskapet att det går att vara lycklig I andra konstellationer, och blir därför ett hot mot den ordning man vill upprätthålla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback