Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-23, 20:18
  #1
Medlem
Hej,

Lyssnade tidigare idag på ett förvånansvärt bra och objektivt reportage om cannabis på P1.

Lyssna på länken ca 20 minuter in. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5843679

Maila gärna till "Vetenskapens Värld" redaktionen för att informera dom om hur ett reportage ska göras på riktigt.

Må väl!
Citera
2014-04-23, 20:46
  #2
Medlem
Big.Bangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fimpfimp2
Hej,

Lyssnade tidigare idag på ett förvånansvärt bra och objektivt reportage om cannabis på P1.

Lyssna på länken ca 20 minuter in. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5843679

Maila gärna till "Vetenskapens Värld" redaktionen för att informera dom om hur ett reportage ska göras på riktigt.

Må väl!
Hörde detta i bilen när jag åkte till min utomhusodling. Blev minst sagt positivt överraskad.
__________________
Senast redigerad av Big.Bang 2014-04-23 kl. 20:56.
Citera
2014-04-23, 20:57
  #3
Avstängd
Melange5738s avatar
Otroligt reportage, men sen var de ju tvungna att ta in den där svenska anticannabis-doktorn som inte var påläst för att kontra.
Citera
2014-04-23, 21:36
  #4
Medlem
Riktigt bra. Inte den propaganda man vanligt får höra.
Cannabis ÄR en medicin för många (men kanske inte för alla), det tycker jag är tydligt bevisat.

<3 Sveriges Radio, <3 P1

Edit: Till Jan Hillert öppnade munnen med sina vad han tror är riktig fakta.
__________________
Senast redigerad av flackbash 2014-04-23 kl. 21:46.
Citera
2014-04-23, 21:53
  #5
Medlem
erkfans avatar
Riktigt härligt att lyssna på! Inte bara massa propaganda skit
Citera
2014-04-23, 21:53
  #6
Medlem
tvivales avatar
Förvånansvärt bra och nyanserat reportage för att vara svensk media. Bortsett från den där fjantige svenska "professorn". Mer sådant här i svensk media, helst varje dag tack.
Citera
2014-04-23, 23:31
  #7
Medlem
PrettySneakys avatar
Ärligt talat tycker jag att professorn (ja han är professor) verkade hyffsat vettig. Bara för att de finns folk som hävdar att canabis botar cancer, så betyder inte det per automatik att cannabis är ett botemedel. Hela inslaget är fyllt av anekdoter som inte bevisar ett skit. Jag menar, köpte ni det som sas i kalla fakta inslaget? På vilket vis är dessa historier mer legitima än de som sas i kalla fakta?

Det vi kan hoppas på nu är att USA klassar ner cannabis från så kallad "schedule 1 drug". När väl detta sker kan de bedriva riktig seriös forskning som verkligen påvisar om cannabisen har de positiva mediciska egenskaper som hävdas. Om så är fallet, så tror jag att han kommer rätta sig i ledet.

För egen del tyckte jag att inslaget var intressant och det verkar som att cannabis har en stor potential som medicin, men jag är inte 100% övertygad eftersom att jag inte har läst tillräckligt med forskning.
Citera
2014-04-24, 10:17
  #8
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrettySneaky
Ärligt talat tycker jag att professorn (ja han är professor) verkade hyffsat vettig. Bara för att de finns folk som hävdar att canabis botar cancer, så betyder inte det per automatik att cannabis är ett botemedel. Hela inslaget är fyllt av anekdoter som inte bevisar ett skit. Jag menar, köpte ni det som sas i kalla fakta inslaget? På vilket vis är dessa historier mer legitima än de som sas i kalla fakta?

Det vi kan hoppas på nu är att USA klassar ner cannabis från så kallad "schedule 1 drug". När väl detta sker kan de bedriva riktig seriös forskning som verkligen påvisar om cannabisen har de positiva mediciska egenskaper som hävdas. Om så är fallet, så tror jag att han kommer rätta sig i ledet.

För egen del tyckte jag att inslaget var intressant och det verkar som att cannabis har en stor potential som medicin, men jag är inte 100% övertygad eftersom att jag inte har läst tillräckligt med forskning.

Det är irrelevant om man tror på anekdoter eller inte, cannabis har en bevisad effekt mot en rad åkommor, däribland epilepsi och vissa typer av cancer. Det är fånigt att ta in en professor som inte känner till det utan måste hänvisa till bristen på just "SVENSK" forskning som givetvis inte finns eftersom svensk lagstiftning sätter käpparna i hjulet.
Citera
2014-04-24, 13:31
  #9
Medlem
PrettySneakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är irrelevant om man tror på anekdoter eller inte, cannabis har en bevisad effekt mot en rad åkommor, däribland epilepsi och vissa typer av cancer. Det är fånigt att ta in en professor som inte känner till det utan måste hänvisa till bristen på just "SVENSK" forskning som givetvis inte finns eftersom svensk lagstiftning sätter käpparna i hjulet.

Av rent intresse får du gärna referera till forskning som du säger "bevisar" att cannabis botar cancer. Mig veterligen finns det forskning som pekar på att fallet KAN vara så, men inte att det bevisar något. Forskare använder förövrigt inte ordet bevisar eftersom att forskning inte fungerar på det viset.
Citera
2014-04-24, 14:12
  #10
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrettySneaky
Av rent intresse får du gärna referera till forskning som du säger "bevisar" att cannabis botar cancer. Mig veterligen finns det forskning som pekar på att fallet KAN vara så, men inte att det bevisar något. Forskare använder förövrigt inte ordet bevisar eftersom att forskning inte fungerar på det viset.

Det finns bevis för att det aktivt motverkar cancer via flertalet mekanismer, och det torde vara tillräckligt för att tillåta att det används till mer än "tilltåtet via hutlösa avgifter" som den svenska modellen är.

http://www.hc-sc.gc.ca/dhp-mps/marih...foprof-eng.php

I Israel så används cannabis som anti-cancerogen agent inom sjukvården, och hur realistiskt är det att de skulle få göra det om det inte fanns belägg för att det fungerade.
Citera
2014-04-24, 15:57
  #11
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrettySneaky
Av rent intresse får du gärna referera till forskning som du säger "bevisar" att cannabis botar cancer. Mig veterligen finns det forskning som pekar på att fallet KAN vara så, men inte att det bevisar något. Forskare använder förövrigt inte ordet bevisar eftersom att forskning inte fungerar på det viset.
De flesta läkemedlen botar inget, de lindrar bara symptom. Cannabis har samma egenskaper. Vad är problemet?
Citera
2014-04-24, 16:03
  #12
Medlem
PrettySneakys avatar
Jag har sökt i länken som du skickade till mig, och vad jag kan se står det enbart att cannabis smärtlindrar/höjer aptit osv. Vidare så kan jag bara hitta israel använder cannabis vid palliative vård. Att påstå att det finns uppenbara bevis är verkligen att ta i.
__________________
Senast redigerad av PrettySneaky 2014-04-24 kl. 16:21.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback