Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-23, 20:02
  #1
Medlem
Hallå, har lite funderingar ang min chef som beter sig lite hur han vill.
Han äger ett Åkeri, med ca 20 anställda och drygt 18 bilar tror ja, han har sparkat några nu för att dom var med i Facket. Anledningen var att han vill inte att dom ska ''snoka'' i företaget, han betalar inte ut semester ersättning som vad jag vet är lagsatt i Sverige.

Jag har jobbat där i 4 månader nu ungefär och efter 2 veckor så ringde han upp mig och frågade ifall jag var med i facket, jag svarade inte på den frågan eftersom jag anser att han inte har rätt att veta ifall jag är med eller inte. Ringde facket samma dag och fick till svar att jag gjorde helt rätt i att inte svara på den frågan eftersom dom tydligen inte har rätt till att ställa den frågan till en anställd.

Står nu i valet och kvalet, är inte alls sugen på att vara kvar där eftersom han beter sig jävligt konstigt men har heller inte råd att säga upp mig och har hört mig för lite om andra jobb men det ser ganska mörkt ut just nu.
Så vad tycker ni? ska man hålla käften och köra på tills man hittar något annat eller ska man säga upp sig?
Citera
2014-04-23, 20:30
  #2
Medlem
TrotsTrollets avatar
Välkommen till den dystra verkligheten. Din situation är inte alls ovanlig eller speciellt extrem.

Jag tycker att det bara är du som kan avgöra hur mycket skit du orkar ta för pengarna. Men i di situation hade jag nog fortsatt tills jag hittat ett nytt jobb, och börja leta jobb fort som fan
Citera
2014-04-23, 20:39
  #3
Medlem
Manboiiis avatar
Sök annat jobb, snacka med facket, samla på dig så mycket bevis på saker å ting som går fullt till på företaget, lämna de till facket.. Försök sätta dit jäveln!

Det är otroligt vanligt detta med mindre företag runt om i Sverige.
Citera
2014-04-23, 20:47
  #4
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahanej
Hallå, har lite funderingar ang min chef som beter sig lite hur han vill.
Han äger ett Åkeri, med ca 20 anställda och drygt 18 bilar tror ja, han har sparkat några nu för att dom var med i Facket. Anledningen var att han vill inte att dom ska ''snoka'' i företaget, han betalar inte ut semester ersättning som vad jag vet är lagsatt i Sverige.


Låter som en märklig historia och du/ni har kanske inte hela sanningen?
Är ni helt viljelösa? Skulle jag jobbat på en arbetsplats och betala 100 tals kronor till ett fack skulle jag kräva att de förhandlar om min uppsägning. Har det begåtts fel från arbetsgivaren skulle jag förutsätta att de driver det till domstol. Skulle det inte det skulle säkert någon tidning vara intresserad av min berättelse.


Citat:
Ursprungligen postat av hahanej
Jag har jobbat där i 4 månader nu ungefär och efter 2 veckor så ringde han upp mig och frågade ifall jag var med i facket, jag svarade inte på den frågan eftersom jag anser att han inte har rätt att veta ifall jag är med eller inte. Ringde facket samma dag och fick till svar att jag gjorde helt rätt i att inte svara på den frågan eftersom dom tydligen inte har rätt till att ställa den frågan till en anställd.

Låter också konstigt. Jag säger inte att du har fel om att arbetsgivaren inte har rätt att veta om du är med i facket men jag undrar hur han då ska veta om han är tvungen att förhandla med facket angående din lön, arbetsbrist etc. På vår arbetsplats vet arbetsgivaren alla anställdas facktillhörighet.

Citat:
Ursprungligen postat av hahanej
Står nu i valet och kvalet, är inte alls sugen på att vara kvar där eftersom han beter sig jävligt konstigt men har heller inte råd att säga upp mig och har hört mig för lite om andra jobb men det ser ganska mörkt ut just nu.
Så vad tycker ni? ska man hålla käften och köra på tills man hittar något annat eller ska man säga upp sig?

Låter som en skitarbetsplats så sök du dig vidare. Se över intresse bland kollegor att organisera er fackligt. Är din arbetsgivare ansluten till facket? Har ni några avtal? Vad säger avtalen. Ta hjälp av ombud som kommer och utbildare er i fackligt arbete.

Hålla käften är aldrig bra utan man skall samverka och ha en bra dialog med sina kollegor och arbetsgivare. När man är oense skall man förhandla sig fram till lösningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback