Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-24, 19:41
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av friida112
Har ingen att köra med men har 15tusen tänkte om de räcker till ett körkort?
Bor i Uppsala
Tänkte även ladda ner ett trafikprogram, något förslag på ett bra trafikprogram?

Kul att du ska ta körkort.. Finns många bra sidor på internet som ger dig den teorin du behöver. Internet är bra eftersom den uppdateras bättre än en bok.

jag använde mig av http://korkortonline.se/teori/ och av Teo trafikskolan. Klarade teorin på andra försöket. Försök kombinera dessa genom att göra proven och läsa teorin.

börja med körkortstillstånd.. 220 kr.
därefter om du skall skriva in dig hos körskola så finns där paket med teori/körlektioner.
välj körskola noggrant. Körskolan har krav på sig själva att försöka sälja så mycket som möjligt av deras tjänster och ibland håller dom i en längre än man behöver. Hör runt bland vänner vilka som kan vara lämpliga.

uppkörning och teori 325 + 800 +400 (lån av bil) = 1525.. Den avgiften ingår inte i körskolans priser utan betalas av dig..
Citera
2014-05-04, 20:46
  #14
Medlem
Har körkortstillstånd nu så det är bara att köra för min del. Ska köra med en vän på jobbet 2gånger i veckan medans jag använder bonniers trafikskola på datorn & läser boken.

Tack för hjälpen, tar gärna mera tips.
Citera
2014-05-04, 21:51
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomcat13
Körskolan har krav på sig själva att försöka sälja så mycket som möjligt av deras tjänster och ibland håller dom i en längre än man behöver.

Vem har inbillat dig att trafikskolorna har krav på sig att sälja så mycket som möjligt av deras tjänster? Vet du att det är så, eller tror du att det är så? Om du tror att du vet, utan att riktigt veta, ska du börja ta reda på fakta innan du yttrar dig om saker och ting nästa gång.

Men om det nu är så att trafikskolorna har försäljningskrav, vem sätter dem kraven?

Du kanske tror att det är körlektionerna som man tjänar pengarna på? Det finns två grejer som man som trafikskola kan tjäna riktigt stora grejer på, och det är handledarutbildningen och riskutbildningarna. Allt annat blir bara småsummor kvar efter löner och skatter osv..
Citera
2014-05-04, 22:47
  #16
Medlem
Helt onödigt att köpa en massa böcker. Dom är ändå bara skit enligt mig. Gör som jag och använd dig av lagboken. Den billigaste o enklaste kunskapskällan för alla smarta körkortsaspiranter

https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Citera
2014-05-04, 23:05
  #17
Medlem
molotowtoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Helt onödigt att köpa en massa böcker. Dom är ändå bara skit enligt mig. Gör som jag och använd dig av lagboken. Den billigaste o enklaste kunskapskällan för alla smarta körkortsaspiranter

https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Teorin handlar i regel inte enbart om lagar utan också om hur man ska förhålla sig i trafiken, frågor om logik och tänkande. Jag lånade körkortsboken och läste igenom den två gånger. Utöver det så använde jag mig av både Teos och Bonniers trafikskoleprogram till datorn och det räckte gott och väl. Att läsa lagboken tror jag faktiskt gör större skada än nytta, åtminstone på teoriprovet.
Citera
2014-05-05, 01:06
  #18
Medlem
provocative77s avatar
15 000 är överdrivet lm du är ett falshbacksproffs. Är du däremot någon som håller på att ta körkort så ska du gnälla att ett körkort kostar över 40 000kr i snitt.
Räkna med att hamna mellan 20-30 000kr
Citera
2014-05-05, 22:53
  #19
Medlem
MC-Polisens avatar
Applikation
Kan rekommendera iKörkort. Finns både som bil- och MC-version.

Disponering av pengar
Antingen långvarig traditionell trafikskoleutbildning eller också intensivkurser. Alla gillar olika.

Böcker
Jag tillhör den skolan som gillar att ha en bok som grund. Det gör att du får en mycket bredare grundkännedom om trafiken, till skillnad från applikationerna som oftast är inriktade på frågor som är designade enbart för att klara provet.
__________________
Senast redigerad av MC-Polisen 2014-05-05 kl. 22:58.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback