Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-23, 17:14
  #1
Medlem
För några år sedan gick jag hos en jobbcoach i min hemstad, vilket var totalt värdelöst och dom gav mig inte ett skit tillbaka av det dom lovade. Skulle gå hos en jobbcoach som en sorts aktivitet från arbetsförmedlingen. Gick där i ca 1 månad sen på något vänster slutade jag dyka upp och lyckades mörka ur mig allting och kunde ändå fortsätta vara inskriven hos arbetsförmedlingen och fick lite andra sorts aktiviteter. ( Orkar inte gå in på detaljer ).

Är nu arbetslös igen och blev i går kallad åter igen till jobbcoachning fast hos en annan coach. En aktivitet som är måndag - torsdag 8.15 - 16.00 vilket inte finns en sportkeps att jag kommer delta i. Men problemet ligger i att jag vet inte hur länge jag kommer va arbetslös och jag vill så klart som många andra åt ungdomsgarantipengarna. Men ser det absolut inte värt att sitta där måndag - torsdag för 3000 kr. Är det några fler som har erfarenhet av detta men lyckats ta sig ur detta snyggt? Vad är bäst? Ska jag kanske sammanfatta ett mail till min arbetsförmedlare och säga att detta inte är den typen av hjälp jag önskar?
Citera
2014-04-23, 17:19
  #2
Medlem
KonungHonungs avatar
Eftersom jobbcoachning är en del av den miljardindustri som ungdomsarbetslösheten blivit lär de tvinga dig att delta så att jobbcoachen kan försvara sin lön.

Lägg därtill en regering som ser sina medborgare som ansvarslösa tonåringar som inte kan ta hand om sig själva utan den "struktur" som arbetsförmedlingens meningslösa aktiviteter sägs tillhandahålla.
Citera
2014-04-23, 17:29
  #3
Medlem
Zero80s avatar
TS, Kan du inte gå en arbetsmarknadsutbildning istället?

http://www.arbetsformedlingen.se/For...ildningar.html

Eller så får du helt enkelt ta ett "skit" jobb t.ex. Telefonsäljare dyl...

Lycka till!
Citera
2014-04-23, 17:49
  #4
Medlem
Vette fan vad jag ska göra då allt drar igång redan på måndag. Men tänker verkligen inte börja gå på detta. Jag söker jobb för fullt men det gör jag bra mycket häldre på egen hand än via jobbcoach eller arbetsförmedling. Vad tror ni är bäst, testa maila min arbetsförmedlare och förklara att jag redan gått jobbcoaching tidigare och det ger mig ingen nytta och fråga om dom har några andra aktiviteter. Vill för det mesta bara kunna dra ut på detta några månader under sommaren. Hade varit bra med lite extra pengar. Eller så testar jag gå dit i någon vecka sedan sluta. Av min erfarenhet så verkar det ej som att arbetsförmedlingen har så tight kontakt med vare sig jobbcoachar eller försäkringskassan.
Citera
2014-04-24, 09:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prakaber
För några år sedan gick jag hos en jobbcoach i min hemstad, vilket var totalt värdelöst och dom gav mig inte ett skit tillbaka av det dom lovade. Skulle gå hos en jobbcoach som en sorts aktivitet från arbetsförmedlingen. Gick där i ca 1 månad sen på något vänster slutade jag dyka upp och lyckades mörka ur mig allting och kunde ändå fortsätta vara inskriven hos arbetsförmedlingen och fick lite andra sorts aktiviteter. ( Orkar inte gå in på detaljer ).

Är nu arbetslös igen och blev i går kallad åter igen till jobbcoachning fast hos en annan coach. En aktivitet som är måndag - torsdag 8.15 - 16.00 vilket inte finns en sportkeps att jag kommer delta i. Men problemet ligger i att jag vet inte hur länge jag kommer va arbetslös och jag vill så klart som många andra åt ungdomsgarantipengarna. Men ser det absolut inte värt att sitta där måndag - torsdag för 3000 kr. Är det några fler som har erfarenhet av detta men lyckats ta sig ur detta snyggt? Vad är bäst? Ska jag kanske sammanfatta ett mail till min arbetsförmedlare och säga att detta inte är den typen av hjälp jag önskar?

Vad än du gör säg inte NEJ! Jag blev hänvisad till Mirroi på samma sak som du 8:15 till 16:00. Första dagen då jag kom dit satte jag press på dom genom kritiska frågor samt krav på resultat. Slutade med att jag var där en gång i veckan för att hålla de uppdaterade på mitt jobbsökande. Alltså jag har inget emot att få hjälp av någon som kan bättre men detta var sjunde coachningen jag skulle få och jag vägrade!

Pinsamt att dessa företag fortfarande får råna staten på pengar för INGENTING.
Citera
2014-04-24, 10:06
  #6
Medlem
Bombaysapphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prakaber
Vette fan vad jag ska göra då allt drar igång redan på måndag. Men tänker verkligen inte börja gå på detta. Jag söker jobb för fullt men det gör jag bra mycket häldre på egen hand än via jobbcoach eller arbetsförmedling. Vad tror ni är bäst, testa maila min arbetsförmedlare och förklara att jag redan gått jobbcoaching tidigare och det ger mig ingen nytta och fråga om dom har några andra aktiviteter. Vill för det mesta bara kunna dra ut på detta några månader under sommaren. Hade varit bra med lite extra pengar. Eller så testar jag gå dit i någon vecka sedan sluta. Av min erfarenhet så verkar det ej som att arbetsförmedlingen har så tight kontakt med vare sig jobbcoachar eller försäkringskassan.

Jag har alltid varit ärlig när jag har varit på arbetsförmedlingen, när de frågar vad jag tror att de kan göra för mig så svarar jag att jag är väl medveten om att de inte kommer hjälpa mig att få tag i ett jobb på något sätt eller vis och att dessa åtgärder är ett totalt slöseri med tid.
Resultatet har varierat, det har hänt att de har accepterat det och låtit mig sköta mig själv men det har även hänt att jag blivit tvingad att hoppa genom deras ringar.
Det skadar inte att försöka, i värsta fall tycker de bara att man är jobbig.
Citera
2014-04-24, 11:12
  #7
Medlem
Har de inte slutat med det där? Det har ju bevisat nästintill 0 effekt. Eller ja, coacherna får ju jobb.
Jag gick själv hos jobbcoach. En superviktig 26-årig förstå-sig-påare till jobbig brud. Jag försökte med all kraft jag hade att ta henne på allvar, men till slut gick det inte. Det slutade med att jag tog med "ett objekt som visade vem jag var" och att hon hade synpunkter på min perfekta CV/brev (får intervju 9/10 med det). Då sade jag tack och hej.

Jag försökte lida mig igenom det för att få fördelarna som kom efter, men det är fan inte värt det.
Citera
2014-04-24, 11:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prakaber
För några år sedan gick jag hos en jobbcoach i min hemstad, vilket var totalt värdelöst och dom gav mig inte ett skit tillbaka av det dom lovade. Skulle gå hos en jobbcoach som en sorts aktivitet från arbetsförmedlingen. Gick där i ca 1 månad sen på något vänster slutade jag dyka upp och lyckades mörka ur mig allting och kunde ändå fortsätta vara inskriven hos arbetsförmedlingen och fick lite andra sorts aktiviteter. ( Orkar inte gå in på detaljer ).

Är nu arbetslös igen och blev i går kallad åter igen till jobbcoachning fast hos en annan coach. En aktivitet som är måndag - torsdag 8.15 - 16.00 vilket inte finns en sportkeps att jag kommer delta i. Men problemet ligger i att jag vet inte hur länge jag kommer va arbetslös och jag vill så klart som många andra åt ungdomsgarantipengarna. Men ser det absolut inte värt att sitta där måndag - torsdag för 3000 kr. Är det några fler som har erfarenhet av detta men lyckats ta sig ur detta snyggt? Vad är bäst? Ska jag kanske sammanfatta ett mail till min arbetsförmedlare och säga att detta inte är den typen av hjälp jag önskar?


Det kan bli svårt att slippa. Har du en arbetsförmedlare som lyssnar på dig och är vettig så kanske det går att ordna en annan aktivitet men då måste du själv komma med förslag på vad du vill gå för utbildning/praktik. Annars är det sjukskrivning med ångest eller liknande som du får köra med för att slippa helt och samtidigt behålla pengarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback