Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-04-27, 13:07
  #37
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Citat:
Du som alla andra ser att om jag pruducerar en timme TV så skall jag kunna leva på detta, lek med tanken att jag skulle ha ett program om att odla grönsaker. Vad i detta skall kosta? Smink, jingles, någon TV-hallåa, etc? Du har idag påyoutube folk som arbetar idéelt och har som princip att inte ta emot pengar av folk som har en stor tittarskara. Skulle jag i Sverige ha ett program som produceras med en timme i veckan och har 30.000 tittare ser jag det som fullt rimligt att någon sponsor skulle vilja betala 1 krona per tittate, i exemplet ovan kan vi anta att alla som tittar vill se skulle vara intresserade av odling vilket skulle skapa en extremt bra kanal för någon som vill nå denna grupp. Som det är idag far diverse bolag runt och produceras nisch TV för massan, helt omöjligt att få ihop. En timme i veckan á 30.000 borde rimligen täcka de kostnader jag har, drar du ner det till 10 öre per tittare är det 3.000 kronor per timme jag får in vilket bör vara nog. Tänk på att jag i verkligheten omsätter en hobby till en affärsverksamhet.

Bonnier är helt ointresserade av liknande program då de har ett TV monopol, TV 4 har försökt med diverse suspekta satsningar som nästan uteslutande haft som mål att nå tittare som inte kunde bry sig mindre om att fixa fritidshus och liknande. De lever kvar i en värld där det inte finns konkurrans och folket är tvingade att gilla vad de får eller titta in i en vägg. TV 4 har varit en kassako för Bonnier men de fattar att TV 4 som koncept är dött och därför försöker de att hota till sig pengar av staten via ett tamt utspel om att "flytta till London", Bonnier har ingen chans att överleva i London för de kommer inte kunna sätta sig ner med lagstiftarna och utforma en lag som passar dem. Bonnier är småspelare i Europa och helt obetydliga för någon utanför landet. De har vissa samarbeten och bolag ihop med folk på kontinenten men de är små som får vara med de stora.

Jag tror att du kraftig överskattar intresset för amatör-tv samtidigt som du gravt underskattar komplexiteten att göra tv-program. Om du ska göra en timmes tv kan du räkna med att det tar betydligt längre tid att producera, spela in, samt redigera programmet. Tror dessutom att du skulle ha svårt att hitta någon som vill sponsra det program även om det är fullt möjligt men även det kommer att ta tid och antagligen blir kvalitén på programmet mediokert.

Jag vet inte varifrån du fått att TV4 har monopol i min tv återfinns ett stort antal kanaler från svt mtg sbs national geografic bbc cnn mfl så vad menar du med att tv 4 har monopol. Skälet att flytta till London är att få mer tid för reklam på samma sätt som t.ex tv och kanal 5
Citera
2014-04-27, 18:25
  #38
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Snarare är jag förvånad att kanalen finns fortfarande med sån skit som sänds, bara skit. Inte ens nyheterna håller klass!


Har inte TV4 åkt på en massa böter för de visat för mycket reklam + att Roy Andersson och någon av galenskaparbröderna stämt (och de vann emot TV4 har jag för mig) dem för de stympat deras filmer när de visades på TV4 ?
Citera
2014-04-28, 09:41
  #39
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Har inte TV4 åkt på en massa böter för de visat för mycket reklam + att Roy Andersson och någon av galenskaparbröderna stämt (och de vann emot TV4 har jag för mig) dem för de stympat deras filmer när de visades på TV4 ?

Dom har blivit fälld några gånger för att ha visat för mycket reklam men inga större "böter" för det har jag för mig. Sedan har jag för mig att det var Vilgot sjöman och inte Roy andersson som tillsammans med någon av bröderna drev ett mål mot TV4 om hur dom klippte i filmer för att få reklamavbrott. Har för mig att dom vann i högsta domstolen att filmens upphovsman har sista ordet när det gäller klippningen.
Citera
2014-04-28, 19:18
  #40
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Dom har blivit fälld några gånger för att ha visat för mycket reklam men inga större "böter" för det har jag för mig. Sedan har jag för mig att det var Vilgot sjöman och inte Roy andersson som tillsammans med någon av bröderna drev ett mål mot TV4 om hur dom klippte i filmer för att få reklamavbrott. Har för mig att dom vann i högsta domstolen att filmens upphovsman har sista ordet när det gäller klippningen.


Jo det verkar stämma att det var Vilgot Sjöman, jag hade fel person
från wikipedia:
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback