Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-15, 17:53
  #757
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
18 år är en hög ålder för en katt, är det en innekatt eller utekatt ?
Utekatter har ju möjlighet att själva fånga och äta annan mat än den vi serverar.

Hon är innekatt. Hon mår fint idag. Hennes bror, som var lika gammal dog dock i vintras.
Citera
2017-07-15, 18:16
  #758
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Hon är innekatt. Hon mår fint idag. Hennes bror, som var lika gammal dog dock i vintras.
Ok, riktigt jobbigt när dom går bort, de är ju ens kompisar.
Men du sköter dina katter bra med tanke på åldern där.
Citera
2017-07-15, 19:30
  #759
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Ok, riktigt jobbigt när dom går bort, de är ju ens kompisar.
Men du sköter dina katter bra med tanke på åldern där.

Jag vet inte vad det är egentligen, de är ju innekatter och får ingensärskild mat så. Men jag älskar dem gränslöst. Så det är väl kanske det då.

Lilla gummis får all min kärlek!

Citera
2017-07-16, 14:07
  #760
Medlem
lossnuss avatar
Gav min katt sån där barf mat igår kväll men det var hon inte särskilt intresserad av,
(annorlunda doft)
så jag blandade i lite av det vanliga mjukfodret, och då åt hon lite men bara mjukfodret.
I dag gjorde jag samma sak och hon åt upp allt.
Nu sitter hon vid matskålen och tittar på mig...
Är det någon som har erfarenhet av att enbart ge färskmat till innekatter ?
Märker ni någon skillnad.
Tänkte börja med sån här naturlig kattmat efter att ha läst om våra tamkatters ursprung.
Citera
2017-07-17, 02:13
  #761
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Gav min katt sån där barf mat igår kväll men det var hon inte särskilt intresserad av,
(annorlunda doft)
så jag blandade i lite av det vanliga mjukfodret, och då åt hon lite men bara mjukfodret.
I dag gjorde jag samma sak och hon åt upp allt.
Nu sitter hon vid matskålen och tittar på mig...
Är det någon som har erfarenhet av att enbart ge färskmat till innekatter ?
Märker ni någon skillnad.
Tänkte börja med sån här naturlig kattmat efter att ha läst om våra tamkatters ursprung.
Är nötkött i färskfodret och griskött i mjukfodret eller tvärtom?
Citera
2017-07-17, 17:39
  #762
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Är nötkött i färskfodret och griskött i mjukfodret eller tvärtom?
Kyckling/nöt i färskfodret. Hon har fått smak på det nu och gillar det.
Citera
2017-07-24, 18:51
  #763
Medlem
buprenorfins avatar
MUSH Vaisto Cat ger jag båda mina två katter. Det fungerar otroligt bra och det märks att kroppen tar upp det på ett helt annat sätt än vanligt blötmat. Rekommenderas
Citera
2017-08-01, 13:25
  #764
Medlem
Jag har tagit hand om en katt. Lite fåror om kattmat främst torrfoder. Blötfodret är blandat Mush (älskar det) men även Coshida och kitekat.
Till torrfoder gav jag Friskies och One till innekatt. För ett tag sedan läste jag att Mjau och Coshida fått högt betyg bland torrfoder. Nu till min fråga luktar avföringen olika på vilket foder man har? För det luktade inte så när jag använde Friskies och One.
Citera
2017-08-01, 13:33
  #765
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradgudarsland
Jag har tagit hand om en katt. Lite fåror om kattmat främst torrfoder. Blötfodret är blandat Mush (älskar det) men även Coshida och kitekat.
Till torrfoder gav jag Friskies och One till innekatt. För ett tag sedan läste jag att Mjau och Coshida fått högt betyg bland torrfoder. Nu till min fråga luktar avföringen olika på vilket foder man har? För det luktade inte så när jag använde Friskies och One.
Ja det luktar olika beroende på vad de äter. Generellt kan det stinka inom naturlig variation även om de äter artanpassad föda men äter de torrfoder så får avföringen en annan stank. Olika torrfoder har olika sammansättning så det innebär rimligtvis att lukten varierar beroende på olika märken av torrfoder.
Den enda fördelen med torrfoder är att människan slipper servera färsk mat, finns ingen annan fördel med torrfoder så försök sluta ge det till katten.
Citera
2017-08-01, 15:39
  #766
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
finns ingen annan fördel med torrfoder så försök sluta ge det till katten.
Min katt får torrfoder som godis och det håller tänderna rena från tandsten.
Citera
2017-08-01, 16:08
  #767
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Min katt får torrfoder som godis och det håller tänderna rena från tandsten.
Att ge torrfoder som godis ska nog gå bra med tanke på alla de sjukdomar som katten kan drabbas av om den får för mycket torrfoder. De torrfoder som säljs med "löften" om att katten ska få bättre tandhälsa är ofta eller alltid de som innehåller en sorts algmjöl som finns att köpa separat, tex. PlaqueOff, men det är inte lämpligt till vissa katter/hundar som har vissa åkommor/sjukdomar.

Det är en hel vetenskap med tandhälsa och tandsjukdomar hos katter. Vissa menar att plack bildas lättare om katten bara äter blötmat, medan det finns andra tandsjukdomar som förvärras av torrfoderätande. Bäst för att förebygga tandproblem hos katt är att de får äta egenfångade smådjur eller ge BARF, eller åtminstone ge katten senor och slamsor från kött man köper för egen/mänsklig konsumtion. Att tugga på senor är för en katt som att borsta tänderna.

En katt som inte är van att äta rått kött/senor kan vara kinkig men ger man det då och då så upptäcker de förr eller senare att de gillar smaken. Det verkar som att kattmat går bra att äta ur skålen det serveras i medan rått kött alltid innebär ett grisigt golv. Min katt vill helst dra köttbitarna iväg från matskålen och äta någon annanstans, bara att skura golvet sen och vara nöjd över att katten iaf. fått något nyttigt.
Citera
2017-08-08, 12:00
  #768
Medlem
Tack Lacrima för svar. Jag låter torrfodret stå framme ifall hon vill ha. Men det är ytterst lite, såg att 1 kkp räckte i 14 dgr. Så får hon den rekommenderade ransonen av färskfoder till sin vikt. Hon verkar må bra. Leker och tittar ut genom fönstret. Håller på att lära henne lite apport.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback