Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-04-23, 20:12
  #37
Avstängd
GreenPeass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Mja, inte dom puckarna jag hade. Körde säkert 2 somrar med dom. Men dom låter ju, så det blev att vrida på lite mer volym på stereon i Volvo 144an... Ahhh, vilka minnen.


Jag kan inte säga emot dig då du upplevt detta.
Citera
2014-04-23, 20:26
  #38
Medlem
Carl-Benzs avatar
http://www.blocket.se/sodermanland/T...6.htm?ca=9&w=2
Citera
2014-04-23, 21:18
  #39
Medlem
Spelar val fan ingen roll vad man koper for bilmarke I skrotbilsklassen.

Mina tipsskulle vara.

1. Titta bara efter bilar som finns pa sadant avstand att du inte tvingas kopa bara for att du akt langt.
Bor du I Stockholm letar du I Stockholms lan.
Hittar du en bil I Goteborg som verkar intressant kostar det val minst 500kr att aka buss och kika. Bil kostar det dubbla I bensin och tag annu mer. Verkar bilen val du kommer fram vara dalig...vad fan gor du? Aker hem och har da spenderat 1/6 av din budget pa en bomresa.

2. Titta bara pa bilar som gar aret ut eller langre. Sista siffran I regnr ska vara 8 9 0eller 1. Star det uttryckligen iannonsen nybes nybesiktigad ny sbp eller liknande kan siffrorna 2 3 4 5 ocksa fungera.

3. Med hogsta slutsiffra 1 sa ar bilen skattad som langst till april 2015. O blir mars osv. En dryg kostnad pa en sa billig bil ar vagskatt pa alltifran 700-2000+ kr beroende pa bil.

4 Stor mellan eller liten bil. Vad ska du ha?

5. Kolla nu blocket varje timme, tidningen, anslagstavlor. Hittar du nagot intressant ring direkt. Ar det inte en svensk person som svarar lagg pa. Avrader starkt en nyborjare pa bilar handla av muslimer zigenare eller annat mena folk. Finns sakert flera helarliga bland dem, men chansen att fa en synnerligen jobbig upplevelse pa en parkering ar sa mycket storre en chansen att traffa en rejal.

6. Overkurs blir fraga om bilen fatt nagra nya delar det senaste aret. Vad som byttes 2005 kan liksom kvitta. Finns det nagra kvitton pa reparationer som pastas ha bivit utforda, atminstonde pa de delar som sags vara bytta? Finns ingen dokumentation ska du ta for givet det inte har skett.
Fungerar allt? Smaskit som varmestolar, el-bakruta, bakrutetorkare halvslitna dack och skonhetsrost far du leva med.
Lacker bilen enorma manger av nagon vatska?

Nu ar det bara ut och leta. Finns sakert 50 bra bilar pa blocket just nu som kostar max 5000kr. Bara hitta den som passar just dig.

Peller
Citera
2014-04-23, 21:38
  #40
Medlem
blomkossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poxer
Är du dålig på bilar är det ingen bra idé att köpa en bil för 6000 kr om du inte ens har kunskapen att undersöka den på plats (att kolla lite på lacken är inte att undersöka), säljare på blocket tenderar ju att försköna sina annonser ganska grovt. Visst är det inte kul att pendla med buss men hur kul är det när bilen går sönder och du måste bärga till verkstad eller skrota skiten. Ska man köpa billiga skitbilar bör man kunna meka också, men det är ju bara min åsikt.
Båda ja och nej. Jag har en hel del kompisar som är väldigt bilintresserade som håller på och mekar på dagarna. Så de får följa med och undersöka den på plats, hjälpa mig att laga den om det nu skulle ske något med den.

Mvh Blomkossan
Citera
2014-04-23, 21:40
  #41
Medlem
blomkossans avatar
Har verkligen fått upp tycket för denna bilen.
http://www.blocket.se/helsingborg/Ho....htm?ca=15&w=3

Verkar som att det kanske får bli den. Vad har ni för åsikter om det?
Citera
2014-04-23, 21:44
  #42
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenPeas
Jag kan inte säga emot dig då du upplevt detta.

Hmm, men det var ju en herrans massa år sen och däcken var verkligen hårda, enda som gav fäste var dubbarna så när dom inte fungerade fanns ju inget för en fattig 19åring att göra.

Möjligt att dagens fina mjuka däck försvinner. Men att en billig japsare skulle gå bort pga däcken om man inte ska mer än pendla till jobbet. Mja, det beror väl på...

Jag gillar lite äldre japsare som allt är bytt på, hade en Tercel där allt rasade vid 10.000 mil, såldes vid 12.000 bara för att då var jag less - men han som köpte den av mig fick byta en bussning till eller nåt sen gick den bara som en klocka igen.

Är dock lite förvånad över definitionen sommarbil, jag håller det för en finare bil som står i garaget så länge det finns ett saltkorn på vägen och som tvättas efter varje tur. Dvs en finbil, kanske med stor motor eller en cab.

Men allt som just klarat besiktningen och kostar ett par tusen, känns vettig när man kör den håller säkert en sommar. Gör den det inte så har man blivit av med ett par tusen. Inte hela världen. Är den soppasnål åxå och har hyfsade sulor så skulle jag slagit till.

har man tur kan man sälja den med vinst som en vinterbil dessutom om det kommer med vinterdäck.
Citera
2014-04-23, 22:28
  #43
Avstängd
GreenPeass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hmm, men det var ju en herrans massa år sen och däcken var verkligen hårda, enda som gav fäste var dubbarna så när dom inte fungerade fanns ju inget för en fattig 19åring att göra.

Möjligt att dagens fina mjuka däck försvinner. Men att en billig japsare skulle gå bort pga däcken om man inte ska mer än pendla till jobbet. Mja, det beror väl på...

Jag gillar lite äldre japsare som allt är bytt på, hade en Tercel där allt rasade vid 10.000 mil, såldes vid 12.000 bara för att då var jag less - men han som köpte den av mig fick byta en bussning till eller nåt sen gick den bara som en klocka igen.

Är dock lite förvånad över definitionen sommarbil, jag håller det för en finare bil som står i garaget så länge det finns ett saltkorn på vägen och som tvättas efter varje tur. Dvs en finbil, kanske med stor motor eller en cab.

Men allt som just klarat besiktningen och kostar ett par tusen, känns vettig när man kör den håller säkert en sommar. Gör den det inte så har man blivit av med ett par tusen. Inte hela världen. Är den soppasnål åxå och har hyfsade sulor så skulle jag slagit till.

har man tur kan man sälja den med vinst som en vinterbil dessutom om det kommer med vinterdäck.


När man skriver säger "herrans massa år sen" då vet man att personen är gammal
Citera
2014-04-23, 23:29
  #44
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenPeas
När man skriver säger "herrans massa år sen" då vet man att personen är gammal

Ja, det är nog sant. Känner mig dessutom äldre från år till år, men just bilar och hur det fungerar verkar inte det hänt så mycket på under en massa år. Om man ska ha en billig kärra.

Så jag tror att min input kan vara av värde i alla fall, även om jag är lastgammal.
Citera
2014-04-24, 00:18
  #45
Avstängd
GreenPeass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ja, det är nog sant. Känner mig dessutom äldre från år till år, men just bilar och hur det fungerar verkar inte det hänt så mycket på under en massa år. Om man ska ha en billig kärra.

Så jag tror att min input kan vara av värde i alla fall, även om jag är lastgammal.

Jävligt OT men sluta med det där att du är gammal!

Man blir inte äldre en vad man gör sig stämmer faktiskt!
Citera
2014-04-24, 09:39
  #46
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Spelar val fan ingen roll vad man koper for bilmarke I skrotbilsklassen.

Mina tipsskulle vara.

1. Titta bara efter bilar som finns pa sadant avstand att du inte tvingas kopa bara for att du akt langt.
Bor du I Stockholm letar du I Stockholms lan.
Hittar du en bil I Goteborg som verkar intressant kostar det val minst 500kr att aka buss och kika. Bil kostar det dubbla I bensin och tag annu mer. Verkar bilen val du kommer fram vara dalig...vad fan gor du? Aker hem och har da spenderat 1/6 av din budget pa en bomresa.

2. Titta bara pa bilar som gar aret ut eller langre. Sista siffran I regnr ska vara 8 9 0eller 1. Star det uttryckligen iannonsen nybes nybesiktigad ny sbp eller liknande kan siffrorna 2 3 4 5 ocksa fungera.

3. Med hogsta slutsiffra 1 sa ar bilen skattad som langst till april 2015. O blir mars osv. En dryg kostnad pa en sa billig bil ar vagskatt pa alltifran 700-2000+ kr beroende pa bil.

4 Stor mellan eller liten bil. Vad ska du ha?

5. Kolla nu blocket varje timme, tidningen, anslagstavlor. Hittar du nagot intressant ring direkt. Ar det inte en svensk person som svarar lagg pa. Avrader starkt en nyborjare pa bilar handla av muslimer zigenare eller annat mena folk. Finns sakert flera helarliga bland dem, men chansen att fa en synnerligen jobbig upplevelse pa en parkering ar sa mycket storre en chansen att traffa en rejal.

6. Overkurs blir fraga om bilen fatt nagra nya delar det senaste aret. Vad som byttes 2005 kan liksom kvitta. Finns det nagra kvitton pa reparationer som pastas ha bivit utforda, atminstonde pa de delar som sags vara bytta? Finns ingen dokumentation ska du ta for givet det inte har skett.
Fungerar allt? Smaskit som varmestolar, el-bakruta, bakrutetorkare halvslitna dack och skonhetsrost far du leva med.
Lacker bilen enorma manger av nagon vatska?

Nu ar det bara ut och leta. Finns sakert 50 bra bilar pa blocket just nu som kostar max 5000kr. Bara hitta den som passar just dig.

Peller
Håller med. Adderar dessutom att du nog ska satsa på en mindre bil, anledningen är att inför sommaren letar folk mest efter lite större "semesterbilar", när det blir dags för dig att sälja är det något bättre tryck på mindre "vinterbilar" från folk som ställer av sina pärlor.

Var riktigt snabb på de annonserna som dyker upp, den du hittat i Helsingborg har legat för länge för att jag ens skulle fundera att åka på den. OK bilar i den klassen går blixtsnabbt, här agerar många s.k "handlare". (kan iofs vara att annonsen inte är borttagen) Vill du göra en snabbkoll på bilen, ring 0771-141516, så får du via reg.nr bl.a ägaruppgifter på bilen. Har de haft den kort tid så är det antingen fel på bilen eller en "handlare", skit i de bilarna. Via transportstyrelsen.se kan du även få fram uppgifter, bland annat hur mycket skatt det är kvar på bilen. Med din budget är det lite dumt att behöva betala ny skatt det första du gör.

Bil i den prisklassen hade jag kollat att däck och avgassystem håller en sommar. Lyft även på oljepåfyllningslocket och se om där finns vatten som blandats sig med oljan (lite klegg kan vara normalt om den körts korta sträckor), kolla även i expansionskärlet att där inte finns olja. De här två testerna minimerar risken för att du köper en bil där toppen gått. Känn även under mattorna fram så får du svar på om värmepaketet är helt. Ta tag i däcken 10-i-två och skaka, de ska inte glappa, då är ett hjullager på gång. Testa kopplingen när du provkör. Kör på femmans växel i omkring 80, stampa ned kopplingen och släpp upp den hastig, den ska greppa direkt igen, annars är den på väg att ge sig.

Om bilen är besiktigad till en bit in i nästa år kommer att underlätta för dig när du säljer, många som köper "vinterskott" är nöjda med det. Toyota är inget dumt val, men egentligen är skicket och omständigheterna viktigare en modell, helst av allt en bil som en gammal pensio kört. Lycka till.
Citera
2014-12-09, 17:52
  #47
Medlem
blomkossans avatar
Tänkte uppdatera lite hur det blev med bil! Jag köpte en Toyota Corolla -98 som hade gått 20 000 mil. Prutade ner den från 15-10 000:- och är oerhört nöjd. Har haft den i runt 7 månader nu och det har inte varit några som helst problem med den, oerhört nöjd! Hade den inne på service förra veckan, och mekanikern berömde verkligen bilen, tyckte den var väldigt fin för att ha så många mil på mätaren och för att vara så gammal.

Mvh Blomkossan
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback