Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-23, 13:12
  #1
Medlem
Hej,

Jag jobbar för en hjälporganisation där jag har timanställning. Jag brukar jobba söndagar och jag får även samma lön då som vanliga dagar. Men nu fick jag även jobba en röd dag med samma lön som vanligt. Så jag undrar helt enkelt om man kan kräva att inte jobba röda dagar eller om man nu gör det ska få extra betalt?
Citera
2014-04-23, 13:38
  #2
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Kutym är ju att man får OB-betalning. En röd dag då alla andra är lediga är ju en obekväm arbetstid om något.
Citera
2014-04-23, 16:32
  #3
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwgs
Hej,

Jag jobbar för en hjälporganisation där jag har timanställning. Jag brukar jobba söndagar och jag får även samma lön då som vanliga dagar. Men nu fick jag även jobba en röd dag med samma lön som vanligt. Så jag undrar helt enkelt om man kan kräva att inte jobba röda dagar eller om man nu gör det ska få extra betalt?

Vad sade hjälporganisationens företrädare när du ställde frågan?
Citera
2014-04-23, 17:33
  #4
Medlem
Det finns ingen lag som reglerar lönebs storlek röda dagar. I Sverige styrs detta genom avtal. Titta vad som står i ditt avtal. Har du inget är det nog dags att skaffa ett.
Citera
2014-04-23, 18:38
  #5
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwgs
Hej,

Jag jobbar för en hjälporganisation där jag har timanställning. Jag brukar jobba söndagar och jag får även samma lön då som vanliga dagar. Men nu fick jag även jobba en röd dag med samma lön som vanligt. Så jag undrar helt enkelt om man kan kräva att inte jobba röda dagar eller om man nu gör det ska få extra betalt?

Har ni inget kollektivavtal så får du stå där med mössan i hand.
Citera
2014-04-23, 18:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Har ni inget kollektivavtal så får du stå där med mössan i hand.
Eller så är han fri att förhandla som en vuxen, fritt tänkande individ.
Citera
2014-04-23, 19:07
  #7
Medlem
C-3POs avatar
Fråga din arbetsgivare om vad som gäller vid arbete på röda dagar. Är det fortfarande oklarheter efter det samtalet så kan du ju återkomma i tråden med frågor och då kan du ju också återge vad arbetsgivaren svarade.
Citera
2014-04-23, 19:42
  #8
Medlem
Biomasss avatar
Vi känner som sagt inte din arbetsgivare och därför är det givetvis bäst att du talar med denne själv. Något måste du väl klara av på egen hand?
Citera
2014-04-23, 20:05
  #9
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Eller så är han fri att förhandla som en vuxen, fritt tänkande individ.
Visst försöka förhandla kan h*n ju göra, men eftersom det är köparens marknad kommer det inte leda någon vart, den typen av okvalificerade nasartjänster finns det 13 arbetslösa på dussinet.Något OB-tillägg kommer alltså inte denne få om inte fackliga företrädare lyckats avtala fram det med arbetsgivaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Biomass
Vi känner som sagt inte din arbetsgivare och därför är det givetvis bäst att du talar med denne själv. Något måste du väl klara av på egen hand?
Det är väl fullkomligt normalt mänskligt beteende säerskilt för en ung och oerfaren person. att först söka information exvis anonymt på FB innan man kontaktar arbetsgivaren. Skall man nu förhandla med sin arbetsgivare såå måste man vara bra påläst i förväg. Märkligt omoget och skitnödigt sätt att dissa det förfarandet,
__________________
Senast redigerad av leprasjukling 2014-04-23 kl. 20:08.
Citera
2014-04-23, 23:42
  #10
Medlem
Biomasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Det är väl fullkomligt normalt mänskligt beteende säerskilt för en ung och oerfaren person.

Nej, sannerligen icke. Det är ett normalt beteende för någon som förvisso är ung men också exceptionellt lat. Det är normalt beteende för någon som inte vill ta reda på informationen själv utan förlitar sig hellre till andrahand utan att ta reda på någon som helst bakgrund. Det är säkerligen fullkomligt normalt beteende för någon som är van att få allt serverat på ett silverfat och hellre skriver på ett anonymt forum och inväntar frukterna från andra individers kollektiva arbete.

Det är dock, hävdar jag, icke fullkomligt normalt mänskligt beteende. En majoritet av mänskligheten har en förmåga till logiskt tänkande, det är den förmågan som leder till avancerade civilisationer. Skulle vi hela tiden förlita oss till andrahandsinformation och följa den påhittade kutym som amerikanarna anammat det senaste decenniet hade vårt samhälle fallit i glömska för länge sedan.


Citat:
Skall man nu förhandla med sin arbetsgivare såå måste man vara bra påläst i förväg.

Absolut. Det logiska tankefelet ungdomarna gör är att de tror att de blir pålästa av att ställa frågor på ett anonymt forum.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback