Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-03, 18:05
  #133
Medlem
murder_us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr.Van-Imo
Hampa är självfallet plantan som drogen utvinns av, drogen heter dock cannabis om man nu skall vara bajsnödig och korrekt. Cannabis utvinns ur hampa men hampa behöver inte vara cannabis(är jag åtminstone 99% säker på, har jag fel så rätta mig).

Detta verkar vara något du stör dig på väldigt. Om du nu umgås med folk som rökt åtta gånger och tror att detta är vägen till inre andevärlden för att sedan föra kvasiintellektuella diskussioner där de slänger sig med "finare" terminologi för att låta smarta så förstår jag ditt hat mot det ordet. Träffar aldrig den typen av människa själv, hade jag gjort det hade jag kanske också stört mig på användandet av ordet. Däremot finns det, och kommer alltid finnas, tillfällen och sammanhang där det korrekta ordet är att föredra.

Drogen heter inte alls cannabis. Drogen heter hasch eller marijuana (uttalas mariana) på korrekt svenska. Plantan heter hampa på svenska och Cannabis Sativa eller C.Indica på latin.

Jag umgås lyckligtvis inte med en massa färskingar då jag är på tok för gammal.
Jag har rökt fler joints än de flesta har rökt cigaretter.
Här på flashback träffar man dock alltför ofta dessa låtsasintellektuella tredje-öga-tards.
Jag vänder mig emot felanvändning av ord i egenskap av språkpolis och vän av ordning.
__________________
Senast redigerad av murder_u 2014-05-03 kl. 18:10.
Citera
2014-05-03, 21:05
  #134
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naknaindianen
Tycker inte ens cannabis låter fånigt, det låter fint.
Det är ju där skon klämmer för TS. TS skulle nog föredra att man kallar det för "äckelbajsknark", och att alla som nyttjar det hatar sig själva till den grad att de tar livet av sig. Det finns många som tycker det, men de är för dumma för att förstå det/erkänna det inför sig själva.

Det handlar om att TS m.fl. vill sänka ribban för vad som är en respektabel människa såpass att de med sin dåliga självkänsla kan placera sig något högre i den sociala hierarkin. Hur ologiskt det än må vara så är det sant. Tyvärr.
Citera
2014-05-05, 14:39
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Drogen heter inte alls cannabis. Drogen heter hasch eller marijuana (uttalas mariana) på korrekt svenska. Plantan heter hampa på svenska och Cannabis Sativa eller C.Indica på latin.

Jag umgås lyckligtvis inte med en massa färskingar då jag är på tok för gammal.
Jag har rökt fler joints än de flesta har rökt cigaretter.
Här på flashback träffar man dock alltför ofta dessa låtsasintellektuella tredje-öga-tards.
Jag vänder mig emot felanvändning av ord i egenskap av språkpolis och vän av ordning.

I stand corrected.
Citera
2014-05-07, 15:48
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foshobro
Det heter Cannabis oavsett om du tycker det låter bra eller inte. Det gör det i alla länder och inget vi har hittat på i Sverige.
Cannabis är namnet på plantan. Hasch, marijuana, gräs, weed, brunt, grälle etc är namn och slang på olika former av cannabis.
Kalla det för vad du vill och skit i vad andra säger

+1
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback