Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-23, 11:11
  #1
Medlem
AgustSeris avatar
Har gjort cider följde denna videon https://m.youtube.com/watch?v=kmzj2iwtes0

Det smakar som dåligt vin använde päron koncentrat jag hade från början ett jäs rör som inte funka har nu byttat kan detta vara anledningen?

Dåligt jäsrör från början kan det vara det som har förstört det?
Citera
2014-04-23, 11:47
  #2
Medlem
Hallonrems avatar
Man fick sig ett gott skratt av snubben på videon iallafall haha Vilken snubben, dåliga skämt och verkar lite halvt efterbliven.

OnT ingen aning om ditt problem tyvärr
Citera
2014-04-23, 11:59
  #3
Avstängd
GreenPeass avatar
Ha ha ha Joakim vilken KUNG!
Citera
2014-04-23, 12:09
  #4
Medlem
AgustSeris avatar
Ja videon är för rolig
Citera
2014-04-23, 12:26
  #5
Avstängd
GreenPeass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgustSeri
Ja videon är för rolig


Glömde svara på din fråga, nej jäsröret har ingenting med saken att göra du skulle kunnat köra utan jäsrör....
Citera
2014-04-23, 13:08
  #6
Medlem
klybans avatar
Jästsort?
Sen behöver vin tid för smaka vin.
Citera
2014-04-23, 13:11
  #7
Medlem
AgustSeris avatar
Men vad kan felet bero på? Har gjort allt som videon visar förutom att jag har mycket större jäskärl och slarvade med fel jäsrör
Citera
2014-04-23, 13:46
  #8
Medlem
AgustSeris avatar
Det är champange jäst jag har använt allt precis som på videon jag länkade
Citera
2014-04-25, 11:58
  #9
Medlem
byegones avatar
Gissar på att det inte smakar speciellt bra oavsett, du kan knappast räkna med att det skall smaka som något färdigköpt.
Citera
2014-04-25, 18:16
  #10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgustSeri
Det är champange jäst jag har använt allt precis som på videon jag länkade
Orkade inte titta på video.

Klara det lite och ge det lite tid, så bör det bli lite bättre.
Chansen finns att det blivit infekterat, men är inte så vanligt.
Om man nu inte slarvar en massa med renlighet.
Citera
2014-04-25, 19:29
  #11
Medlem
Vuxenporrs avatar
Jag fått lära mig att man ska vara snornoga med att man till fruktgeggan och erfoderlig sockermängd tillsätter kokande vatten så att alla små helveten som vill förstöra det roliga döden dör.

I med den fortfarande heta vätskan i damejeannen, sen på med jäsrör. Jästen blandas i när det hela svalnat, och man är snabbt med att få i den för att minimera tiden det står öppet. Man kan även köra med en "försats" dvs att man tillsätter jästen till en liten pyttesats i typ en mindre ciderflaska, och sen när den börjar bubbla och ha sig och luktar som den ska så häller man i det hela i den stora damejeannen. Fördelen är att det blir mindre risk att det hela feljäser.

Jag mattade mig alltid till hur mycket socker som behövdes, istället för nån jävla tech-mätare.
Citera
2014-04-25, 20:46
  #12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vuxenporr
Jag fått lära mig att man ska vara snornoga med att man till fruktgeggan och erfoderlig sockermängd tillsätter kokande vatten så att alla små helveten som vill förstöra det roliga döden dör.

I med den fortfarande heta vätskan i damejeannen, sen på med jäsrör. Jästen blandas i när det hela svalnat, och man är snabbt med att få i den för att minimera tiden det står öppet. Man kan även köra med en "försats" dvs att man tillsätter jästen till en liten pyttesats i typ en mindre ciderflaska, och sen när den börjar bubbla och ha sig och luktar som den ska så häller man i det hela i den stora damejeannen. Fördelen är att det blir mindre risk att det hela feljäser.

Jag mattade mig alltid till hur mycket socker som behövdes, istället för nån jävla tech-mätare.
Receptet ifråga är baserat på koncentrerad fruktjos.

Vad menar du med techmätare?
Ochelemätare är vad de flesta använder.
Sen en del använder refraktometer, är samma sak i princip.
Inte hur de funkar, men i vad de försöker komma fram till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback