Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-05-27, 15:49
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Konstigt? nejdu det är fullständigt standard att läkare i det här landet skyller lite allt möjligt på depressioner istället för att utreda vad problemet är, väldigt vanligt för testosteronbrist också och det är nåt även kvinnor kan få.

Jag läste ditt inlägg innan jag var hos läkaren imorse och höll faktiskt inte med dig alls. Men nu efter att min läkare sagt ungefär såhär: "Ditt TSH-värde var förhöjt men har gått ner igen, däremot kollar vi inte på TSH-värde utan vi kollar på T3/T4-värdet istället, o i ditt fall var dessa i normalvärde". Fine tänkte jag, TSH-värdet har tydligen ingen funktion och därför bör den inte ens finnas. Men när jag kom hem och slocknade i min säng direkt som vanligt så steg jag upp med ny energi och var tvungen att kolla upp lite extra.

Det visar sig att enligt denna sida så ska "Subklinisk" hypotyreos vara ett tillstånd då man känner av dessa symptom:
trötthet
depression
allmän känsla av att något är fel

Och inte nog med det. Faktan säger att i detta tillstånd är T3/T4-värdet i normalvärde men med ett förhöjt TSH-värde (MITT FALL????).

Nu till frågan, jag litar inte på min läkare efter jag läst detta. Jag ville fråga mer om detta på plats men blev hela tiden smått dumförklarad över att jag inte ska bry mig om det utan att det bara är ADHD som är mitt problem. Jag är ganska mesig i sådana situationer då jag inte gillar att diskutera kring saker jag inte har 110% koll på. Så jag gav upp men genom hela vårt samtal kunde jag inte fokusera på vad hon sa utan mer på hur jag ska kunna gå tillväga för att kolla upp det på annat håll. Jag tror att jag har bestämt mig för att uppsöka en annan läkare, vad tycker du/ni? Jag måste få ett svar på detta. Omöjligt att min ADHD kan göra att jag är så trött och så deprimerad. Jag gillar min ADHD, verkligen. Den har gett mig mycket i mitt liv, förutom en olyckad skolgång så är jag intelligent på annat håll.

Åsikter?
__________________
Senast redigerad av drulen30 2015-05-27 kl. 15:51.
Citera
2015-05-27, 21:09
  #26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drulen30
o i ditt fall var dessa i normalvärde".
Normalvärde säger inte ett förbannat skit, det används för prover som ligger i och ibland även för prover som ligger utanför referensvärdet utan att ta någon hänsyn till individuella skillnader därför ska du alltid begära ut provsvaren och läsa själv.


Citat:
Fine tänkte jag, TSH-värdet har tydligen ingen funktion och därför bör den inte ens finnas.
Tsh har en funktion men den är inte så viktig som sjukvården får det till, tsh visar hur kraftigt hypotalamus->hypofysen säger till sköldkörteln att arbeta men det finns stora individuella skillnader så jämför du 2 personer med tsh på 4 kan den ena ligga knäckt i sängen medans den andra mår jättebra.
Utöver individuella skillnader kan det vara fel i hypotalamus eller hypofysen som gör att tsh inte kan stiga, kallas central eller sekundär hypotyreos.


Citat:
Det visar sig att enligt denna sida så ska "Subklinisk" hypotyreos vara ett tillstånd då man känner av dessa symptom:
Subklinisk är svår, kan behöva testa medicin och se vilken effekt den har innan det går att säga bu eller bä

Citat:
Jag tror att jag har bestämt mig för att uppsöka en annan läkare, vad tycker du/ni?
Finns det skäl så varför inte, är du man bör du titta på testosteronbrist också för det delar många symptom med hypotyreos och brist på testosteron kan man ha även med bra erektioner och hög libido.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2015-05-27 kl. 21:11.
Citera
2015-05-30, 04:26
  #27
Medlem
Kanske är:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hashimotos_sjukdom
Citat:
Vid insjuknandet är det vanligt att man istället har för mycket sköldkörtelhormon i kroppen. Detta beror på att det kan läcka ut hormoner när sköldkörteln blir attackerad. Därför kan det hända att man upplever symptom på hypertyreos i början av sjukdomsförloppet.

Citat:
Sjukdomen diagnostiseras genom att se efter om det finns antikroppar, TPO-ak, mot sköldkörteln i blodet. Sjukdomen karakteriseras också av en invasion i sköldkörtelvävnaden av leukocyter, mestadels T-lymfocyter och detta kan man upptäcka via biopsi av sköldkörteln. Vanliga blodprover för sköldkörtelfunktion (TSH, T4, T3, Fritt T4, Fritt T3) kan visa under- eller överskott av sköldkörtelhormoner.
Citat:
Livsstilsförändringar kan i hög grad mildra symtomen av hashimotos sjukdom. Många mår t ex bättre av att utesluta gluten ur sin kost[5]. Mineral och vitamin-tillskott är bra att ta, framförallt selen, magnesium, D-vitaminer och B-vitaminer. Detta för att Hashimoto är en sjukdom som drabbar ämnesomsättningen, där dessa mineraler och vitaminer spelar en viktig roll.
Citera
2016-01-27, 08:13
  #28
Medlem
Så otroligt gripande. Var nästan som att läsa en historia om mitt eget liv. Ska åka och testa mig nästa vecka och hoppas på det bästa.. Så kanske man får tillbaka träningsmotivationen, orken och välbehaget igen (plus alla andra 382 symptom). Har några släktingar med sjukdomen, det kanske kan hjälpa läkarna att ta mig på allvar?
Citera
2017-06-29, 15:05
  #29
Medlem
Hur går det för er som skrev här? Har en liknande tråd på tapeten nu, men vill gärna höra historier från andra för att bättre förbereda mig.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback