Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-23, 14:33
  #13
Medlem
Koljarovs avatar
Nassen var gruppbefäl över en grupp kroater som drogades med amfetamin när dom skulle rensa upp bosniska byar.
Dom brukade stanna några hundra meter från byn och skicka fram en soldat som beordrade dom att lämna byn inom tre timmar annars avrättas dom.
Det var ofta några gamlingar som vägrade lämna sina hem som dom bott i hela sin liv och då radades dom upp och avrättades.

Han tycker att det var dessa personers eget fel eftersom dom vägrade att lämna sina hem och därför var han själv oskyldig.
Etnisk rensning.
Citera
2014-04-23, 15:39
  #14
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Dom två norrmännen som fängslades i Kongo för ett par år sedan sökte väl jobb som legosoldater...

Nja..
Dessa två tillhör numera IKEY solutions som tidigare hette SIG de drivs av en riktig Tomte, så dessa två som du nämner tillhör inte eliten på något sätt tvärtom. Har de SIG en bakgrund med Espen Lie som är Norges mest kände Torped och yrkeskriminell.
Så för att folk söker jobb innebär inte de är det.
Anledningen är att de troligen aldrig skulle säkra ett jobb med en seriös firma.
Nu är en av Norrmännen död, förmodligen dödad av sin egen kompanjon.
Vill påstå att de inte har alla hästar hemma om man säger så.
Citera
2014-04-23, 15:50
  #15
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Nja..
Dessa två tillhör numera IKEY solutions som tidigare hette SIG de drivs av en riktig Tomte, så dessa två som du nämner tillhör inte eliten på något sätt tvärtom. Har de SIG en bakgrund med Espen Lie som är Norges mest kände Torped och yrkeskriminell.
Så för att folk söker jobb innebär inte de är det.
Anledningen är att de troligen aldrig skulle säkra ett jobb med en seriös firma.
Nu är en av Norrmännen död, förmodligen dödad av sin egen kompanjon.
Vill påstå att de inte har alla hästar hemma om man säger så.
Fast hade dom fått anställning hos Laurent Nkundas styrkor innan dom gripits så hade dom definitionsmässigt varit legosoldater oavsett om dom inte klassats som elit.
Vita män har sedan Kongo blev självständigt varit populära som legosoldater och mängder med belgare var där och slogs för pengar.
Citera
2014-04-23, 15:53
  #16
Medlem
leabsurds avatar
Det finns inget gott eller ont. Nästa fråga?
Citera
2014-04-23, 15:56
  #17
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leabsurd
Det finns inget gott eller ont. Nästa fråga?


Det är klart det gör. Den som kämpar för en sak han tror på gör det inte för ersättningen. Legosoldater gör det för att dom gillar att kriga och få betalt för det. Slutsatsen kan bara bli att dom är onda.
Citera
2014-04-23, 16:03
  #18
Medlem
Koljarovs avatar
Måste bara påpeka att jag också umgåtts med en engelsman som tjänstgjorde i SAS under Falklandskriget.
Han slogs för sin lön och hatar M.Thatcher och ärtotalt fucked up (ptsd) pga det han var med om i detta krig.

Så m.a.o nassen mår bra då han tyckte att det var ideologiskt rätt medan SAS-killen mår skit då han inte kan förlika sig med hur argentinska unga värnpliktssoldater dödades helt i onödan.
Att många av hans vänner brann upp efter att en Exocetrobot träffat skeppet han färdades med kan ju ha spelat in...
Citera
2014-04-23, 16:12
  #19
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det är klart det gör. Den som kämpar för en sak han tror på gör det inte för ersättningen. Legosoldater gör det för att dom gillar att kriga och få betalt för det. Slutsatsen kan bara bli att dom är onda.

Tittar vi på alla de massakrer, folkmord och ohyggligheter som homo sapiens presterat under sin tid på vår jord är de som kräver betalt bland de minst ohyggliga.

Titta på SS koncentrationslägerförband, NKVDs avrättningskommandon, Röda Khmererna i Kambodja, Maos Rödgardister och andra med miljontals skåror i gevärskolven. Inte tusan ville de ha betalt för sitt massmördande* - de gjorde det ju för Sakens skulle. Brinnande idealister vilka fyllde massgravarna i rasande takt.

När Ku Klux Klan lynchade folk i amerikanska sydstaterna krävde lyncharna inte kontant betalning. När svenska Socialstyrelsen fattade beslut om att sterilisera "levnadsodugliga element" begärde de inte högre lön för dessa beslut.

Såvitt jag kan säga försöker legosoldater (oavsett om vi avser subcontractare á la Blackwater eller privata arméer som EO) uppnå sina mål med minimal resursåtgång - och att döda massor av människor tar resurser. Att lämna berg av lik efter sig är inget bra CV när man pratar med potentiella kunder. EO satsade på "shock and awe" för att snabbt avsluta striderna och därmed hålla nere antalet förluster.

Sedan finns det folk som flippar - men det gäller såväl legoföretag som statliga militärmaskiner.

* Förvisso fick de "betalt" i form av högre social status, uppmärksamhet från Ledaren, visst beskydd från utrensningar och så vidare, men det har inget med diskussionen om betalning att göra.
Citera
2014-04-23, 16:21
  #20
Medlem
PiusXIIIs avatar
Frågan var om det finns goda legosoldater. Det gör det inte. Om andra människor är ondare eller godare är en annan tråd. En soldat i SAS är ingen legosoldat. Han har tagit värvning i en reguljär armé och slåss för sitt land. Om han gillar eller ogillar den som för tillfället är premiärminister är ointressant.
Citera
2014-04-23, 17:00
  #21
Medlem
Bittersteels avatar
Finns det säkert.
Citera
2014-04-25, 02:27
  #22
Medlem
swimmingpools avatar
Intressant artikel.
http://www.afrika.no/Detailed/18337.html
Citera
2014-04-25, 02:46
  #23
Medlem
HRTs avatar
När det gäller SIG och ägaren TF
Så ska man vara lite försiktig med dessa här reportage, de får oss att tro att de verkligen har uppdrag osv..o det är som Norrmän säger bara TULLING!!!
Killen sa själv till mig han jobbade I Afrika med marin säkerhet och hade 20 anställda ändå såg jag honom på en krog I Drammen samma helg!
Det finns många exempel bla en artikel som beskriver en Svensk livvakt som jobbat med vapen I högrisk länder det är också bara skitprat. Dock har den killen mycket erfarenhet men ingen högrisk erfarenhet.
Han jobbade för mig under ett skarpt jobb I början på 2000 talet, han var också del I att jag fick ett uppdrag senare. Efter att ha ljugit att han varit I Legionen för en person jag utbildat som jag var god vän med. Avbröt både hon och jag kontakten med denne person som inte vill svara på frågor om han dödat någon som livvakt? På sina uppdrag i farliga länder
Ännu mer skitprat men en stor artikel om något som inte var sant.
Killen har aldrig jobbat i Irak eller Afghanistan men det lät väl häftigt i artikeln.
För att återgå till SIG (IKEY) och ägaren så försörjer han sig som dörrvakt i Drammen och är dykare på Nordsjön.
Citera
2014-04-25, 08:52
  #24
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Kan man vara god och samtidigt vara legosoldat? Jag menar kan man strida för bra saker liksom. Eller är alla legosoldater onda, eller bara korkade eller giriga?

Alla svenskar som strider i Afghanistan är legosoldater. Att de är anställda av Svenska försvaret betyder inte att de inte är där för pengarnas skull. Men de kan ju också vara där i tron att det är ett gott syfte.

Hade de stridit hemma för att försvara Sverige är dom inte legosoldater. Det som gäller är alltså syftet inte anställningsformen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback