Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-23, 02:43
  #1
Medlem
swimmingpools avatar
Kan man vara god och samtidigt vara legosoldat? Jag menar kan man strida för bra saker liksom. Eller är alla legosoldater onda, eller bara korkade eller giriga?
Citera
2014-04-23, 03:02
  #2
Medlem
Anklagares avatar
Finns gott om exempel på legosoldater som har stridit för sitt hemland och/eller andra skäl som brukar anses goda. Några miljoner exempel skulle vara alla de romerska soldater efter den marianska reformen (osäker om det är det korrekta svenska namnet för den) som försvarade romarriket från invasioner.
Citera
2014-04-23, 03:54
  #3
Medlem
HRTs avatar
De som strider för en god sak brukar ju ofta göra det gratis
Ett ex är ju Svenskarna som hjälpte Finland under kriget.
Men jag är övertygad om att det finns folk som har en hög moral och inte skulle hoppa på oseriösa jobb. Dock existerar ju inte riktigt termen längre, det är dessutom förbjudet sedan flera år.
Säkerhetsföretagen är ju idag legala o jobbar med skydd och bevakning och strider inte.
De som strider i olika grupperingar idag är ju nästan uteslutande jihadister, terrorister.
De som jobbar i Afrika med sk anti poaching ( förhindra tjuvjakt) gör det för en liten penning eller ofta bara mat och sängplats.
Sen finns det ju kriminella grupperingar med egen intresse men Västerländska legosoldater är jag tveksam till att det ens finns?
De som arbetar åt syndikat i egen intresse är väl mer kriminella eller?
I Sydamerika/Mexico existerar ju inhyrda inom knarkhandeln, bevakning och smuggling av narkotia är även där tveksam till att det finns västerlänningar som jobbar där dock.
Citera
2014-04-23, 08:36
  #4
Medlem
borrizs avatar
Det är farligt att tala om gott och ont i detta sammanhang, det som är gott respektive ont kan i många fall vara en skillnad i prespektiv, glöm inte heller att det är segraren som skriver historien.

En legosoldat är per definition en person som får ersättning för att slåss i en konflikt. Givetvis är det upp till vederbörande ifall han/hon vill ta ett uppdrag eller ej.

Rent juridiskt/folkrättsligt så räknas en legosoldat som en illegal kombattant sämre skydd till skillnad ifrån exempelvis en finlandsfrivillig eller en främlingslegionär:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Legosoldat

För lite mer kött på benen kolla nedan:

Illegal kombattant vs. Legosoldat : en komparativstudie av begreppen
__________________
Senast redigerad av borriz 2014-04-23 kl. 08:52.
Citera
2014-04-23, 09:56
  #5
Medlem
tributals avatar
Tja, Exectuive Outcomes arbete i Angola var väl "gott" i att det skapade fred - och det snabbt - ner den angoliska regeringen inte klarade av det själv. Sen tvingades ju Angola säga upp kontraktet så att FN kunde ta över (när fred väl var skapat), men FN misslyckades ju kapitalt att vidmakthålla freden.
Citera
2014-04-23, 10:51
  #6
Medlem
H1ONEs avatar
Den här tråden påminner mig om den där våldtäktsmannen som var som omtänksam med sina våldtäktsoffer. Han brydde sig verkligen om sina offer och ibland stannade han med dem och tröstade dem medans ambulansen var på väg till våldtäktsplasten. Jättefin människa var han alltså.
Citera
2014-04-23, 12:18
  #7
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Sen finns det ju kriminella grupperingar med egen intresse men Västerländska legosoldater är jag tveksam till att det ens finns?
Dom två norrmännen som fängslades i Kongo för ett par år sedan sökte väl jobb som legosoldater...
Citera
2014-04-23, 13:08
  #8
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Dom två norrmännen som fängslades i Kongo för ett par år sedan sökte väl jobb som legosoldater...
Sysslade inte de här två norrbaggarna med att stjäla tillbaka barn som hade kidnappats i vårdnadstvister?
Citera
2014-04-23, 13:24
  #9
Medlem
Koyaks avatar
Visst kan man strida för 'goda' orsaker men ingen som dödar för den anledningen är god.
Ingen soldat som strider för sin orsak och dödar / mördar andra människor skulle jag klassa som god.
Och speciellt om dom tar betalt för att göra det
Citera
2014-04-23, 13:57
  #10
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Sysslade inte de här två norrbaggarna med att stjäla tillbaka barn som hade kidnappats i vårdnadstvister?
När dom greps hade dom ett brev där dom erbjudit sig att kriga för pengar adresserat till Laurent Nkunda, ledare för den kongolesiska rebellgruppen CNDP.
Detta är en grupp som ägnar sig åt våldtäkter, tortyr och summariska avrättningar av meningsmotståndare.
Inga trevliga killar med andra ord, att erbjuda sina tjänster till dylika grupper gör inte att man blir en "god legosoldat" i mina ögon iallafall...
Citera
2014-04-23, 13:59
  #11
Medlem
Koljarovs avatar
Jag har iofs träffat en nynazi som var i bosnien och krigade för kroatien som är riktigt trevlig.
Han ser sig som god trots att han dödat civila bosnier, ändamålet helgar medlen m.a.o...
Citera
2014-04-23, 14:08
  #12
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Jag har iofs träffat en nynazi som var i bosnien och krigade för kroatien som är riktigt trevlig.
Han ser sig som god trots att han dödat civila bosnier, ändamålet helgar medlen m.a.o...
Tror att det ligger allt för mycket i ditt resonemang. Genom världshistorien har människor bortförklarat de hemskaste illdåd med att de egentligen gör någonting gott, det kan handla om att sprida "rätt" religion, bekämpa fel idiologi osv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback