Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-23, 01:13
  #1
Medlem
sinsinatros avatar
Jag vill dela med mig av en idé jag har om cannabis och dess bruk, detta är alltså helt subjektivt.
Förtydligande: Alla ska få leva sitt liv som det vill och bruka/missbruka drogen i den kvantitet som faller ER i smaken. Detta är för att ge perspektiv och höra andras åsikter.

Ni som röker cannabis ofta missbrukar drogen, vad ni än tycker. För att förklara mig så måste vi gå in på ett par saker; vad anser jag vara missbruk och vad det är Ni gör som får er att missbruka.

Missbruk (felanvändning): Då en person inte kan hantera drogen längre, röker ofta för att förgylla deras annars tråkiga dag (flykt från verkligheten). Drogen tar också över andra aktiviteter då dessa inte behövs för att uppfylla personens i fråga behov i att känna sig välmående och "produktiv".
Jag vet att dagliga rökare säger att det hjälper dom att slappna av, roligare att städa lägenheten och många andra saker. Just det jag påpekar, ni vill ha en flykt från erat annars tråkiga liv. Erkänn det, utan cannabis, vad skulle ni göra?
Ja, missbruk har en stark koppling till beroende som är en annan sak. Jag vet.
Detta är inget biologiskt, "min kropp är gjord för att bruka cannabis". Det handlar 100% om psykologi. Evolutionen har skapt oss i miljoner år.

NI har missuppfattat cannabis.

Varför? Jo för att ni missbrukar det. Hur ska det då brukas?

Cannabis ska alltså inte vara ett substitut för att känna att man mår bättre (kortsiktigt kan det hjälpa, precis som många andra droger om man har en svacka i sitt liv men det är verkligen ingen lösning).
Du ska ha ett ordnat liv, där du gör allt du önskar, jobb, umgängeskrets, flickvän, hund, utöva sporter, titta på tv etc. Ja vad som helst egentligen, med moderation.

Drogen ska nu komma in i bilden (för dom som VILL bruka den) för att förgylla en redan förgylld aktivitet. Det är förrän ni gör detta som ni verkligen kommer förstå hur fantastisk drogen kan vara. Jag drar många exempel för att tydligare få fram min åsikt, så: "Jag tycker om att spela tv-spel så när jag gör det och röker på blir det mycket skönare". Absolut, jag håller med. Säger du detta har du precis börjat att förstå. MEN, spelar du tvspel varje dag och vill "förgylla" spelandet varje dag är det för att du tycker längre inte om att göra det utan drogen - BOM! Missbruk.

Låt oss ta ett exempel för mig (dessa är några av mina intressen, ni som inte har några liknande intressen bör beroende på hur er situation ser ut hitta några).
Jag var utomlands, reste över havet med båt, kommer till en vän som har en gård med tillhörande strand och trädgård (tropiskt). Vi njuter mycket av den fina naturen och badar. Väl när vi ska vidare med båten, röker han lite och dyker i från bryggan och simmar i det turkosa havet mot vår nästa destination. Här njuter han totalt av ruset, efter några timmar är effekterna helt borta och vi fortsätter med nattlig kayaktur och god mat. Inge mer cannabis.

Nu har ni läst detta och jag hoppas för eran egen skull att de flesta tycker det låter som ett trevligt scenario. Om inte, baka in exemplet i något ni älskar att göra eller vad NI brukar göra.

Jämför sedan det med att sitta inne i en lägenhet med polarna eller själv, dag ut och dag in. Gå till erat trista jobb för att kunna komma hem och röka, slappna av och lyssna på musik eller sitta framför tvn. Förhoppningsvis blir ni lite mer kreativa ibland och skapar musik eller diskuterar med era vänner. Men återigen, jämför detta med ett händelserikt liv UTAN drogen men vid dessa redan perfekta stunder, uppnå något optimalt. Bortom vad din nyktra hjärna någonsin skulle kunna skapa i form av njutning.
Det är då som drogen BRUKAS och det den i mina ögon är gjord för.

Ni som röker ofta vet ju själva att den sköna effekten ni hade när ni började inte längre finns kvar. Ändå röker ni för att känna er lugna och tillfreds och få liv i vardagen? Snälla säg mig att det är ett form av missbruk. Kom inte nu och berätta för mig hur en heroinmissbrukare lever sitt liv, för det hör inte ett dugg till denna diskussion jag vill föra.

Det jag vill diskutera är hur vida ni dagliga rökare anser att drogen är endast ett bruk som hjälper er med diverse. Till er som endast röker några gånger i månaden för att säga något, nej, det skulle jag inte i de flesta fall anse som missbruk, ni har kommit mycket längre i tänket, speciellt om ni använder dessa tillfällen att njuta extra mycket av en redan härlig aktivitet.

Jag själv tycker det är skönt till och från att även röka på med någon nära vän och skratta, titta film och äta glass med hallonsylt. Men det är aldrig något jag skulle låta mig själv göra vecka in och vecka ut, så rökandet bli en vardag eller ständigt längtande. Det blir då ett slöseri.

Så.. Hur brukas drogen OPTIMALT i era ögon?
Citera
2014-04-23, 01:27
  #2
Medlem
ninjutsus avatar
Cannabis är medicin, att använda det i berusnings/njutningssyfte är att missbruka!
Citera
2014-04-23, 01:38
  #3
Medlem
Tjoasszs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Cannabis är medicin, att använda det i berusnings/njutningssyfte är att missbruka!

Och vad är då receptbelagd medicin som innehåller vareniklin eller bupropion, det används väl lika mycket det till ett berusnings eller njutningssyfte?
Citera
2014-04-23, 01:47
  #4
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoassz
Och vad är då receptbelagd medicin som innehåller vareniklin eller bupropion, det används väl lika mycket det till ett berusnings eller njutningssyfte?
Jag förstår inte din frågeformulering? Medicin är.. Medicin?
Citera
2014-04-23, 01:51
  #5
Medlem
Jag brukar jämföra det med mitt tidigare alkoholbruk, jag skulle inte sitta själv och supa mig full varje dag, på samma sätt vill jag inte röka mig stenad varje dag.. Men att ta en spliff innan jag ser en film en lördag kväll tycker jag är helt okej :P
Citera
2014-04-23, 02:37
  #6
Medlem
Jeffry122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Cannabis är medicin, att använda det i berusnings/njutningssyfte är att missbruka!

Nej cannabis är cannabis och kan likväl användas som medicin som inte medicin och vad andra väljer att göra med den växten har man inte med att göra.
Citera
2014-04-23, 04:07
  #7
Medlem
ninjutsus avatar
Ts, jag tycker du är lite smått fördömande när du klassar det som missbruk bara för att man inte utgår efter hur just du gillar att använda cannabis. Du tycker någon missbrukar när en använder drogen för ofta för din egen smak, och någon kanske tycker att du missbrukar när du använder drogen i icke-medicinskt syfte. Båda är likvärdigt fördömande.

Missbruk för mig är när det går ut över vardagliga sysslor som inte blir gjorda, kan man röka och samtidigt göra allting som man normalt skulle gjort så blir det inge missbruk enligt mig, möjligtvis kan man tycka att det är att överkonsumera men det är ju en smaksak hur man vill leva sitt liv. Det handlar inte så mycket om hur mycket tid man lägger ner på cannabis, det handlar om hur man klarar av att hantera sitt liv.
Citera
2014-04-23, 08:29
  #8
Medlem
Diogenes.Kynoss avatar
Du är en fascist.
Citera
2014-04-23, 09:09
  #9
Medlem
LegaliseItNows avatar
Allt som får en att må bättre i det långa loppet är en medicin enligt mig.

Därför jag ej tycker att alkohol är en medicin för mig, jovisst det gör så att jag mår bättre, men jag kommer må dåligt dubbelt så länge.
Citera
2014-04-23, 11:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinsinatro

Jag tycker att det här låter som väldigt mycket självrättfärdigande över ditt eget sätt att bruka/missbuka CB.

Personligen så trivs jag enormt med mitt liv överlag, jobbet har stannat till lite men jag har sagt ifrån och inväntar samtal för att se hur man kan få ta tag i mer utmanande uppgifter.

Jag sköter mitt jobb, har många fina relationer, är hälsosam (tränar ofta, har dock haft ett längre avbrott på grund utav fotskada), och trivs med mitt liv.

Jag röker nästan dagligen, jag gör det efter jobbet när alla måsten är klara (ibland kan det bli så att man sköljer av disken och ställer i blöt beroende på hur sent jag äter men inte mer "slarv" än så... har ingen diskmaskin så ibland orkar man helt enkelt inte oavsett om man har rökt eller ej).

Jag röker helst när jag går ut på en promenad; kör bra musik i lurarna och svävar bort i musikens värld samt mina egna tankar.
Förr så satt jag STÄNDIGT vid datorn (och då sitter jag ner framför datorskärmar dagarna i ända på mitt jobb redan som det är), ibland är det spel som gäller, ibland slösurfande, ibland sitter jag och läser artiklar på wikipedia, läser rappotage på Vice, osv.

Jag förgyller helt enkelt min fritid som annars innebär väldigt lite aktivitet.
Jag anser att mitt bruk/missbruk (folk får definiera det hur dom vill, jag bryr mig inte om vilken stämpel folk vill ge mig) inte är ohälsosamt (tja... vi alla vet att det alltid finns minimala risker inblandade, jag ser på det som att gå över gatan är farligare) och att det förgyller min annars härliga tillvaro.

Cannabis ser jag som ett oerhört dåligt medium för verklighetsflykt, om något så blir jag bara än mer medveten om verkligheten när jag röker. Inte tvärt om.

Argument som "att städa blir roligare" är rent bullshit. Städa är inte ens trist egentligen, på med lite musik och kör på, ibland är det skönt att gå runt och plocka i ordning samtidigt som man vrålar med i valfri At The gates låt...

Jag har dessutom haft ett par svampsessioner som också har fått mig att ta tag i saker som jag annars inte alls hade sett behövdes tas tag i (arbetsuppgifterna som numera är på tok för lätta som exempel).

Kort och gott så har svamp och CB fått mig snarare att aspirera mer och bli än mer ambitiös än motsatsen som alla hela tiden propagerar för.
Citera
2014-04-23, 11:30
  #11
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinsinatro
Missbruk (felanvändning): Då en person inte kan hantera drogen längre, röker ofta för att förgylla deras annars tråkiga dag (flykt från verkligheten).
Lite dåligt ordval då man kan alltid hantera cannabis. Man kan ta en pause/sluta när man vill med bara ett par psykiska bieffekter ett par dagar efter.
Nu röker jag inte dagligen men om man brukar drogen i användning för att förgylla vardagliga sysslor, varje dag, så är det såklart missbruk.
Känner man att man måste röka för att orka göra något så missbrukar du drogen och undgår dess finess.
Man ska inte röka cannabis för att klara av saker, man ska röka cannabis när sakerna är klara. Det är vad jag ser skillnaden från bruk och missbruk.
Citera
2014-04-23, 13:17
  #12
Medlem
Det låter som att du enbart försöker rättfärdiga dina egna drogvanor, sen dömer du alla som inte passar in i din modell som missbrukare. Vad sägs om att skita i hur andra lever sina liv så länge de mår bra?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback