Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-22, 23:38
  #1
Medlem
Hur långt tid tog det för er att bli rätt så säkra på det ni gör i t.ex mma, Muay thai, boxning, karate etc. ? direkt, efter en månad, ett år, 10 år ...?

Finns alltid saker att lära/förbättra så klart. Jag har gått i MMA ca 3 månader och tycker det känns väldigt ovant (vilket det antagligen ska göra i början) då det är första gången jag tränar kampsport.

Inte hittat något inlägg där det stått om hur snabbt andra blivit bra, utan bara folk som undrar hur lång tid det tar o bli bra. Det är självklart person till person. Så skriv gärna det att hur lång tid det tog för er att bli bra på den kamporten ni går på.
Citera
2014-04-23, 07:31
  #2
Medlem
Hur bra är man när man är bra? Jämfört med nybörjare så är jag väll helt ok/bra men jämfört med ett duktigt proffs så suger jag ! Har väll tränat såder 3-4 år nu i MMA!
Citera
2014-04-23, 08:35
  #3
Medlem
InnesIs avatar
Jag har tränat BJJ i 2,5 år. Jag är långt ifrån bra på något sätt. Jag känner dock att jag utvecklas och blir bättre hela tiden vilket är det viktiga för min del.
Citera
2014-04-23, 18:26
  #4
Medlem
Jag kommer från striking bakgrund och har alltid haft lätt för det, men när jag började med MMA för 2 år sedan så blev jag utdragen heeeeeeela tiden. Jag började märka stor utveckling efter ungefär ett års träning, och nu när jag tränat i 2 år så börjar jag få ihop det hela.
Citera
2014-04-23, 22:05
  #5
Medlem
DanielDavincis avatar
Relativt bra är snart redo för min första matcher i TKD
Citera
2014-04-24, 08:42
  #6
Medlem
joppes avatar
'Bra' är ett relativt begrebb. Jag känner folk som tycker de är bra efter bara ett träningspass, andra tycker inte de är bra även om de har tränat 30 år.

Inlärningskurvan variar från person till person och från sport till sport. Jag har erfarenheter med BJJ, Aikido, Kendo, Iado och nu har jag börjat träna karate igen efter en 'pause' på 25 år I några sporter kände jag mig 'bra' ganska snabbt (BJJ, Aikido, Karate) eftersom jag själv kunde se framsteg direkt. I de andra sporterna nötade jag på år efter år utan att se stora framsteg och kände mig aldrig bra.

Nu tar jag en månad i taget. Med 15-20 träningspass i månaden, vill jag känna mig bättre en månad än månaden innan.
Citera
2014-04-25, 12:06
  #7
Medlem
Jag har tränat olika kampsporter i mer än 20 år och ju mer jag lär mig, ju mer inser jag att jag inte är fullärd.
Citera
2014-04-28, 20:24
  #8
Avstängd
Krystalls avatar
Förstår TS. Dock är det tråkiga svaret att under 5 år är du egentligen en nybörjare. Det tar sjuk tid att mogna och förstå det väsentliga i kampsport, inte bara det dagliga tragglandet med att gå på träning eller lära sig sparka hårdare.

Jag kände mig säker på Aikido efter 4 år. TKD efter cirka 5 år. Thai efter 3 år, men då hade jag en bra del i bagaget. Kung Fu är definitivt mycket mer komplicerat och tar en livstid, så där känner jag mig efter ett par år fortfarande som en newbie.
Citera
2014-04-28, 20:25
  #9
Avstängd
Krystalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDavinci
Relativt bra är snart redo för min första matcher i TKD

Bälte och antal år?
Citera
2014-04-28, 20:38
  #10
Medlem
Tränar Thaiboxning, tränat 6-7år med 1,5 års uppehåll. Tycker att det är en ganska svår fråga, känner att jag utvecklas mer hela tiden. Sen när jag kollar på andra tycker jag vissa utvecklas snabbare än andra. Men efter 1 år så tycker jag att dom flesta har ganska stabila tekniker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback