Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-23, 22:17
  #13
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Om du inte gillar mig, säg det.
Jag har många bra tankar och funderingar.

Jag strävar som du efter att bli accepterad.
Skillnaden mellan dig och mig är vem som accepterar vem.

Du lär aldrig bli godkänd i dina tankar så länge du tvekar.
Jag vet hur retoriken fungerar i praktiska livet och hur ideer blir godkända.

Jag blev aldrig godkänd.
Men jag ser att en hel del tankar jag har är sant och äkta på vis som ärlighet existerar

Sen kan du dra åt helvete LucNN, om retoriken tillåter det.

Jag har så klart inget emot dig som person, men du säger alltid saker som är meningslösa. Du borde åtminstone försöka fatta ett ämne (t.ex. "Logik") innan du (låtsas?) riva ner ämnet till grunden. Annars framstår det, du säger, som trams. Dessutom skulle det nog också vara nyttigare för dig. Dessutom syftar uttrycket "halmgubbe" på en medvetet felaktig utläggning av, vad din motståndare påstår, för att därmed lätt spöa positionen. Att kalla mitt argument en halmgubbe är att säga, att jag inte diskuterar något du tror. Å andra sidan var min kommentar en förolämpning, vilket också har något fancy namn inom argumentationsteorin - minns inte vad, dock.
Citera
2014-04-29, 08:31
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Korrekt argumentation handlar om att bibehålla en retorisk integritet som gör att man inte av misstag kommer att förvanska diskussionen, dvs. få den att handla om något annat än att hitta sanningen.

Med andra ord, om man tillåter saker som att påstå att man har rätt för att den man pratar med är ful/dum, eller att dra växlar på dennes argument, eller att påstå att något är rätt bara för att någon annan sagt det utan att själv förstå varför, osv. (alla klassiska argumentationsfel), bryts den integriteten och det finns då en chans att diskussionen förvanskas. Den behöver inte göra det, men chansen finns där (och är rätt stor).

Men att personen i fråga är ful kan ju vara viktigt. Men eftersom att det finns en latinsk fras som motsäger det stryks ens möjligheten att det kan vara så.

Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
En logisk felaktighet har att göra med illegitima slutsatser - att derivera satser, som inte kan deriveras, eller tillämpa en härledningsregel på ett sätt, som inte är tillåtet. Tror att ts pratar om oformella felslutningar. T.ex. där det förekommer samma ord i premiss och slutsats, men där sammanhanget avslöjar att man syftar på två olika begrepp. Det är inget felslut som kan upptäckas uteslutande vid att kolla på satsernas syntaktiska egenskaper och formella relationer. T.ex.:

1) Det finns utrymme för godtyckligt långa saker i lokalet, om de inte är oändlig.
2) Min arbetsdag är lång, men inte oändlig.
Ergo: det finns utrymme för min arbetsdag i lokalet.

Mer subtila fel av den arten kräver bedömning, och därmed kan det verka fegt om någon bara skriker ut att man blandat ihopp två begrepp under samma uttryck.

Tror inte att ts nekar att argumentationsfel inte bidrar med stöd för en åsikt, men att folk inte gör gällande hur ett argument är en instans av ett givent felslut, utan nöjer sig med att kalla argumentet under någon exotisk term och hänvisar til wikipedia. I så fall får man väl ge ts medhålll.

Tack, du förstår precis vad jag menar! Tyvärr kunde jag inte formulera det lika väl.
__________________
Senast redigerad av Satfanskap 2014-04-29 kl. 08:34.
Citera
2014-04-29, 08:35
  #15
Medlem
user.1s avatar
håller med, känns som något många drar till med utan att tänka efter på vad som faktiskt menas med uttrycket.
Citera
2014-04-29, 09:46
  #16
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satfanskap
Men att personen i fråga är ful kan ju vara viktigt. Men eftersom att det finns en latinsk fras som motsäger det stryks ens möjligheten att det kan vara så.
Det kan vara viktigt om diskussionen handlar om något som rör hans utseende. T.ex. om han frågar varför speglar i hans närhet spricker spontant och/eller spädbarn börjar skrika när han träder in i deras synfält. Då kan ett argument "men du är ju ful ju" vara på sin plats.

Men då är det sakligt. I de flesta fall är "du är ful" osakligt. De latinska fraserna är bara en kategorisering av osakliga argument, för att man lättare ska känna igen dem. Men det stämmer alldeles utmärkt att det även kan vara osakligt att bara droppa en latinsk fras. Vissa kallar detta argumentum ad logicam.
Citera
2014-04-29, 11:07
  #17
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satfanskap
Namnet antyder att det alltid är en felaktighet, trots att det kan vara subjektivt. Alla är nämligen inte logiska felaktigheter.

På vilket sätt och när kan logik vara subjektivt?


Citat:
Ursprungligen postat av Satfanskap
Till exempel kan en abortmotståndare hävda att jag använder halmgubbe-argument då jag uttrycker åsikten att alla som inte är för abort vill begränsa kvinnors friheter.

Det är anledningen till varför argument inte enbart måste vara logiska, men även precisa. När man debatterar måste man ständigt fokusera på att undvika alla vaga uttryck, förklara begrepp man använder, och hur man har kommit fram till ett en slutsats. Om man inte gör detta öppnar man argumentet och slutsatsen upp till en mycket bred tolkning.

Vad innebär exempelvis ''att vara för abort''?

Innebär det att man är för alla former av abort? Enbart ett fåtal former av abort?

Vad innebär ''kvinnors rättigheter''? Är det en mänsklig rättighet att alltid alltså under alla omständigheter) få göra abort? Eller enbart under vissa omständigheter?

Innan man börjar diskutera bör man förklara och precisera de begrepp man använder.
Citera
2014-04-29, 11:57
  #18
Medlem
Engelskas avatar
Dialektik kräver att man kan pröva varandras ståndpunkter och argument. Och utan dialektik så kan vi inte utöka vår kunskap så jag skulle inte se det som löjligt.

Det blir däremot löjligt när det på ett diskussionsforum när argumentationsanalys tar över alltför mycket av diskussionerna att det hamnar alltmer off-topic.
Citera
2016-12-27, 12:59
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
En logisk felaktighet är en logisk felaktighet.

Tautologi.
Citera
2016-12-27, 13:29
  #20
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Tautologi.
Livar upp en flerårsgammal tråd? Ja, jag klagar egentligen inte.

Det stämmer att det är en tautologi. Det jag försöker dra uppmärksamhet till är att en logisk felaktighet inte blir bättre av att klaga på sättet den logiska felaktigheten pekats ut på. En logisk felaktighet är och förblir en logisk felaktighet oavsett om TS har tröttnat på sättet det påvisas.

Det är lite oklart exakt vad du försöker framföra. En tautologi är inte ett problem i sig.
Citera
2016-12-27, 13:44
  #21
Medlem
nerdnerds avatar
Håller med TS om alla dessa enradsinlägg om argumentationsfel, som ju egentligen bara är omotiverade påståenden. Ofta får man inte ens en motivering ens om man ber om det.
Citera
2016-12-27, 13:52
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Livar upp en flerårsgammal tråd? Ja, jag klagar egentligen inte.

Det stämmer att det är en tautologi. Det jag försöker dra uppmärksamhet till är att en logisk felaktighet inte blir bättre av att klaga på sättet den logiska felaktigheten pekats ut på. En logisk felaktighet är och förblir en logisk felaktighet oavsett om TS har tröttnat på sättet det påvisas.

Ja, en slags omvänd argumentum ad nauseam

Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Det är lite oklart exakt vad du försöker framföra. En tautologi är inte ett problem i sig.

Jag bara påpekade, det var inget argument för eller emot något.
Citera
2016-12-27, 13:54
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Håller med TS om alla dessa enradsinlägg om argumentationsfel, som ju egentligen bara är omotiverade påståenden. Ofta får man inte ens en motivering ens om man ber om det.

Påpekande av argumentationsfel kräver sällan motivering.
Citera
2016-12-27, 14:29
  #24
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Påpekande av argumentationsfel kräver sällan motivering.

Varför inte? Förklara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback