Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-17, 23:46
  #25
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Jag har nästan helt slutat lyssna på dagradion trots att jag jobbar med ett yrke där radion hela tiden finns nära. P3 sänder dock en hel del schyssta program på kvällarna. P3 soul är IMO det bästa som görs på svensk radio just nu.
Citera
2015-04-20, 20:38
  #26
Medlem
DennisOlofs avatar
Samma här, enda anledningen att lyssna på radio på morgonen är trafiknyheter, om man bor i Stockholm. Det är enda sättet att bli snabbast uppdaterad på problem i trafiken. Då det inte finns någon annan onlinetjänst eller liknande som jag känner till. Så då är man lite tvingad att lyssna, fast man inte vill.

Hemma kör jag via satellit, eller lyssnar på radio från andra länder. Det är SÅ skönt när man inte förstår ett smack av vad dom pratar om (utländska), men musiken uppfattar man ju. GULD att kunna lyssna på musiken och njuta av den, utan att störas av massa pladder. Förstår man inte språket så uppfattar man det inte som störande. Det blir mycket NRK och så, det är grymt bra ljud också via satellit som man smidigt skickar ut via hemmabiosystem (om man har sådant).

Det är för mycket reklam också på radio, men det är klart i bilen har man inget val för radiolyssnande. Finns inget Sirius XM här som i Amerika. En annan fördel med satellit är man slipper avbrott och annat som man kan drabbas av med internet. Det går ju inte lyssna på radio via internet i bilen, om man inte spelar in hemma och sedan spelar upp i bilen.

Man kanske ska börja med det.

Lyssnar man för mycket på radio, t.ex. på jobbet blir man snabbt hjärntvättad, samma musik som cirkulerar hela tiden, samma jobbiga människor som pladdrar om ointressant sakar. Det verkar som många människor i radio är helt speedade (typ droger och sånt), en annan är ju trött på morgonen. Dom går upp i varv som sjutton, dom borde ta lite valium och lugna ner sig.
Citera
2016-01-21, 18:01
  #27
Medlem
Enda raidokanalen som duger är ju banditrock.. resten av skiten spelar så otroligt dåliga låtar, samma skit hela tiden, fan vad jag avskyr pop.
Citera
2016-01-25, 01:11
  #28
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkmood
Enda raidokanalen som duger är ju banditrock.. resten av skiten spelar så otroligt dåliga låtar, samma skit hela tiden, fan vad jag avskyr pop.
Bandit kör ju dock samma låtar hela tiden också, bättre låtar men de är trots allt en systerkanal till rix fm.
Citera
2016-01-25, 18:43
  #29
Medlem
wastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Bandit kör ju dock samma låtar hela tiden också, bättre låtar men de är trots allt en systerkanal till rix fm.

Så är det ju, bättre låtar men återkommande. Nu har dock Bandit lagt ned sändningarna i hela landet utom i Stockholm. Så nu har man på den frekvensen istället fått lugna favoriter att lyssna på i bilen på väg till jobbet. Jag som bor i Östergötland kan numera alltså välja på P1-P4, Rix, Mix, Lugna Favoriter och East FM (ungdomskanal med hip hop).

Ni förstår kanske att Bandit ändå har varit ett litet andningshål under de 2x30 min jag lyssnar på radio i bilen varje dag.
Citera
2016-03-18, 22:11
  #30
Medlem
DennisOlofs avatar
waste, jag märkte också det nu när jag tittade, egentligen borde ju all kommersiell radio lägga ner, förutom att sända analogt i Stockholm, Göteborg och Malmö i kanske två år till, lägga ner verksamheten som en protest mot staten. Helt sjukt hur staten kan välja att INTE satsa pengar på att bygga ut DAB+ tekniken. Det kanske inte är det bästa men än så länge finns ju inget annat, streaming och sådant i all ära men trådlöst över etern är stabilt och funkar även vis strömavbrott.

Visst hade jag gärna sett DAB2 DAB3 (eller vad efterföljaren skulle heta) som efterträdare till DAB+ som nu blivit ganska gammal, det är väl lika bra med tanke på hur mycket tekniken utvecklats sedan dess.

Tänkte just kolla lite frekvenser, och hade planer på att skaffa ny radio till bilen som jag inte gjort ännu, det får nog bli en DAB+ radio, så man kan fortsätta lyssna i bilen. Snart finns nog inga kommersiella radiokanaler kvar i det analoga nätet med den konstiga politiken som först i landet vad gäller radio.

Tråkigt också att inte dessa radiokanaler sänds ut via satellit, i alla fall inte via CD, men hos Viasat finns några fortfarande tror jag. Trevligt lyssna på radio via satellit faktiskt.
__________________
Senast redigerad av DennisOlof 2016-03-18 kl. 22:13.
Citera
2016-03-24, 19:24
  #31
Medlem
Pre 1914s avatar
Att lyssna på reklamradion på mornarna är ju helt hopplöst då det bara är reklam och hjärndöda morgonshower, andra tider finns det iaf musik att lyssna mellan reklamen.
Tycker mig minnas att reklamradion försämrades mot slutet av nittiotalet, antar att de gjorde stenhårda prioriteringar för att optimera sina kanaler då som ofta hade väldigt kackig ekonomi, men lyssningsmässigt blev det en katastrof.
Minns att 1996 så hade mix megapol's dalaredaktion studio i köpcentret kupolen och direktsände från vasaloppet. Företagsekonomisk naivitet kanske, men bra mycket roligare.
Citera
2016-03-24, 20:32
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Att lyssna på reklamradion på mornarna är ju helt hopplöst då det bara är reklam och hjärndöda morgonshower, andra tider finns det iaf musik att lyssna mellan reklamen.
Tycker mig minnas att reklamradion försämrades mot slutet av nittiotalet, antar att de gjorde stenhårda prioriteringar för att optimera sina kanaler då som ofta hade väldigt kackig ekonomi, men lyssningsmässigt blev det en katastrof.
Minns att 1996 så hade mix megapol's dalaredaktion studio i köpcentret kupolen och direktsände från vasaloppet. Företagsekonomisk naivitet kanske, men bra mycket roligare.
Jag håller med dig, hur svårt kan det vara att försöka förnya sig och våga satsa på bättre nyhetssändningar och rikstäckande trafikrapporter som lyssnarna kan ringa in tipsa om vad som händer på vägarna.

Pengar kan nog inte vara några problem utan problemet är viljan att försöka ändra på någonting.
Så länge det finns lyssnare och dom får in sina reklam pengar så är det bra känns som om dom tänker.

I lilla Ungern så görs det mycket bättre kommersiell radio än i Sverige, där vågar dom i alla fall satsa som dom inte kan här i Sverige.
__________________
Senast redigerad av olah27 2016-03-24 kl. 20:37.
Citera
2016-03-28, 21:48
  #33
Avstängd
ni lyssnar ju på skiten annars hade om inte fortsatt.
Citera
2016-03-29, 20:06
  #34
Medlem
DennisOlofs avatar
tokconny, tja folk måste ju göra det antagligen.

Jag själv lyssnar inte så mycket, mest i bilen och så, men jag föredrar faktiskt lyssna på norsk radio, eller radio från utlandet, perfekt för musik. Även om det är reklam och en hel del prat, eftersom man inte fattar vad dom säger är det bara bakgrundsbrus och stör inte, det enda man hör är musiken, perfekt.

Det går ju inte i bilen eller om man är på resande fot, då finns ju bara det marksända, eller sådant man bär med sig i telefonen (och liknande lösningar). Men annars är det för mycket reklam och konstiga program, dom kunde gått och väl dra ner på det lite. Värst är det på morgonen, man undrar ju om folk i radion går på droger, dom är ju helt speedade på morgonen. Jag får huvudverk av att lyssna på den typen av radio.
Citera
2016-03-30, 11:57
  #35
Medlem
frantiks avatar
Jag lyssnar aldrig på radio numera. Dom enda gångerna är när jag kör bil i jobbet. Då kör jag förvisso rätt korts sträckor, men ändå kommer jag på mig själv att byta kanal om vartannat. Det går verkligen inte att lyssna på vanlig radio. Varken kommersiell eller licensbetald. Vinyl fungerar om det kommer en bra låt och det inte är reklam.
Det jag slås av är att alla kommersiella radiokanaler kör samma låtar som dom gjorde när jag lyssnade mer aktivt, för typ fem-sex år sen. Man tänker på dom stackarna som inte har upptäckt podcasts/Spotify eller som inte har möjligheten att lyssna på podcasts/Spotify på jobbet. Usch. Jag skulle bli helt tokig.

Ett tips till er som vill lyssna på podcasts/Spotify i bilen men som inte har rätt uttag/bluetooth installerat i bilen, är att köpa en kassettadapter (förutsatt att du har kassettspelare i din bil) med auxsladd så man kan använda telefonen som ljudmedia. Det fungerar faktiskt helt okej. Bra till och med. Det är värt den lite sämre ljudkvalitén före radio. Kostar typ 149kr på clas Ohlsson.
Citera
2016-03-30, 17:43
  #36
Medlem
DennisOlofs avatar
frantik, jo det stämmer verkligen.

En gång i tiden var det ganska bra blandning, nu är det för mycket låtar som går i loopar hela tiden, blir rätt tröttsamt i längden. Plus utbudet är dåligt.

Vinyl skiljer sig ju genom att dom spelar annorlunda musik men annars är det ju mest populärmusik som gäller. Även i P3 och andra kanaler, iofs har dom väl inte mer variation men jag lyssnar inte så mycket på svensk radio. P2 och P1 är väl de kanalerna jag lyssnar mest på, lugna kanaler, man blir trött på för mycket reklam och speedade programledare, för inte tala om allt svammel hela tiden.

Trist att vinyl numera bara finns i DAB vad gäller Stockholmsområdet, iofs är jag i färd med att byta radio i bilen så jag ska montera in en DAB+ radio för att kunna fortsätta lyssna. Bara en tidsfråga innan alla kommersiella kanaler dumpar FM till förmån för DAB nätet, i protest mot att man inte vill bygga ut den digitala radion. Tycker dom gott och väl kunde sända via satellit också och bara sända på FM i våra tre storstäder, dumpa övriga landet, inte värt pengarna. Säkert ockerpriset sända radio i marknätet.

Jag tycker flera radiostationer också borde sända via satellit, Canal Digital och Viasat så man bekvämt kan lyssna hemma, då täcker man ju in alla som vill lyssna, det enda som krävs är parabol, många som redan har det. Ytterligare ett sätt att nå ut till lyssnarna. Vad gäller bilen, bara söka på nätet, finns massor av adaptrar och liknande för att kunna få sin musik via radio i bilen. Eller så kan man ju byta radio om man vill det, går oftast och är ganska lätt att göra.

Men dom flesta moderna bilar, där finns det adapters för det ena och andra om man vill behålla original radion men köra över musiken via BT, kabel osv.
__________________
Senast redigerad av DennisOlof 2016-03-30 kl. 17:45.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback