Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-22, 21:12
  #1
Medlem
Har en kompis som har gått och blivit rädd för glutenprodukter och mejeriprodukter. Han försöker undvika produkterna så gott det går, alltså inget bröd, pasta, kvarg, ost m.m. Jag är väldigt skeptisk men om man skulle formulera frågan på följande vis:

"Kan man och får man in motsvarande näringsvärden genom produkter som inte innehåller gluten eller som är mejeriprodukter, är det då att föredra?"

D.v.s. frågan blir inte längre om gluten- och mejeriprodukter bör undvikas, utan om det är mer "opti" att fylla samma näringsintag med produkter som inte är gluten/mejeri?
Citera
2014-04-22, 21:32
  #2
Medlem
General.Maximus.s avatar
Nej. Det är fjantigt att försöka vara opti.
Citera
2014-04-22, 22:02
  #3
Medlem
Tråkigt med denna matdebatt som bara spårar ur mer och mer och gör folk förvirrade. Antingen tål man de här livsmedlen eller så gör man inte. Den senaste tidens forskningen att vi kan äta i stort sett allt som vi inte är allergiska mot. Lite eller mycket fett, mycket kolhydrater eller lite osv har liten betydelse. Det gäller att få i sig alla näringsämnen som behövs utan att bli överviktigt, så är det bra helt enkelt.

Jag tror att den som börjar undvika ett livsmedel bara fortsätter med livsmedel efter livsmedel och blir nojigare och nojigare. Inte roligt och dåligt för näringsintaget.
Citera
2014-04-22, 22:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Tråkigt med denna matdebatt som bara spårar ur mer och mer och gör folk förvirrade. Antingen tål man de här livsmedlen eller så gör man inte. Den senaste tidens forskningen att vi kan äta i stort sett allt som vi inte är allergiska mot. Lite eller mycket fett, mycket kolhydrater eller lite osv har liten betydelse. Det gäller att få i sig alla näringsämnen som behövs utan att bli överviktigt, så är det bra helt enkelt.

Jag tror att den som börjar undvika ett livsmedel bara fortsätter med livsmedel efter livsmedel och blir nojigare och nojigare. Inte roligt och dåligt för näringsintaget.

Jag försökte vara tydlig med frågeställningen som inte handlar om huruvida det är mathets eller inte.

Frågan är alltså: I den bästa av världar, du har två knappar, den ena säger gluten- och mejeri och den andra säger x och saknar eventuella nackdelar som gluten- och mejeri har. Båda alternativen smakar choklad och kostar lika mycket. Trycker du på gluten- och mejeri eller på x?
Citera
2014-04-22, 23:25
  #5
Avstängd
Krystalls avatar
Så länge du inte får obehag eller några biverkningar av varken gluten eller mejeriprodukter, så tycker jag du ska äta dessa i viss mån. Sen finns det ju en rad glutenfria produkter som man kan byta mot om man vill prova. Att utesluta mejeriprodukter helt känns totalkoma, såvida man inte mår dåligt av dem.
Citera
2014-04-23, 16:30
  #6
Medlem
KillarBees avatar
jag har också funderat på detta ett tag, mest om gluten.
Vad jag läst på "the interwebbs" är att gluten gör små hål och att tarmen börjar läcka lite samt lägger sig som ett i tarmen och försämrar upptaget av vitaminer och allt det där?

Vet inte om detta är den bästa källan men har läst liknande från ett flertal sidor.
http://www.halsasomlivsstil.com/2014...-gluten-del-2/


Finns det någon här på FB som har testat att skippa gluten helt och känt stor skillnad?

Har haft funderingar om att skippa gluten och testa själv men hur lång tid kan det ta innan kroppen återhämtat sig efter ätit gluten i snart 21 år?

Bästa hej
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback