Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-22, 16:38
  #1
Medlem
Hadolfitlers avatar
Ska vara hemma från jobbet några dagar nu, känns väldigt fel. Dels för att jag bara är inhoppare och dels för att det känns som jag får mycket mindre lön. Känns som att jag får dåligt omdöme om jag är hemma. Alla kan ju bli sjuka men ändå.

Får jag inga pengar alls om jag är hemma några dagar? Får man dåligt omdöme. Har bara varit hemma 1 dag innan men hade ångest hela dagen. Tänkte alltså på pengar och mitt omdöme
Citera
2014-04-22, 17:16
  #2
Medlem
Är du anställd med månadslön eller är du behovsanställd?
Citera
2014-04-22, 17:27
  #3
Medlem
tuuss avatar
Om det finns kollektivavtal på din arbetsplats så ska du ha sjuklön för de dagar du skulle ha arbetat, oavsett om du är extra eller heltid. Dock blir ju första dagen en karensdag!
Citera
2014-04-22, 18:08
  #4
Medlem
Hadolfitlers avatar
Jag jobbar heltid fast jag är inhoppare för en annan.
Citera
2014-04-22, 21:41
  #5
Medlem
Företaget har valt att anlita dig för en arbetsuppgift och betalar i gengäld ut lön till dig.
Du och arbetsgivaren har ingått ett avtal vilket ställer krav men också ger rättigheter för båda parter.
En sån rättighet är sjuklön när man är sjuk. Du får en karensdag första sjukdagen då du inte får någon lön alls. De följande dagarna betalar din arbetsgivare en sjuklön på 80% av din ordinarie lön. Detta är alltså en ordning företaget redan har gått med på och är medveten om.

Sköter du ditt arbete till fullo har du ingenting att skämmas för. Får företaget problem när du blir sjuk är det företagets uppgift att lösa detta då deras rutiner bevisligen har varit bristfälliga.

http://www.forsakringskassan.se/arbe...14/om_sjuklon/

Om du är ansluten till ett kollektivavtal kan det vara så att ditt avtal ger dig mer än 80% av ordinarie lön vilket kan vara värt att kolla upp.
__________________
Senast redigerad av Herr-Hur 2014-04-22 kl. 21:43. Anledning: tillägg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback