Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-03-11, 13:17
  #25
Medlem
Discobands avatar
Åkt dit två gånger själv. Bägge gånger har man träffat massa nice folk, blev medbjuden till en nattklubb i Kyoto av en bartender jag hade träffat för första gången samma dag. Hade sjukt kul. Träffade igenom en japansk vän en japansk kvinna som kund svenska då hon pluggat i Göteborg något år. (Vad är oddsen för det) Gått på kattbar tillsammans med en kostymnisse och satt där till 5 på morgonen en tisdag tills han kom på att han börjar jobba klockan 9 och borde åka hem och duscha.
Citera
2015-03-13, 21:58
  #26
Medlem
Zastroznjemjes avatar
En sak jag gillar med Japan är folks inställning till turister. Ingen kommer att blåsa dig någonsin. Om en sak kostar 100 spänn så kostar den 100 spänn oavsett om en infödd japan frågar eller om du kommer med kameran på magen och lyser turist. Ingen blåser dig, någonsin. Du behöver inte pruta och jävlas heller, saken du vill ha kostar 100 spänn take it or leave it. I Roppongi eller liknande barområde är det kanske annorlunda, jag vet inte.

En sak till jag gillar är alla små polisstationer (kouban) som finns överallt. Kan du ingen japanska så be hotellet skriva ner din "hemadress" på en lapp som du alltid har i fickan. Om du som turist har hamnat fel och kommer in på en japansk polisstation så kommer polisen att dra fram en karta där han visar dig vägen, antingen hem, eller till närmaste tunnelbana, eller till nästa polisstation där nästa polis hjälper dig. Hur jävla fel du än har gått så är du inte vilse och ovanpå allt så kan du vara ute och knalla i vilket jävla område du vill klockan 4 på morgonen dyngpackad och vifta med din nya mobil, ingen bryr sig.

En till mycket bekväm sak är att även om du inte kan någon japanska alls så har många restauranger foton av sin mat, alternativt plastkopior av vad de serverar som skyltning. Om du ser något du vill ha, vinka till dig servitrisen och peka på vad du vill ha och då får du det du söker.

En sak jag vill inflika är en sak en kompis som varit där två gånger berättade för mig. (Jag har varit i Japan åtta gånger på semester och sedan bott där i fyra år ovanpå det). Det är att när man säger till folk att man varit i Japan så är svaret ofta att "dit har jag alltid velat åka, bla bla bla.." Gör det då, istället för att åka till Thailand för 83:e gången. Det är inte svårare, det är inte dyrare att hitta mat, kör! Det enda jag kan garantera är att du kommer att ha JÄVLIGT kul!

EDIT: Till och med min morsa som var 65 bast och inte hade några preferenser om Japan alls, bad mig och ber mig än om att vi ska åka tillbaka dit en dag. Kul är det, punkt slut. /EDIT
Citera
2015-03-13, 22:17
  #27
Medlem
Zastroznjemjes avatar
En rolig sak till är att folk tror att Japan är ett dyrt land att vara i. Ja, så är det kanske, men det dyra är att du kommer att bränna av varenda spänn du har på shopping (om du vill) på skeva saker du aldrig sett förr och aldrig kommer att se igen om du inte köper dem med dig hem.

Att äta ute i Japan är billigare än i Sverige och att hitta mat som gör dig mätt, en bit kött eller fisk med lite ris och sallad till, hittar du lätt för under 50 spänn (yoshinoya, matsuya) vilket du INTE gör i Sverige.

Om du sedan väljer att testa lite japansk blåsfisk, val och liknande så stiger priset genast, men det är ett val DU gör. Du kan utan vidare leva billigt i Japan och nej, det är inte särskilt svårt. Om du grubblar på om det är genomförbart så är mitt svar "packa väskan och åk". Det är grönt första gången och det blir progressivt lättare därefter. KÖR!
Citera
2015-03-14, 09:24
  #28
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
En rolig sak till är att folk tror att Japan är ett dyrt land att vara i. Ja, så är det kanske, men det dyra är att du kommer att bränna av varenda spänn du har på shopping (om du vill) på skeva saker du aldrig sett förr och aldrig kommer att se igen om du inte köper dem med dig hem.

Det man bör ha i åtanke när man tittar på de studier som visar att Japan är dyrt för turister att vara i är att Sverige är ett dyrare land än de flesta I-länder - för svenskar stämmer helt enkelt inte dessa jämförelsestudier.
Citera
2015-03-14, 10:18
  #29
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det man bör ha i åtanke när man tittar på de studier som visar att Japan är dyrt för turister att vara i är att Sverige är ett dyrare land än de flesta I-länder - för svenskar stämmer helt enkelt inte dessa jämförelsestudier.

Helt riktigt. Jag tänkte ur ett svenskt perspektiv.
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2361586

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback