Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-23, 23:47
  #121
Medlem
Knudsons avatar
Jag tycker man ska premiera etniska Svenskar till att skaffa barn oavsett ålder. Det behövs att fler Svenskar skaffar barn
Citera
2014-04-24, 11:54
  #122
Medlem
Vurres avatar
Tjejen vill, killen säger nej, tjejen får som hon vill...
Citera
2014-04-24, 14:52
  #123
Medlem
Jag är kille och fick barn med min sambo när jag var 23. Det hela var inte en fråga om hurvida jag "ville" eller inte utan mer att jag inte såg det som någon stor grej. Folk tenderar att blåsa upp föräldraskap till något så jävla stort och livsomskakande. Såhär 3 år senare har jag inte ändrat min åsikt. Klart jag kanske inte är ute o ölar och beter mig som ett drägg på helgerna lika ofta men overall har livet blivit bra mycket roligare och bättre sedan nedslaget.
Citera
2014-04-24, 14:57
  #124
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaospojken
I traditionell form, ja. En "skapare" skulle ju dock kunna ha många former som sagt. Kanske universum/multiversum som helhet är medvetet på något vis, och kan ha skapat vårat universum.
Det behöver i sin tur inte ha skapats, utan kan alltid ha funnits på något abstrakt vis, där det upprepas som en fraktal.

Du pratar precis som en religiös person. Du har behovet av att tro på något. Självklart lär vi oss mycket av vetenskap, men än en gång, det kommer ALDRIG ge dig svar på livets djupaste frågor.
Tror du att en myra skulle kunna räkna ut det? Nej?
Varför skulle då en människa kunna det? Det är denna typ av hybris jag pratade om tidigare.

Vetenskapen beskriver inte ens universum, utan människans uppfattning av den. Det är omöjligt att göra en objektiv beskrivning fri från människans inflytande.
Att ta en ståndpunkt och säga att "så är det", kommer endast göra det svårare att ta in objektiv information.
Jag gillar absurdism, så religiös/i behov av tro är jag knappast.

Problemet är åter igen att religiösa förstör samhället med sina mentalsjuka fantasier. Vad tror du de flesta fanatiker hänger fast i? Religion.
Citera
2014-04-24, 20:48
  #125
Medlem
Tror det är bra för avkomman om föräldrarna är 2 unga hälsosamma människor.
Så någon fördel finns det väl med det.

Dock så antar jag att det kan bli jobbigt...
Citera
2014-04-24, 22:23
  #126
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Jag gillar absurdism, så religiös/i behov av tro är jag knappast.

Problemet är åter igen att religiösa förstör samhället med sina mentalsjuka fantasier. Vad tror du de flesta fanatiker hänger fast i? Religion.

Jo. Ser fortfarande inte hur det är relevant till diskussionen alls. Dessutom pratade jag som sagt inte om organiserad religion.
Citera
2014-04-24, 23:13
  #127
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaospojken
Jo. Ser fortfarande inte hur det är relevant till diskussionen alls. Dessutom pratade jag som sagt inte om organiserad religion.
Våran diskussion spårade ur länge sedan, vettefan var det började ens.
Citera
2014-04-25, 21:58
  #128
Medlem
Sam9104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Det är väl inget fel på att vilja skaffa barn när man är ung? Vad som däremot är ett problem att man inte har vett nog att inse när det är läge att skaffa barn och när det inte är det.

Jag har i princip alltid viljat skaffa barn. Jag är dock tillräckligt smart för att förstå att jag först borde ha stadig inkomst, stabil/sund partner, ett dugligt boende och en sund livsstil. När jag var 20 hade jag inte det. Därför fanns det inte på kartan att skaffa barn även om jag ville.


Korrekt. Jag tycker att de tär mer hälsosammare för både ungen och föräldern att ha en pappa/mamma som inte är typ 40 bast. Visst man kanske har det bättre ställt osv. men pengar är ju fan inte allt. Det går helt bra att fostra en familj trots att man inte är stenrik.

Problemet ligger som ovan nämner i att inse när det är lämpligt att skaffa unge. Har man ett stabilt förhållande och ett helt OK yrke, vilket många i 20 årsåldern, som inte studerar på universitet, har så är det inget problem.
Citera
2014-04-25, 23:44
  #129
Medlem
Ludis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinnerz
Senaste tiden har jag märkt att yngre personer får barn (Eller så blir jag kanske äldre..)
Men då menar jag i årskullerna 95-93.

Jag har alltid tyckt det är väldigt wt att skaffa barn i ung ålder. Personer som inte känner sig älskade, haft misslyckad barndom, vill slippa jobba och leva på soc resten av livet.
Visst har väl det alltid funnits unga föräldrar, men känns som nu har det tagit sig till en ny nivå? Du praktiskt taget får livet serverat som tjej om du skaffar en unge i ung ålder. Nu är dom populäraste bloggarna om unga mammor och det verkar som det aldrig varit hetare. Dock verkar det aldrig sluta lyckligt.

För någon vecka sen fick jag den största smällen. Min polare ska ha barn. Visst jag har sett många runt omkring mig skaffa barn hit och dit och bara suckat pga deras situation men nu när det gäller min polare så slutade hjärtat slå för en minut. Inte det att jag hatar barn eller något, men barn ska inte ha barn..

Hans brud har jag känt sen jag var liten. Hon har tydligen försökt få barn sen hon var 16 (Då dom blev tillsammans). Hon är en gullig person och verkar inte allt för dum, men nu inser jag att hon kommer förstöra min väns liv. Hon har aldrig haft ett jobb, älskar att sitta i soffan och käka pizza, kommer från en wt/soc familj, jämt grinig och irriterande. Enda målet hon har i sitt liv är att få massa barn och leva på HANS LÖN. Att han är blind, det förstår jag. Men hur kan han vilja ha barn!? Dom har tydligen försökt i flera år. Allt dom har, är köpt för hans pengar, hon drar inte in en krona inte ens från något bidrag (Dock kommer dom väl ansöka om det nu).


Varför vill då killar ha barn i 20 årsåldern? Jag vågar inte fråga honom, så jag frågar er. Är det bara jag som är konstig som inte ''längtar'' efter barn när jag är så pass ung? Och inte bara det här exemplet, finns många som får barn unga som sagt men man får aldrig veta vad killen tycker/tänker?

Jag har märkt att osäkra män skaffar tjej och barn för att bryta sitt beteende.
Konstig lösning om du frågar mig, men när man pratar med dem så ser man en slags desperation.

Edit: ta det lugnt du behöver inte stressa
__________________
Senast redigerad av Ludi 2014-04-25 kl. 23:48.
Citera
2014-04-26, 00:06
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinnerz
Har jag ens sagt att livet är över när man skaffar barn? Lägg ner bara. Nej inte många kan bygga upp sig själva eller framtid med ett barn och slutar med att dom längtar ut när dom är 35 och vill leva om livet för dom fick barn alldeles för tidigt. Som sagt, jag har sett detta så många gånger förut därav mina ''fördomar''. Jag säger dock inte jag har rätt men livet är så mycket mer än bara skaffa barn, och det behövs att växa i sig själv och mycket annat eftersom det är en stor uppgift.

Det där är en myt, livet är inte slut för att man fått familj, det blir vad man gör det till, man kan fortfarande resa, festa och ha hobbies/intressen ändå. Man får såklart kompromissa med tiden, man kan ju inte tokträna på gym 5 kvällar i veckan om man har familj och barn, det blir ju mindre egentid, men tillräckligt. Att ha vänner och andra aktiviteter utanför familjen är viktigt för att man ska bli lycklig.
__________________
Senast redigerad av Dr.Bong 2014-04-26 kl. 00:19.
Citera
2014-04-26, 07:05
  #131
Medlem
Towans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Hur någon människa kan tro att tonårsbarn/tidiga tjugo skulle vara någonting nytt, eller att det skulle vara mer utbrett nu, i den här tidsepoken, måste snarast återgå till skolbänken. Verkligen.

Jag tror inte att någon menar att det aldrig förekommit föräldrar under 30 år förut, men att det just nu är vanligare och nästan att betraktas som trendigt att skaffa barn i ung ålder.

Själv fick jag mitt första barn när jag var 16 och mitt andra när jag var 19/20, och tycker att det är debilt att fördomsfullt klassa alla unga föräldrar som WT Soc-fall.
Citera
2014-04-26, 11:19
  #132
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natsu
Vid 45 års ålder är det 1/20 att barnet föds med Downs syndrom, och det ökar ju äldre man blir. Inte så sköna odds

Och 2/3 av alla barn som föds med Downs har mödrar under 35 år. Statistik är underbart och kan användas till mycket. Dock är det vettigt av naturen att låta chansen till lyckad graviditet minska med åldern på modern. Tanken är att barnet skall uppfostras innan mamman hunnit dö av hög ålder.

Men även om det är biologiskt vettigt att skaffa barn tidigt är det ändå osmart av många andra skäl. Jag tror nog att många tjugoåringar hinner ångra sig mer än en gång...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback