Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-22, 19:50
  #13
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mafaldo
OM nu en person hoppat över klasser och gått samma utbildning- så är svaret JA
Jag undrar fortfarande varför det är just detta som du argumenterar emot. Är du för eller emot att lönen ska bero på ålder? Varför ska en som är 23 tjäna mer än någon som är 18?
Citera
2014-04-22, 21:22
  #14
Medlem
mafaldos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag undrar fortfarande varför det är just detta som du argumenterar emot. Är du för eller emot att lönen ska bero på ålder? Varför ska en som är 23 tjäna mer än någon som är 18?

Just det året 18-19 så tycker jag att det kan vara lite orättvist. Som sagt ungdomarna har samma skyldigheter men inte riktigt samma rättigheter.
De ska klara samma saker i skolan men den som är född tidigare får ta sitt körkort tidigare och har då även större chanser till sommarjobb osv.
Kompisarna går in på krogen- men den sist-på-året-födde får snällt vänta utanför.
Så jag tycker alltså: lika krav=lika rättigheter

När de är 23 år så har de väl samma år av köksvana och hamnar väl lönemässigt på samma nivå (om man inte löneförhandlar).
Citera
2014-04-22, 22:19
  #15
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mafaldo
När de är 23 år så har de väl samma år av köksvana och hamnar väl lönemässigt på samma nivå (om man inte löneförhandlar).
Poängen är att de får olika lön helt oavsett om de har samma köksvana eller ej. Arbetslivserfarenheten räknas också in, men det är separat. Om en 23-åring som har exakt lika stor köksvana som din dotter får anställning så får 23-åringen högre lön enbart på grund av sin ålder.



Förresten vill jag be om ursäkt för mitt utbrott i början av tråden, men jag är lite allergisk mot gnäll på småsaker så fort någon tycker att något är lite orättvist. Kollektivavtalen reglerar minimilöner och ingenting annat. Tycker man att man har för låg lön får man förhandla upp den. Om din dotter utmärker sig i sin arbetsprestation finns ingen som helst anledning till att hon inte skulle kunna få en högre lön genom förhandlingar, och om det nu är så att din dotter inte utmärker sig bör hon vara jäkligt glad att kollektivavtalen finns. Annars hade hennes lön med största sannolikhet varit väsentligt lägre. Sen har jag full förståelse för att det kan vara tufft att förhandla i en bransch med så hög konkurrens, men har man valt den branschen får man bita i det sura äpplet. Arbetsgivaren är intresserad av att minimera alla utgifter, och där ingår lönen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback