Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2014-05-05, 23:44
  #73
Medlem
Kan länka till den senaste artikeln som tas upp några inlägg upp.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...hatarna-hatar/
Citera
2014-05-07, 02:36
  #74
Medlem
Skickade faktiskt ett mail till thente idag. Ett tack för en klippa i debatten. Han växer mycket i mina ögon med
Citat:
Kulturradikalismen har under det senaste decenniet ersatts av svartvita identitetspolitiska modeller som bygger på mesta möjliga konfrontation mellan olika samhällsgrupper. Den enda grupp som saknar intellektuell och politisk representation i denna strid är liktydig med den stora grupp som har fått se sina privilegier försvinna i takt med den postindustriella samhällsomdaningen. Det mest avskydda segmentet enligt de olika identitetspolitiska teoribildningarna består av dem som föraktfullt kallas ”vita män”, som anakronistiskt nog utpekas som en stor och viktig maktfaktor som kan häcklas och demoniseras. Eftersom dessa män själva knappast identifierar sig som ett makthavande skikt och saknar instrument att protestera mot premissen, drivs de in i frustration och i värsta fall ett hatfyllt och asocialt beteende.
och det stycket gör allt annat oviktigt. Trodde inte jag var en sådan som skrev in till skribenter och journalister. Men, här var det helt naturligt att göra det!
Citera
2014-05-12, 09:46
  #75
Medlem
honey.booboos avatar
Jag hade förväntat mig mer av Ekis. Varför vet jag egentligen inte eftersom jag sällan, för att inte säga aldrig, håller med henne. Här tappar hon dock bort sig alldeles. Om man ska se hennes artikel som ett svar till Thente driver hon från ämnet och tappar bort sig alldeles. Ointressant och oärligt.
Citera
2014-05-12, 15:07
  #76
Medlem
Ganska pinsamma försök till motargument måste jag säga. Nej, det är klart att inte allt näthat går att förklaras ur ett klassperspektiv. Även i ett mer öppet, och mindre polariserat debattklimat hade näthat existerat; men knappast i den omfattning det gör idag. Dessutom finns det ofta flera liknande punkter mellan näthatarna i Thentes analys och de näthatare som inte är underklass, en delad frustration över att inte känna att man får komma till tals.

Ekmans misstag är analogt till något Assar Lindbeck talar om, nämligen att en välfärdsstat inte enbart kan titta på absolut fattigdom utan även relativ fattigdom om det inte vill slitas itu. Samma sak när det kommer till ordet; det räcker där inte att nätet finns och på så sätt minskar den "absoluta fattigdomen", man måste också uppleva att den "relativa fattigdomen" i ord är mer utjämnad än den är idag. Annars blir somliga väldigt arga på "PK, etablissemanget, kulturmarxisterna" och allt det där.
Citera
2014-05-28, 22:24
  #77
Medlem
Storstures avatar
Ja, nu har det gått över två veckor sedan Thentés andra artikel i DN och jag väntar fortfarande på ett mothugg. Ska man se detta som seger på K.O. eller ska man fortfarande vänta på nästa rond?
Citera
2014-05-28, 22:36
  #78
Medlem
durruttis avatar
Nej Ekis har totalt fel, om inte media haft makt hade inte propagandister från tankesmedjor suttit där och reklam inte givit några intäkter. Det är klart media påverkar.

Detta har hon rätt i däremot:

De reagerar på ett samhälle där vi berövats makt, där motsättningarna hårdnat och kapitalet skapat genvägar runt demokratin. Och eftersom den verkställande makten flyttat längre bort syns den inte.


http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...n-dagstidning/

EU finns praktiskt taget inte när det inte är val men där kommer ju media in i bilden igen..
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback