Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-22, 07:53
  #1
Medlem
blofeld88s avatar
Regeringen skriver idag på DN-debatt att det på sikt vill öka försvarsanslagen fram till 2024 då höjningen ska uppgå till 5,5 miljarder: http://www.dn.se/debatt/vi-vill-hoja...arder-arligen/

Regeringen föreslår utöka antalet JAS-plan av version JAS 39E från 60 till 70 st. Antalet u-båtar från 3 till 5 st. Luftvärnet ska faktiskt få ett luftvärnssystem samt modifiera två korvetter av Göteborgsklassen.

Det ser ut som att armén ska fortsätta att bestå av 7 manöverbataljoner och en artilleribataljon.

Tycker ni att regeringen gör en kraftig satsning på Försvarsmakten eller känns det som en droppe i Ålands hav?
Citera
2014-04-22, 08:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blofeld88
Regeringen skriver idag på DN-debatt att det på sikt vill öka försvarsanslagen fram till 2024 då höjningen ska uppgå till 5,5 miljarder: http://www.dn.se/debatt/vi-vill-hoja...arder-arligen/

Regeringen föreslår utöka antalet JAS-plan av version JAS 39E från 60 till 70 st. Antalet u-båtar från 3 till 5 st. Luftvärnet ska faktiskt få ett luftvärnssystem samt modifiera två korvetter av Göteborgsklassen.

Det ser ut som att armén ska fortsätta att bestå av 7 manöverbataljoner och en artilleribataljon.

Tycker ni att regeringen gör en kraftig satsning på Försvarsmakten eller känns det som en droppe i Ålands hav?

Man måste ha gubbar på backen för att kunna försvara landet.
Att köpa in tio extra plan gör varken till eller från
Försvaret har ju problem med att rekrytera tillräckligt mycket folk och det är inte så konstigt. Vilken normal människa, om man har ett val, skulle vilja göra lumpen? Pissbetalt, dålig arbetssäkerhet och man får betala för att äta ur snuskburken.

Helt plötsligt så blir man tvingad att åka utomlands för att försvara något skitland långt borta. Risken att bli skadad är ganska stor, av en mina eller att man får se ohyggliga saker som gör att man aldrig blir riktigt bra i skallen igen.

Nä, hellre skaffar jag mig ett riktigt jobb där jag kan sova hemma om kvällarna samt inte riskera massa saker. Jag kan även själv välja vad och var jag vill äta och slipper äta ute på en stubbe i hällregnet, en middag som dessutom blir förmånsbeskattad.

Så kort o gott, nej det räcker inte på långa vägar det regeringen gör. Man har sabbat försvaret under minst 20 års tid. För att få ett fungerande försvar i Sverige måste värnplikten återinföras och inte att bara hälften av befolkningen tvingas göra den, även tjejer måste ställa upp. Kanske inte på väpnade grenar men inom civilförsvaret i alla fall.
Citera
2014-04-22, 08:18
  #3
Medlem
Det är bättre än ingenting.
Jag ser hellre att vårt försvar förstärks än att det skulle krympa.
Citera
2014-04-22, 08:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megafar
Det är bättre än ingenting.
Jag ser hellre att vårt försvar förstärks än att det skulle krympa.

Nej, det är som att ha en gammal Volvo med tre hjul. Vad ska du ha den till? Den står och kostar pengar med är totalt obruklig.

Man kan inte göra något halvhjärtat, antingen satsar man på ett försvar eller så struntar man helt i det.
Vi kan ju inte ens försvara Hallsberg i en vecka med det vi har idag och vad ska man göra med resten av landet? Skita i det?
Vad ska man med en liten plätt till om resten går förlorat?

Försvaret kostar ju ändå över 40 miljarder varje år och vad får vi för det? En påse med skit.
Citera
2014-04-22, 08:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Nej, det är som att ha en gammal Volvo med tre hjul. Vad ska du ha den till? Den står och kostar pengar med är totalt obruklig.

Man kan inte göra något halvhjärtat, antingen satsar man på ett försvar eller så struntar man helt i det.
Vi kan ju inte ens försvara Hallsberg i en vecka med det vi har idag och vad ska man göra med resten av landet? Skita i det?
Vad ska man med en liten plätt till om resten går förlorat?

Försvaret kostar ju ändå över 40 miljarder varje år och vad får vi för det? En påse med skit.

Men dom gör någonting!!!
Det är bättre att göra något istället för inget.
Min filosofi
Men jag kan hålla med "HELA" försvaret måste förstärkas.
Citera
2014-04-22, 08:28
  #6
Medlem
Manboiiis avatar
Jag kan inte annat än motställa en fråga, vilket försvar??
Dom måste bygga upp ett försvar innan det går att utöka... Fan de 60 plan, dom flesta är väl till för uppvisning.. 3 ubåt, säkerligen så är alla dessa som utställningsobjekt som man får gå in i å se på.
Citera
2014-04-22, 08:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Jag kan inte annat än motställa en fråga, vilket försvar??

Du har en poäng
Citera
2014-04-22, 08:32
  #8
Medlem
Knotknets avatar
Visst behövs mer anslag men än mer behöver vi åter igen involvers hela landet och folket i försvaret. Där bör fokus ligga. Efter den enorma nedrustningen krävs många åtgärder. Jag själv vill införa värnplikten igen.
Citera
2014-04-22, 08:34
  #9
Medlem
NeroX90s avatar
Den här typen av åtgärder tyder i mina ögon på att man är redo att ta till närmast desperata åtgärder för att stilla folkets oro inför valet i år.

Vad åtgärderna får för långsiktigt värde är inte relevant, verkar det som.

Man nedrustar och lägger ner stora delar av landets försvarsanläggningar som alla fyllt en viktig funktion tidigare.
Hotbilden har förändrats, men är inte helt förändrad vilket innebär att vi även idag skulle ha stor användning av många av anläggningarna som lagts ner.

Bodens fästning är ett fint exempel på en desperat nedrustningsåtgärd för att visa omvärlden att man är neutral. Varför inte försegla anläggningarna, istället för att riva ut allt innehåll? (Observera att detta bara är ett exempel på en anläggning som hade kunnat hanteras bättre.)

Så, den här typen av åtgärder ser bra ut i media, men ger ingen verklig förändring på lång sikt.
Citera
2014-04-22, 08:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megafar
Men dom gör någonting!!!
Det är bättre att göra något istället för inget.
Min filosofi
Men jag kan hålla med "HELA" försvaret måste förstärkas.

Ja, man köper tre sprillans nya vinterhjul. Så nu har din bil tre nya fina vinterhjul...vad du nu ska ha det till?

Sist ryssarna invaderade ett land, för två år sedan(?) så använde de ca 1000 stridsvagnar.
Sverige har...56 stridsvagnar totalt, om jag inte minns fel.
Vad ska vi göra med dessa tror du?

Ryssland har robotar som når långt in i Sverige. De behöver inte ens komma hit med sina trupper för att slå ut 80% av vårt sk försvar.

Så att köpa 10 nya plan och några ubåtar kallar jag inte för att göra någonting. Det är att göra ingenting.
Citera
2014-04-22, 08:42
  #11
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Man måste ha gubbar på backen för att kunna försvara landet.
Att köpa in tio extra plan gör varken till eller från
Försvaret har ju problem med att rekrytera tillräckligt mycket folk och det är inte så konstigt. Vilken normal människa, om man har ett val, skulle vilja göra lumpen? Pissbetalt, dålig arbetssäkerhet och man får betala för att äta ur snuskburken.

Helt plötsligt så blir man tvingad att åka utomlands för att försvara något skitland långt borta. Risken att bli skadad är ganska stor, av en mina eller att man får se ohyggliga saker som gör att man aldrig blir riktigt bra i skallen igen.

Nä, hellre skaffar jag mig ett riktigt jobb där jag kan sova hemma om kvällarna samt inte riskera massa saker. Jag kan även själv välja vad och var jag vill äta och slipper äta ute på en stubbe i hällregnet, en middag som dessutom blir förmånsbeskattad.

Så kort o gott, nej det räcker inte på långa vägar det regeringen gör. Man har sabbat försvaret under minst 20 års tid. För att få ett fungerande försvar i Sverige måste värnplikten återinföras och inte att bara hälften av befolkningen tvingas göra den, även tjejer måste ställa upp. Kanske inte på väpnade grenar men inom civilförsvaret i alla fall.

Du har helt rätt och jag som gammal officer instämmer till hundra procent i vad du säger. Dock så skulle jag vilja behålla en kärna på 5 stamanställda bataljoner i det nya värnpliktssystemet, då en välövad kärna är en bra förutsättning för en stark stam.

Detta plus en fortsatt upprustning av hemvärnet skulle ge oss ett försvar som faktiskt kan lösa sin uppgift och verka avskräckande mot potentiella invadörer.
Citera
2014-04-22, 08:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megafar
Men dom gör någonting!!!
Det är bättre att göra något istället för inget.
Min filosofi
Men jag kan hålla med "HELA" försvaret måste förstärkas.

Förslaget att öka med 10 nya jas plan är ju urkorkat! Finns inget behov av att öka på flyget. Är det något en ska satsa på är det att återinföra värnplikten till allmän.

Öppna upp regementena och börja utbilda fotfolket!

En öppning av regementena med tillhöra de enheter skulle således skapa jobb samt möjligt vis få lite fason på alla curling ungar ute i samhället!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback