Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-22, 01:13
  #1
Medlem
Hej jag är en person som samlar på ALLT.
Och har nyligen börjat att samla på ammo.
Är det någon som vet var jag kan införskaffa "laddblind" eller liknande i Sverige?
Det vore även kul om vi flashbackare skulle kunna dela våra samlingar här.

Var inte helt säker på vart denna tråd ska ligga. Om den ligger fel så har ja inget emot att den flyttas.
Citera
2014-04-22, 01:27
  #2
Medlem
Hallonrems avatar
Jag har fyra sorters patroner här hemma som jag har "lånat" av försvarsmakten eftersom jag låg inne för knappt ett halvår sedan. 5.56 laddblind, 5.56 spårljus, 5.56 min första patron som jag avfyrade och sist en vanlig 5.56.
Citera
2014-04-22, 09:27
  #3
Medlem
tributals avatar
Samling av ammunition kräver tillstånd från polisen. Bara så det är sagt. Nu åter till ämnet.
Citera
2014-04-22, 19:24
  #4
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tributal
Samling av ammunition kräver tillstånd från polisen. Bara så det är sagt. Nu åter till ämnet.
Nu ids jag inte leta upp det men jag vill minnas att man i lagen gör undantag för enstaka patroner av souvenirkaraktär så länge innehavet kan anses ringa.
Citera
2014-04-22, 23:17
  #5
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tributal
Samling av ammunition kräver tillstånd från polisen. Bara så det är sagt. Nu åter till ämnet.

Snart krävs det väl tillstånd av polisen om man vill gå och skita.
Citera
2014-04-23, 13:40
  #6
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Nu ids jag inte leta upp det men jag vill minnas att man i lagen gör undantag för enstaka patroner av souvenirkaraktär så länge innehavet kan anses ringa.

Undantag och undantag. Om jag minns lagen rätt så är det fortfarande olagligt att inneha enstaka patroner, men det är inte straffbelagt. Så det som händer om polisen hittar ett par patroner i din byrålåda är att de tar dem i beslag och säger åt dig på skarpen att inte göra om det.
Citera
2014-04-23, 13:51
  #7
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Om jag minns lagen rätt så är det fortfarande olagligt att inneha enstaka patroner, men det är inte straffbelagt.
Det är straffbelagt, det är ett ringa vapenbrott som kan straffas med böter eller fängelse i högst sex månader. Sen är det väl knappast så att en åklagare kommer väcka åtal för tre-fyra patroner.
Citera
2014-04-23, 14:13
  #8
Medlem
Mullemecks avatar
En bekant åkte dit med några enstaka hagelskott han hade i sitt garage, det + några liter hb gav han fotbojja.
Citera
2014-04-25, 11:19
  #9
Medlem
På Stockholms militariamässa som är två gånger per år brukar det finnas lite ammunition för samlare. Även större projektiler och tomhylsor till kanoner och dylikt. Det lär vara en mässa i Göteborg också, kanske också Malmö.

All "ammunition" som saknar krut och tändhatt är helt licensfri i sverige.

Om man är riktigt intresserad lär det också finnas föreningar för ammunitionssamlare.
Citera
2014-04-25, 12:13
  #10
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Undantag och undantag. Om jag minns lagen rätt så är det fortfarande olagligt att inneha enstaka patroner, men det är inte straffbelagt. Så det som händer om polisen hittar ett par patroner i din byrålåda är att de tar dem i beslag och säger åt dig på skarpen att inte göra om det.
Helt rätt, jag uttryckte mig slarvigt.

Vapenlagen 1996:67 9:2
Citat:
I ringa fall ska inte dömas till ansvar för otillåtet innehav av ammunition eller överträdelse av bestämmelserna i 5 kap. 6 §.

Det krävs nog en historia med polisen och framför allt lite HB för fotbojan.. Hagelpatronerna gjorde nog vare sig från eller till.
Citera
2014-04-26, 00:26
  #11
Medlem
.PennyWise.s avatar
Det är straffbart att "bara" samla på ammunition ja.

Men å andra sidan, när det väl kommer till kritan, hur många av oss vapenägare har inte "råkat" spara ett skott eller två i en viss kaliber efter att vi sålt vapnet i dito kaliber? *host host*

Hur många av oss har inte "råkat" ha ett par hagelpatroner stående ovanpå vapenskåpet?



Lagar och förordningar i all ära, men i praktiken så ter det sig annorlunda.
Citera
2014-04-26, 11:39
  #12
Medlem
Jag har inga stora problem med lagarna så kan vi sluta prata om det är straffbart eller ej.
ger man sig in i leken så får man leken tåla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback