• 1
  • 2
2014-04-21, 22:41
Medlem
SchraderBrews avatar
Hur stort antal transaktioner, eller hur stora summor, kan man få inbetalt på sitt privatkonto innan banken börjar ana onåd och kontaktar polisen? Vi snackar mindre summor, stötvis, på kanske 300-500/gång, med ett icke- legitimt ursprung.
Citera
2014-04-21, 22:44
Medlem
RullaDens avatar
Jag skulle inte sätta in mer än 10,000 totalt mellan 2 veckors-intervaller.
Citera
2014-04-21, 22:48
Medlem
storytellers avatar
Hur mycket totalt ska sättas in?
Per månad, per kvartal, per år...
Citera
2014-04-21, 22:55
Medlem
Tror att det räcker med ganska små summor. Gissar hej vilt, men kanske 10'/månad under några månader skulle få dem att höja på ögonbrynen om det kommer från någonstans det inte borde. Sätter du över 500kr en gång per vecka skulle nog ingen bry sig ett skvatt.

Beror ju framförallt också på varifrån pengarna kommer. Legit eller okänt?
Citera
2014-04-21, 23:02
Medlem
Hur stora summor per månad talar vi om? Banken brukar inte anmäla saker till polisen om det inte uppgår till flertalet 100 000 kr per månad. Är det ett personligt konto du använder vill du helst skriva vardagliga saker som mottagarmeddelande t.ex. "kläder", "mobil", "mat" etc. Saker som inte väcker misstankar.
Citera
2014-04-21, 23:05
Medlem
storytellers avatar
Frågan är väl om inte totalsumma loggas någonstans hos banken, det känns ju jättekonstigt om man skulle kunna sätta in hur mycket svarta pengar som helst bara för att man delar upp det i mindre delar.
Har man satt in 120 000 kr från ingenstans på ett par år borde ju banken reagera, eller?
Citera
2014-04-21, 23:33
Medlem
-defekt-s avatar
över 10000kr så vill dom veta var cashen kommer, sen är det inte polisen dom kontaktar i första hand, utan skatteverket. Dom bedömer om det finns en risk att det är svarta pengar, där efter blir det polissak.
Citera
2014-04-22, 13:49
Medlem
Jag som heltidsarbetar i Norge, men lever i Sverige, pytsade över runt 300kkr utslaget i mindre och större portioner under förra året till mitt Svenska konto. Inte är det någon som hört av sig för det. Inte heller verkade det ha skett någon övrig aktivitet kring det hela, åtminstone inte på vad det verkade som när jag var och diskuterade lån med min Svenska bank häromsistens.
Citera
2014-04-22, 14:14
Medlem
Tror att det är väldigt olika från fall till fall. Under ett halvår då jag praktiserade i Schweiz fick jag mitt blygsamma praktikantstipendium på cirka 16 000 kronor netto i månaden utbetalad från arbetsgivaren där till mitt svenska konto. Jag var samtidigt registrerad som boende i Sverige så teoretiskt hade det ju kunnat varit tal om inkomst från t.ex. distansarbete som borde beskattas i Sverige. Hade inte haft några problem att förklara situationen om banken hade börjat undersöka saken men jag fick alltså inte en fråga någon gång och då rör det sig alltså om närmare 100k som fördes över på ett halvår.

Likadant efter en kortare period i Belgien då jag en gång förde över cirka 30 000 kronor i en klumpsumma till mitt svenska konto, fick inga frågor där heller.

Jag har aldrig haft några problem med myndigheterna i Sverige och finns inte med i något register någonstans. Om du däremot en gång ha varit misstänkt för penningtvätt eller annan form av ekonomisk brottslighet kan jag tänka mig att man håller mycket bättre uppsikt över transaktionerna till och från dina konton.
Citera
2014-04-22, 16:42
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone
Jag som heltidsarbetar i Norge, men lever i Sverige, pytsade över runt 300kkr utslaget i mindre och större portioner under förra året till mitt Svenska konto. Inte är det någon som hört av sig för det. Inte heller verkade det ha skett någon övrig aktivitet kring det hela, åtminstone inte på vad det verkade som när jag var och diskuterade lån med min Svenska bank häromsistens.
Jag gjorde detsamma när jag arbetade i Norge och det är lite därför jag blev nyfiken på topic.
Tror ni att svenska och norska banker har något samarbete här? Att om den svenska banken blir fundersam så hör man av sig lite kort till den norska banken för att se att inkomsten i fråga kommer från lön och ingenting annat.
Jag har väldigt svårt att tro på den här idén om att det räcker med att göra sådana här pytteåtgärder för att kunna göra svarta pengar vita...

Citat:
Ursprungligen postat av Sauvage
Jag har aldrig haft några problem med myndigheterna i Sverige och finns inte med i något register någonstans. Om du däremot en gång ha varit misstänkt för penningtvätt eller annan form av ekonomisk brottslighet kan jag tänka mig att man håller mycket bättre uppsikt över transaktionerna till och från dina konton.
Jag tycker inte att det där känns helt trovärdigt heller. Då skulle det ju vara lätt för kriminella att tvätta pengar genom att dela upp en knarkinkomst på säg 150 000 på fyra olika personer utan register så är allt lugnt? Men det kanske är så, vad vet jag.
Senast redigerad av storyteller 2014-04-22 kl. 16:44.
Citera
2014-04-22, 17:26
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Jag gjorde detsamma när jag arbetade i Norge och det är lite därför jag blev nyfiken på topic.
Tror ni att svenska och norska banker har något samarbete här? Att om den svenska banken blir fundersam så hör man av sig lite kort till den norska banken för att se att inkomsten i fråga kommer från lön och ingenting annat.
Jag har väldigt svårt att tro på den här idén om att det räcker med att göra sådana här pytteåtgärder för att kunna göra svarta pengar vita...

Jag tycker inte att det där känns helt trovärdigt heller. Då skulle det ju vara lätt för kriminella att tvätta pengar genom att dela upp en knarkinkomst på säg 150 000 på fyra olika personer utan register så är allt lugnt? Men det kanske är så, vad vet jag.
Bankerna har avancerade algoritmer som analyserar hur du beter dig med pengar. Den märker snabbt om något "ovanligt" händer, oavsett pengamängd. Är pengamängden stor nog över en viss tidsperiod så larmas skatteverket och sedan polisen och du sitter i skiten.

Det går inte att "lura" banken, vill man få svarta pengar vita så krävs en företagsfront som du tvättar pengarna genom och sedan lägger in som legitim inkomst.
Citera
2014-04-23, 07:44
Medlem
SchraderBrews avatar
Hur brukar bankerna reagera på bitcoins då? Låt oss säga att en summa på ca 10k ska betalas ut till ens konto, hur ställer dem sig till det? Bitcoins kan ju rent teoretiskt ha haft en chans att mångdubblas i värde under det senaste året, så hade man kunnat påstå att man köpte för en mindre mängd för ett bra tag sen, och nu plockar ut när dem har växt?

Det mest troliga alternativet jag annars ser är att köpa ett anonymt visa kort från Polen etc. Någon med erfarenheter där?
Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in