Citat:
Ursprungligen postat av
Fragone
Jag som heltidsarbetar i Norge, men lever i Sverige, pytsade över runt 300kkr utslaget i mindre och större portioner under förra året till mitt Svenska konto. Inte är det någon som hört av sig för det. Inte heller verkade det ha skett någon övrig aktivitet kring det hela, åtminstone inte på vad det verkade som när jag var och diskuterade lån med min Svenska bank häromsistens.
Jag gjorde detsamma när jag arbetade i Norge och det är lite därför jag blev nyfiken på topic.
Tror ni att svenska och norska banker har något samarbete här? Att om den svenska banken blir fundersam så hör man av sig lite kort till den norska banken för att se att inkomsten i fråga kommer från lön och ingenting annat.
Jag har väldigt svårt att tro på den här idén om att det räcker med att göra sådana här pytteåtgärder för att kunna göra svarta pengar vita...
Citat:
Ursprungligen postat av
Sauvage
Jag har aldrig haft några problem med myndigheterna i Sverige och finns inte med i något register någonstans. Om du däremot en gång ha varit misstänkt för penningtvätt eller annan form av ekonomisk brottslighet kan jag tänka mig att man håller mycket bättre uppsikt över transaktionerna till och från dina konton.
Jag tycker inte att det där känns helt trovärdigt heller. Då skulle det ju vara lätt för kriminella att tvätta pengar genom att dela upp en knarkinkomst på säg 150 000 på fyra olika personer utan register så är allt lugnt? Men det kanske är så, vad vet jag.