Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-22, 08:05
  #13
Medlem
Matberoendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
Ok ska be om det, vadå gör dom inte dom där testerna om man itne frågar om det?

TSH regleras utifrån mängden T4 och T3. Högt TSH tyder på lågt T4 och T3 (Hypotyreos), och tvärtom vid lågt TSH (hypertyreos). T4 tas för att säkerställa abnormala värden, och mätning av T3 ses som onödigt. Det finns dock de som fått hypotyreos (vet dock ej om det även gäller hypertyreos) diagnostiserat efter normalt TSH och T4 men abnormalt T3. TSH och fritt-T4 tas i regel för uteslutning/diagnostisering av ämnesomsättningsrubbning.
Citera
2014-04-22, 14:33
  #14
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matberoende
TSH regleras utifrån mängden T4 och T3. Högt TSH tyder på lågt T4 och T3 (Hypotyreos), och tvärtom vid lågt TSH (hypertyreos). T4 tas för att säkerställa abnormala värden, och mätning av T3 ses som onödigt. Det finns dock de som fått hypotyreos (vet dock ej om det även gäller hypertyreos) diagnostiserat efter normalt TSH och T4 men abnormalt T3. TSH och fritt-T4 tas i regel för uteslutning/diagnostisering av ämnesomsättningsrubbning.

Ok, jag fick bara göra dessa:

Tyreotropin (TSH) -P
Tyroxin (T4), freitt-P
TPO-ak-P
ALAT-p
Kreatini-P
Kalium-p
Calciumjon (fri) -S
Glukos-P
Hb-b

samt:

EKG
SR-B
Temperatur-PT
Citera
2014-04-22, 18:52
  #15
Medlem
theralenas avatar
Läkaren sa att jag skulle prova en lägre dos inderal för att se om det hjälpr lika bra mot ångesten till vi träffas i morn, jag sänkte från 40 mg per soering till 20 mg och ångesten blev värre, nu äter jag 60 mg och behöver ta det 3 ggr om dagen..
Undra om det är farligt.
Citera
2014-04-22, 20:25
  #16
Medlem
Matberoendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
Läkaren sa att jag skulle prova en lägre dos inderal för att se om det hjälpr lika bra mot ångesten till vi träffas i morn, jag sänkte från 40 mg per soering till 20 mg och ångesten blev värre, nu äter jag 60 mg och behöver ta det 3 ggr om dagen..
Undra om det är farligt.

Enligt fass så har 400mg propranolol (aktiva substansen i Inderal) orsakat lindrig intoxikation och 2000mg allvarlig sådan. Din dos på 180mg bör således inte vara direkt farlig.
Citera
2014-04-23, 15:29
  #17
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matberoende
Enligt fass så har 400mg propranolol (aktiva substansen i Inderal) orsakat lindrig intoxikation och 2000mg allvarlig sådan. Din dos på 180mg bör således inte vara direkt farlig.

Ja ok, jag valde att skippa den medicinen mår så jävla dåligt av den.

Men frågade en i släkten som hade en stor böld på halsen vad det var och personen sa att det var sköldkärteln som det var fel på, dock visades inte det på blodprov, men när dom gjorde röngen så visadet det.

Läkaren kände på min kärtel men kände inget onormalt, jag väntar svar från labbet nu, men om det inte visas på provet ska jag beom röngen då, är det nödväntigt? eller är det bara folk med böld som ska kolla?
Citera
2014-04-24, 20:33
  #18
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
ok det är Hypertyreos – överskott av sköldkörtelhormon, jag känner verkligen hur kroppen pumpar ut stresshormoner helt sjukt

Nej hypertyreos ger inte trötthet (man blir piggare).

Har du ingen knöl på sköldkörteln kommer inget väsentligt att ses på röntgen/ultraljud. Du kommer inte att få någon röntgen.
Citera
2014-04-24, 20:47
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
Ja ok, jag valde att skippa den medicinen mår så jävla dåligt av den.

Men frågade en i släkten som hade en stor böld på halsen vad det var och personen sa att det var sköldkärteln som det var fel på, dock visades inte det på blodprov, men när dom gjorde röngen så visadet det.

Läkaren kände på min kärtel men kände inget onormalt, jag väntar svar från labbet nu, men om det inte visas på provet ska jag beom röngen då, är det nödväntigt? eller är det bara folk med böld som ska kolla?
jag har alla dessa symptom, är det farligt eller bara ångest för jag kan leva med ångest trots att den är väldigt stark
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback