Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-21, 20:19
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Sitter här och tänker lite på mitt kära Frölunda.

I andra sporter så har Göteborg varit riktigt starka;

Fotboll: Behöver väl inte ens nämna IFK, men sen har vi ju GAIS, Häcken och Örgryte som alla är, eller har varit, bra lag på allsvensk nivå.

Handboll: Både Redbergslid och Sävehof har ett väldigt bra facit med titlar.

Speedway: 4 guld i kaparna.

Kommer vi sen till hockeyn, så ser det sämre ut.
Jag vet inte hur det såg ut innan FHC skapades, för som jag har fattat det fanns det två Göteborgsklubbar som konkurrerade med varandra innan, men om vi kollar i modern tid;
2 titlar, två års mellanrum.

Varför lyckas inte Göteborg att få mer än ynka två titlar här när man har så fint facit i andra sporter?
Brist på intresse är det väl knappast? Hade för mig att Frölunda var en av de klubbar som hade mest publik under 00-talet.

Vad är det som klubbar som vinner ofta som Färjestad, HV71 och, nu, SAIK har som Göteborg har saknat?

Jag skulle egentligen bara vilja säga att vi bara har en titel, för den andra vi fick var med så sjukt många NHL-stjärnor av hög klass jämfört andra klubbar att det kändes som doping .
Citera
2014-04-21, 20:21
  #2
Medlem
PilsnerPers avatar
Pengar.

Så många stjärnor så det räknas som doping? Fhc hade fyra, Bäckman räknas inte.
__________________
Senast redigerad av PilsnerPer 2014-04-21 kl. 20:24.
Citera
2014-04-21, 20:26
  #3
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilsnerPer
Pengar.

Så många stjärnor så det räknas som doping? Fhc hade fyra, Bäckman räknas inte.

Var det bara så få?
Minns det som att hela laget nästan var proppfullt, då minns jag fel helt enkelt och borde ha kollat upp det innan .
Citera
2014-04-21, 21:32
  #4
Medlem
400Bens avatar
En anledning till att man inte "lyckats" inom hockeyn i Göteborg är väl för att man lyckats så bra i fotbollen. Bandyn var ju ingen hit i Göteborg heller, även om Kungälv och GAIS kommit på senaste år. Sedan har väl handbollsintresset påverkat en del också.
Citera
2014-04-21, 21:36
  #5
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Var det bara så få?
Minns det som att hela laget nästan var proppfullt, då minns jag fel helt enkelt och borde ha kollat upp det innan .

Det stämmer. Bäckman, Salo, Alfredsson, Axelsson och Påhlsson. Men man hade förutom dessa en så där 14-15 spelare till av hög Elitserieklass. Man hade vunnit även utan dessa stjärnor om det inte vart lockout. Faktum är att bara Alfredsson av dessa 5 är riktigt offensiv, resterande fyra var mer rollspelare.
__________________
Senast redigerad av 400Ben 2014-04-21 kl. 21:41.
Citera
2014-04-22, 18:32
  #6
Medlem
Moroten89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Sitter här och tänker lite på mitt kära Frölunda.

I andra sporter så har Göteborg varit riktigt starka;

Fotboll: Behöver väl inte ens nämna IFK, men sen har vi ju GAIS, Häcken och Örgryte som alla är, eller har varit, bra lag på allsvensk nivå.

Handboll: Både Redbergslid och Sävehof har ett väldigt bra facit med titlar.

Speedway: 4 guld i kaparna.

Kommer vi sen till hockeyn, så ser det sämre ut.
Jag vet inte hur det såg ut innan FHC skapades, för som jag har fattat det fanns det två Göteborgsklubbar som konkurrerade med varandra innan, men om vi kollar i modern tid;
2 titlar, två års mellanrum.

Varför lyckas inte Göteborg att få mer än ynka två titlar här när man har så fint facit i andra sporter?
Brist på intresse är det väl knappast? Hade för mig att Frölunda var en av de klubbar som hade mest publik under 00-talet.

Vad är det som klubbar som vinner ofta som Färjestad, HV71 och, nu, SAIK har som Göteborg har saknat?

Jag skulle egentligen bara vilja säga att vi bara har en titel, för den andra vi fick var med så sjukt många NHL-stjärnor av hög klass jämfört andra klubbar att det kändes som doping .

HV71 och Frölunda fick ju sin storhetstid i stort sett samtidigt på 2000-talet och båda klubbarna har fyra respektive tre guld.
Jag ser egentligen inte Frölunda som ett lag som lyckats dåligt historiskt sett eftersom att endast ett fåtal klubbar har tagit mer än fyra SM-titlar
Hade Frölunda däremot ägt Scandinavium så hade man kunnat bli en riktig storklubb att räkna med i svensk hockey.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback