Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-22, 07:43
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akashi
Sök en KY-utbildning. Korta, relativt enkla och leder till jobb. Du får även ett bra kontaktnät genom praktiken och utbildningsledarna. Har själv varit med och anordnat dessa. Rekommenderas varmt.

Mitt problem är att jag är inte säker på om jag vill lägga 1-2 år på att studera, för jag vet inte om ett kontorsjobb kommer att passa mig, när man är uppväxt lantis är man van vid att röra på sig. Jag TROR att jag kommer gilla det, men det är därför jag vill komma intill vid något support jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Jag hade faktiskt lärt mig webutveckling på min fritid och sedan försökt hitta en praktikplats inom det. Varför? Det är mycket enklare att lära sig webutveckling än systemprogrammering och jag misstänker att arbetspositionerna är fler om man kan webutveckling. Dessutom kan man alltid starta enskild firma och fixa jobben själv.

Ska kolla över detta, absolut!
Citera
2014-04-22, 18:10
  #14
Medlem
Brottsforums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigurdjr
Mitt problem är att jag är inte säker på om jag vill lägga 1-2 år på att studera, för jag vet inte om ett kontorsjobb kommer att passa mig, när man är uppväxt lantis är man van vid att röra på sig. Jag TROR att jag kommer gilla det, men det är därför jag vill komma intill vid något support jobb.

Det går inte att vara säker på någonting eller tro sig veta allt förrän efteråt.

Nyckeln till att lyckas i arbetslivet är att inte vara rädd för att testa på nya saker. Det går att säga om livet i stort också.
Citera
2014-04-22, 22:34
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsforum
Det går inte att vara säker på någonting eller tro sig veta allt förrän efteråt.

Nyckeln till att lyckas i arbetslivet är att inte vara rädd för att testa på nya saker. Det går att säga om livet i stort också.

Vill inte verka dryg eller så, men att pröva på kommer ju bara hjälpa mig besvara frågan, istället för att gå all-in på en utbildning
Citera
2014-04-23, 09:55
  #16
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Förvisso behöver man inte kunna programmera som IT-support.
Men det skadar absolut inte!
De jag känner som jobbar inom hårdvara och drift knackar script (perl, batch, powershell m.m.) för jämnan. Likaså borde de jag känner inom ren mjukvarusupport lära sig att scripta saker och ting för att effektivisera och förenkla sitt arbete.

Dylika kunskaper är även bra för att kunna förstå varför vissa program/operativsystem beter sig som de gör under vissa förutsättningar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback