2014-04-21, 15:10
Medlem
Basejumpings avatar
Halloj!

Skulle vilja ha hjlp med att komma fram till vad det r som felar p min Audi, har en rtt god gissning men input vlkomnas alltid!

Redan i vintras (December) mrkte jag att min bromspedal brjade ta lngre ner n vanligt, men inget jag brydde mig om d jag fortfarande kunde bromsa ordentligt.

Nu i vr brjade frst ABS-lampan lysa sedan varningslampan fr bromsarna. Bromsvtskenivn r OK, dock s r mina frambelgg riktigt schyssta men mina belgg bak slitna. Bromspedalen gr fortfarande lngt ner.

Min gissning d r att en bromskrets r ur funktion och jag har endast krt med bakbromsarna sedan december.

r jag ute & cyklar eller hyfsat rtt? Skulle det rcka med att byta belggen bak samt lufta bromsarna ordentligt fr att fixa problemet?

Tack p frhand!
Citera
2014-04-21, 17:01
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basejumping
Halloj!

Skulle vilja ha hjlp med att komma fram till vad det r som felar p min Audi, har en rtt god gissning men input vlkomnas alltid!

Redan i vintras (December) mrkte jag att min bromspedal brjade ta lngre ner n vanligt, men inget jag brydde mig om d jag fortfarande kunde bromsa ordentligt.

Nu i vr brjade frst ABS-lampan lysa sedan varningslampan fr bromsarna. Bromsvtskenivn r OK, dock s r mina frambelgg riktigt schyssta men mina belgg bak slitna. Bromspedalen gr fortfarande lngt ner.

Min gissning d r att en bromskrets r ur funktion och jag har endast krt med bakbromsarna sedan december.

r jag ute & cyklar eller hyfsat rtt? Skulle det rcka med att byta belggen bak samt lufta bromsarna ordentligt fr att fixa problemet?

Tack p frhand!
Niger bilen nr du bromsar hrt s fungerar frambromsarna,
Jag misstnker att bromsvtskan i bilen r samma vtska som fanns i den nr den lmnade fabrik. Det r nog dr du ska brja. Byt den samtidigt som du byter belggen bak.
Om du frlorar en krets lr bilen bli mkt obehaglig att bromsa med..... Gissar jag.
Citera
2014-04-21, 18:48
Medlem
Fuzzs avatar
Jag gissar p att ngot bak ok/klossar (du sa att de var dliga bak) krvar eller r defekt. Sitter ngot fast s kan bromsen bli svampig.
Att abs lampan smat bromsvarningen lyser betyder att det r ngot fel i abs systemet. D fr man lsa ut felkoderna med hjlp av lmplig diagnosutrustning.
Citera
2014-04-21, 21:45
Moderator
Citat:
Halloj!

Tack p frhand!
Ja du r ute och cyklar. Hade bara bakbromsarna tagit hade du kt omrkring i en mer eller mindre livsfarlig bil. Det r snarare tvrtom i snt fall, bromsarna fram som tar som de ska men de bak krvar precis som Fuzz r inne p.
Ta isr, gr rent och inspektera ingende detaljer. I bsta fall s fungerar det att skruva ihop med lite rengring och uppsmrjning fr att det ska fungera riktigt igen, i vrsta fall r det totalrenovering med nya grejer som gller.

ABS-problemet kan vara relaterat, men r det antagligen inte. Dr gissar jag p en trasig givare eller ABS-krans, samma sak dr, ta isr, inspektera och konstatera vad felet r. Kan vara s enkelt att en rengring lser det med.
Citera
2014-04-21, 22:27
Medlem
Basejumpings avatar
Tack fr alla svaren! Blir att skruva isr alla bromsarna och kika p det. Nya belgg bak samt lufta allt.
En kompis till mig har en VAG-felkodslsare s ska frska f reda p mer om ABSen om lampan ej slutar lysa efter jag har skruvat med bromsarna.
Citera
2014-04-21, 23:33
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Tack fr alla svaren! Blir att skruva isr alla bromsarna och kika p det. Nya belgg bak samt lufta allt.
En kompis till mig har en VAG-felkodslsare s ska frska f reda p mer om ABSen om lampan ej slutar lysa efter jag har skruvat med bromsarna.
Exakt. Fixa det mekaniska frst o se om ABS brjar skta sig. Det mekaniska mste du nd fixa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in